Minardi: F1 potřebuje malé týmy
Někdo musí být poslední a automobilky to nebudou.
Zablokování výjimky pro Marussii/Manor rozhořčilo i Gian Carla Minardiho, zakladatele týmu Minardi. Ital zažil se svým týmem lepší i horší časy a jeho vozy nejednou nestačily na konkurenci, až nakonec raději svůj tým prodal. Ten nejprve převzal australský podnikatel Paul Stoddart a dnes je jeho budoucnost zajištěna díky Red Bullu, který ho přejmenoval na Scuderia Toro Rosso.
Manor má také nakročeno k přechodu pod křídla nového majitele, nemá však už žádnou šanci stihnout včas postavit vůz vyhovující novým technickým předpisům a poslat ho do Austrálie. Hrozí tedy, že tým přijde o nárok na podíl z loňských příjmů Formule 1 a bez těchto peněz definitivně zanikne. Minardi vyzývá zástupce tohoto sportu i zástupce týmů s křeslem v Strategické skupině F1, aby nezapomínali na kořeny F1 a tradici malých, ale odhodlaných týmů. Zablokování Marussie a rozdělení jejího podílu mezi ostatní týmy považuje za "absurdní a nesportovní".
"Jiné menší týmy se těší na rozdělování podílu patřícímu Marussii, ale to je velmi krátkozraké," píše Minardi na své webové stránce. "Zbavte se dvou popelek, Marussie a Caterhamu, a snížíte tak počet vozů v závodech. Důsledkem toho zůstane poslední řada na startu týmům s mnohem většími rozpočty a ambicemi. Force Indii (která Marussii sama zablokovala), Sauberu a Lotusu. To jsou týmy, pro které bude mít obsazení posledních pozic dalekosáhlé obchodní následky.
Tato situace mi připomíná roky 1996 a 1997, kdy jsem houževnatě obhajoval důležitost malých týmů. Snažil jsem se vysvětlit, že týmy s velkým odhodláním a omezenými prostředky, které doufají, že jednou možná získají více peněz, jsou mimořádně důležité pro automobilky a velké týmy. Totéž se opakovalo i po roce 2000.
Výrobci nejsou ochotni čekat na úspěch celé roky, potřebují se rychle dostat k dobrým výsledkům. Mají stanovené krátkodobé cíle a potřebují je plnit kvůli obchodu a zachování image. V důsledku špatných rozhodnutí v těchto obdobích jsme je pak začali z roku na rok ztrácet.
Doufám, že zablokování Marussie není definitivním rozhodnutím a že snad ještě zůstal prostor pro jeho přehodnocení. Stejně jako tehdy, i nyní sport potřebuje někoho, kdo bude jezdit vzadu a doufat ve světlejší budoucnost."
Pravdivost Minardiho slov si můžeme zkontrolovat pohledem na výsledky poháru konstruktérů během posledního desetiletí. Bez "nárazníku" v podobě Minardi a Jordanu by v roce 2005 skončila na potupném posledním místě Toyota. Bez Spykeru/Force Indie a Super Aguri by v letech 2007 a 2008 skončila poslední Honda a v roce 2009 ochránily Renault od posledního místa pouze Toro Rosso a Force India. Předloni by bez Caterhamu a Marussie skončil poslední Williams a ježdění na chvostu pelotonu by jeho finanční situaci jistě neprospělo.