Evropské závody v ohrožení?
Na Ecclestona se zlobí v Německu i v Itálii.
Odkdy se F1 začala více zajímat o "nové trhy" na Blízkém Východě a v Asii, nemají to evropské okruhy vůbec jednoduché. Některé východní státy a velkoměsta jsou ochotné své velké ceny finančně dotovat, ale v Evropě se na podobné podniky získávají peníze těžko a ještě náročnější je to od vypuknutí finanční krize. O svůj závod už dávno přišla Imola, ale nejzvláštnější je, že se již dlouhá léta nejezdí ani ve Francii. Země galského kohouta je jednou z největších ekonomik v Evropě a zároveň má v F1 dlouhou tradici sahající až ke kořenům Formule 1. A ve stopách Velké ceny Francie by se prý mohla vydat i Velká cena Itálie, protože Bernie Ecclestone se nedokáže dohodnout s vedením okruhu Monza.
"Stará smlouva je z komerčního hlediska katastrofa," řekl před pár měsíci Ecclestone. Boss F1 zároveň upozornil, že stejně nevýhodnou smlouvu už s Monzou uzavřít nehodlá a také požaduje investice do zázemí okruhu, aby splňovalo vysoký standard moderních okruhů F1. Regionální i italská vláda souhlasily s podporou a renovací okruhu, ale návrh zatím neprošel italským parlamentem. Vedení okruhu mezitím připravuje vlastní plány a Ecclestonovi nehodlá ustupovat donekonečna.
"Pokud se nám nepodaří prodloužit kontrakt, který vyprší už příští rok, máme připraven také plán B. Návštěvnost okruhu můžeme udržet větším množstvím závodů a rozvíjením doplňkových aktivit. Monza přežije s Berniem Ecclestonem i bez něj," řekl Francesco Ferri, ředitel okruhu v Monze. Další možností prý je přejmenovat okruh podle sponzora, protože Italové se zájmem sledovali návrat upraveného Österreichringu pod jménem Red Bull Ring.
Zatímco Monza by i díky návratu Moto GP ztrátu F1 ustála, pro velkou cenu Itálie by to mohl být umíráček, protože Ecclestone nemá k Monze žádnou reálnou alternativu. Nemůže tedy rozehrát stejnou hru, jakou podle Nikiho Laudy momentálně hraje s německými okruhy.
"To vše je jenom řinčení zbraněmi," řekl Lauda na margo možného vypadnutí Velké ceny Německa z kalendáře F1. "Pro Německo i pro Mercedes by bylo pohromou, kdyby přišly o Velkou cenu Německa."
Ecclestone je již známý svými velkými a občas nesmyslnými prohlášeními pro média. Před lety například řekl, že F1 se obejde i bez Monaka, jen aby o týden později oznámil uzavření víceletého kontraktu. A jak zjistili němečtí fanoušci, Ecclestone dokáže své názory měnit i z hodiny na hodinu.
"Je mi líto, že fanoušci přijdou o německý závod. V posledních letech byla návštěvnost velkých cen tak nízká, že promotérům už z obchodního hlediska přestala dávat smysl," řekl Ecclestone německým novinám Rhein Zeitung. Jen o pár hodin později však poskytl Bildu úplně jiné stanovisko: "Snažíme se ji (Velkou cenu Německa) zachránit, ale nevypadá to velmi dobře."
Velká cena Itálie má ještě dostatek času, o Velké ceně Německa by se mělo rozhodnout před začátkem sezóny.