Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F1 pootevírá dveře zákaznickým vozům

F1 pootevírá dveře zákaznickým vozům

Menší týmy možná začnou kupovat vozy od větších.

Autosport přinesl informaci, že výsledkem včerejšího setkání Strategické skupiny F1 je rozhodnutí opět prozkoumat možnost návratu "zákaznických týmů", které by nevyráběly vlastní vozy.

Zpočátku bylo na stole několik nápadů jak zvýšit počet vozů na startech velkých cen a zároveň zlepšit finanční situaci současných malých týmů. Jedním z nich byl zákaz používání větrných tunelů a upřednostnění CFD technologie, což by prý ročně každé malé stáji ušetřilo 15 až 20 milionů dolarů.

Mluvilo se tak o regulaci ceny, kterou musí týmy platit výrobcům za dodávání pohonných jednotek, jakož i změna v rozdělování příjmů Formule 1, které zvýhodňuje úspěšné týmy s dvoustrannými smlouvami s Formula One Management. Ani s jednou z těchto věcí se však nepohnulo a namísto toho se opět analyzovala možnost rozdělit týmy na konstruktéry a zákazníky kupující vozy konstruktérů.

Pokud by si malý tým jako Manor mohl od Ferrari koupit kromě motoru a zbytku pohonné jednotky, převodovky a dalších systémů i celý zbytek vozu, nepotřeboval by stovky zaměstnanců, velkou továrnu, superpočítač pro CFD ani stovky hodin ve větrném tunelu.

Důležitým odpůrcem návratu zákaznických vozů je tým Franka Williamse, podle kterého je soutěž konstruktérů součástí DNA Formule 1, ačkoli sám začínal s koupenými vozy March. Williams má však ve strategické skupině F1 pouze jeden hlas, další mají Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Force India, šest hlasů má Formula One Management a dalších šest Mezinárodní automobilová federace.

Podle informací Autosportu dostaly Ferrari, Mercedes, McLaren a Red Bull za úkol vypracovat odhad nákladů a ceny, za které by se mohly dát koupit jejich vozy. Téma zákaznických vozů se však pravidelně vrací každý rok a naráží na nesouhlas středně velkých týmů a hrdých konstruktérů jako Sauber a Force India, které nechtějí přejít do jakési druhé ligy, ale nechtějí ani, aby je porážel Manor s vozy Ferrari.

Strategická skupina kromě toho zamítla návrh, aby bylo omezení pohonných jednotek na jezdce a sezónu zvýšené ze čtyř na pět. Oficiální zpráva by měla být vydána během dnešního dne.