Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Massa: Nepotřebujeme nebezpečnější F1

Massa: Nepotřebujeme nebezpečnější F1

Lidé si rádi přikrášlují vzpomínky, občas to byla nuda.

Čísla sledovanosti F1 se v posledních letech neubírají správným směrem a několik jezdců přišlo s vlastními návrhy, jak opět začít nabírat nové fanoušky. Mnozí chtějí rychlejší vozy a Kimi Räikkönen by chtěl i trochu víc nebezpečí (asi mu nestačilo, že mu Alonsův monopost mohl v Rakousku odtrhnout hlavu). Felipe Massa však nabádá k opatrnosti a promyšlenému postupu. Tragické nehody ve skutečnosti nikdo nechce a nedomyšlené zrychlení monopostů by mohlo i výrazně snížit počet předjížděcích manévrů.

"Mít rychlejší vozy by bylo pochopitelně zajímavé, ale pokud prostě uděláte o 5 sekund rychlejší vozy a uškodí to předjíždění, tak se lidé nepřestanou stěžovat," vysvětluje zkušený Brazilec.

"Chtěl bych, aby byly naše vozy co nejrychlejší, ale změna se musí udělat s rozvahou. Nesmí to být pouze o tom, aby vozy zrychlily o pár vteřin na kolo, protože pokud i budeme, řekněme, o 3 sekundy rychlejší, v televizi to ani nebude vidět. Nesmí to být pouze o přidání přítlaku. Vozy by tak byly rychlejší, ale zároveň by se začalo později brzdit do zatáček a předjíždění "na brzdy" by bylo náročnější. Změna by měla směřovat k tomu, co lidé od F1 opravdu chtějí. Chtějí vidět soutěž, chtějí předjížděcí manévry a souboje. Potřebujeme jít tímhle směrem."

Fanoušci motorsportu a Formule 1 mají tendenci přikrášlovat si vzpomínky na 80. a 90. léta a mnozí jsou přesvědčeni, že v F1 bylo tehdy mnohem více předjíždění a vyrovnaných soubojů. Mnozí zapomněli, jak v roce 1988 Ayrton Senna a Alain Prost s technikou McLarenu dominovali celému poli a soupeři neměli šanci zapojit se do boje o vítězství, nebo to, jak Prost ve voze Williamsu získal 13 ze 16 pole position sezóny 1993.

"Když jsme si připomínali 20. výročí tragické nehody Ayrtona Senny, brazilská televize odvysílala všechny jeho závody. Díval jsem se na většinu z nich a bylo to mnohem horší než současná F1. V kvalifikaci už třetí ztrácel na pole position 1.5 sekundy a v každém závodu dostal kolo. Rozdíly mezi vozy byly mnohem větší než teď, ale když o tom začnete mluvit s lidmi, řeknou, že to byly vzrušující závody. Pusťte si několik starých závodů a až potom porovnávejte se současností! Lidé si to už nepamatují, měli by si to znovu připomenout."

Součástí velkých cen bylo i napětí z rizika, kterému se jezdci v otevřených kokpitech dobrovolně vystavovali, ale to by se už vrátit nemělo.

"Jízda vozu vypadala zajímavější i proto, že se jezdilo na horších tratích. Bylo tam více nerovností a vypadalo to jinak a náročněji. Nyní je vše lépe přizpůsobené našemu světu. Vše je bezpečnější a tratě se hodně změnily. A nemyslím, že by FIA chtěla změnit tratě tak, aby byly opět nebezpečnější. To by nebylo správné.

Když slyším Kimiho nebo Nikiho Laudu říkat, že potřebujeme více nebezpečí… Já nesouhlasím. Věřím, že se pouze potřebujeme zlepšit. Tyto věci by měly být velmi podrobně prozkoumány, aby se mohlo najít inteligentní řešení. K čemu by vedla další z řady změn? Vždyť F1 měníme každou chvíli. Občas je to změna jen kvůli změně a ve skutečnosti nic nezmění."