Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Johanssona výkony Hondy nepřekvapují

Johanssona výkony Hondy nepřekvapují

Zapomíná se, že předtím potřebovala půl desetiletí.

Úvahy nad tím, proč má motor Honda mnohem více problémů a nižší výkon než výrobky konkurence jsou jednou z nejoblíbenějších témat tohoto léta. Včera jsme tu měli na článek s Ericem Boullierem, minulý měsíc napsal na toto téma článek pro BBC Allan McNish a dnes je to názor Stefana Johanssona, který stál při prvních krocích Hondy v F1 na začátku 80. let.

Johanson připomněl, že Honda s McLarenem sice dominovaly přelomu 80. a 90. let, ale předcházelo tomu půl desetiletí příprav a mnoho nedokončených závodů, kvalifikací i tréninků.

"Všichni neustále hovoří o zlatých letech Hondy s McLarenem, když Alain Prost a Ayrton Senna vyhrávali jeden závod za druhým," řekl Johansson. "Ale lidé zapomínají, že když tehdy vzniklo partnerství McLaren-Honda, byla Honda v F1 již 5 let. A její první kroky rozhodně nebyly procházkou růžovou zahradou. Vím o čem hovořím, já jsem v roce 1983 řídil první vůz poháněný její motorem. Jezdil jsem za tým Spirit, ale jinak scénář nebyl velmi odlišný od toho, co vidíme dnes.

Tehdy jsem rád vtipkoval o tom, že jsem díky těm motorům mohl přestat s pravidelným kondičním tréninkem. Motory obyčejně nevydržely ani do konce tréninku, takže jsem nechal vůz na trati a běžel do boxů, kde už byl připraven náhradní. Ale nakonec to samozřejmě udělali správně a než z F1 zase odešli, na pár let ji ovládli."

Johansson jako jediný jezdec Spiritu začal motory Honda používat uprostřed sezóny 1983, až v posledním závodě se k němu přidali jezdci Williamsu. Další rok nebyl pro Williams jednoduchý, získal jedno vítězství, ale jeho vozy více závodů nedokončily než dokončily. V roce 1986 Williams-Honda získal Pohár konstruktérů, ale její prvním mistrem světa byl až v roce 1987 Nelson Piquet. Až o rok později se Honda přestěhovala k McLarenu a společně vyhrály 15 ze 16 velkých cen sezony 1988.