Porsche vidí v účasti ve WEC mnoho výhod oproti formuli 1
Prestižní německá značka se bude i nadále koncentrovat na vytrvalostní závody.
Prestižní německá značka se bude i nadále koncentrovat na vytrvalostní závody, jak potvrdil šéf vývoje Porsche, Wolfgang Hatz.
Pokud vedle Ferrari na světě existuje značka, jejíž věhlas (a tím i výborný obrat) je postaven na sportovním úspěchu, pak je to Porsche. Velké úspěchy slavily vozy z Zuffenhausenu především na sektoru sportovních vozů ve vytrvalostních závodech, Švábové si po válce ale třikrát troufli i na formuli 1. Jejich výlety do světa Grand Prix při tom dopadly velmi rozdílně. První skončil začátkem šedesátých let po jediném vítězství změnou firemní politiky, druhý znamenal v polovině osmdesátých let (pod jménem sponzora TAG) absolutní triumf ve formě titulů Laudy a Prosta a třetí se začátkem devadesátých let proměnil v debakl, po kterém Porsche o formuli 1 již nechtěl nic vědět.
Během těchto posledních dvaceti let absence se pravidelně objevovaly hlášky o tom, že to renomovaná značka ve formuli 1 znovu zkusí. V šampionátu WEC používá Porsche agregát, který zhruba odpovídá filosofii nové formule 1, není tedy divu, že se i teď objevily zprávy o tom, že by mohlo dojít ke „čtvrtému výletu“ (který by si Ecclestone a spol jistě od srdce přáli). Takovým spekulacím ovšem šéf vývoje Porsche, Wolfgang Hatz učinil v aktuálním prohlášení konec: „Předpisy World Endurance Series jsou pojaty způsobem, který nám umožňuje vyvinout a nasadit technologie, které v brzské budoucnosti s určitostí najdou uplatnění i v sériové výrobě. Naše investice zde tedy mají úplně jiný smysl, než v sériích, kde se vývoj ubírá pryč od sériových vozů.“
Jako výborný příklad uvádí Hatz trakční kontrolu, která je ve formuli 1 zakázána: „V sériové výrobě máme na tomto sektoru experty, kteří tématu velmi dobře rozumí. Výměna informací mezi nimi a závodním oddělením funguje výborně a takové synergie nám uspoří hromadu peněz. Například v oddělení závodních motorů zaměstnáváme o 80 procent méně personálu, než automobilky angažované jinde. Pro WEC tedy nepotřebujeme zdaleka tak velký budget, než by bylo třeba jiných šampionátech.“
Hatz dále uvedl, že tovární tým Porsche LMP1 zaměstnává zhruba 300 lidí, což není v porovnání s personálem Mercedesu-F1 ani třetina. Přesto si musí nechat líbit argumenty, že WEC (mimo Le Mans) ani zdaleka negeneruje podobnou publicitu, jako formule 1 a že nejeden akcionář nevidí smysl v soubiji Porsche-versus-Audi. Mercedes mimo to prodává své motory i jiným týmům.
To ovšem nic nemění na Hatzově postoji a co se mu na formuli 1 líbí nejméně, je hodně diskutované „zmrazení vývoje“: „Snažit se snížit náklady omezením povolené technologie je není správné. Inženýři jsou tady od toho, aby vyvíjeli. Automobilová technologie se během příštích 15-20 let beztak k nepoznání změní, v tom jsme všichni zajedno. Nacházíme se ve fázi fundamentálních změn, které se dostaví velmi rychle.“