Johanssona výkony Hondy nepřekvapují
Zapomíná se, že předtím potřebovala půl desetiletí.
Úvahy nad tím, proč má motor Honda mnohem více problémů a nižší výkon než výrobky konkurence jsou jednou z nejoblíbenějších témat tohoto léta. Včera jsme tu měli na článek s Ericem Boullierem, minulý měsíc napsal na toto téma článek pro BBC Allan McNish a dnes je to názor Stefana Johanssona, který stál při prvních krocích Hondy v F1 na začátku 80. let.
Johanson připomněl, že Honda s McLarenem sice dominovaly přelomu 80. a 90. let, ale předcházelo tomu půl desetiletí příprav a mnoho nedokončených závodů, kvalifikací i tréninků.
"Všichni neustále hovoří o zlatých letech Hondy s McLarenem, když Alain Prost a Ayrton Senna vyhrávali jeden závod za druhým," řekl Johansson. "Ale lidé zapomínají, že když tehdy vzniklo partnerství McLaren-Honda, byla Honda v F1 již 5 let. A její první kroky rozhodně nebyly procházkou růžovou zahradou. Vím o čem hovořím, já jsem v roce 1983 řídil první vůz poháněný její motorem. Jezdil jsem za tým Spirit, ale jinak scénář nebyl velmi odlišný od toho, co vidíme dnes.
Tehdy jsem rád vtipkoval o tom, že jsem díky těm motorům mohl přestat s pravidelným kondičním tréninkem. Motory obyčejně nevydržely ani do konce tréninku, takže jsem nechal vůz na trati a běžel do boxů, kde už byl připraven náhradní. Ale nakonec to samozřejmě udělali správně a než z F1 zase odešli, na pár let ji ovládli."
Johansson jako jediný jezdec Spiritu začal motory Honda používat uprostřed sezóny 1983, až v posledním závodě se k němu přidali jezdci Williamsu. Další rok nebyl pro Williams jednoduchý, získal jedno vítězství, ale jeho vozy více závodů nedokončily než dokončily. V roce 1986 Williams-Honda získal Pohár konstruktérů, ale její prvním mistrem světa byl až v roce 1987 Nelson Piquet. Až o rok později se Honda přestěhovala k McLarenu a společně vyhrály 15 ze 16 velkých cen sezony 1988.