Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Chráněné kokpity se zdají být nezbytností

Chráněné kokpity se zdají být nezbytností

Přilba prostě nestačí.

Není překvapením, že po tragické nehodě v sérii IndyCar, která se Justinovi Wilsonovi stala osudnou, se opět začala věnovat pozornost myšlence uzavření kokpitů závodních monopostů. Hlava chráněna pouze přilbou je společný problém F1, IndyCar i ostatních sérií monopostů a na místě je otázka, zda by Justin Wilson, Maria De Villota, Henry Surtees, Dan Wheldon a Jules Bianchi ještě byli na tomto světě, kdyby jezdili v chráněných kokpitech.

Většina fanoušků bude asi proti, neboť jakkoli se tvar vozů za desetiletí vícekrát změnil k nepoznání, vždycky z nich trčela jezdcova hlava. FIA i mnozí jezdci a zkušení bývalí jezdci by však rádi tuto velkou díru v bezpečnosti jednou provždy uzavřeli. Christiano da Matta je šampión série CART z roku 2002 se zkušenostmi z F1, kde dva roky jezdil za tým Toyoty a sám přežil těžkou havárii a poranění mozku během testování ve voze Champ Car. Na trati Road America mu do cesty vběhlo vyplašené zvíře.

"Bylo štěstím, že se to odehrálo v zatáčce ježděné na druhý převodový stupeň, takže jsem jel rychlostí jen kolem 130 km/h," cituje da Mattu motorsport. "Po nárazu mi začal otékat mozek a tlak uvnitř lebky neustále stoupal. V takových případech vám lebku otevřou a čekají, jak na to mozek zareaguje. Moje lebka byla otevřena měsíc a půl."

Brazilský závodník strávil v kómatu 28 dní, ale měl to štěstí, že se ještě dokonce párkrát vrátil za volant závodního stroje. Trápí ho, že Justin Wilson tolik štěstí neměl.

"Byli jsme týmovými kolegy a skvěle jsme spolu vycházeli. Stali se z nás přátelé. Když jsem byl po mé nehodě v nemocnici, byl tam a pomohl mé rodině. Nyní je nám všem velmi líto, co se stalo."

Jak to již v motorsportu bývá, nejprve se musí něco stát, aby se objevila vůle udělat změnu. A Charlie Whiting je přesvědčen, že změna je nevyhnutelná.

"Musíme něco udělat," řekl technický delegát FIA. "I kdyby to nebyla stoprocentní ochrana pro všechny možné situace a okolnosti, pomohlo by to. Musí existovat řešení. Už jsme na tom pracovali, vyzkoušeli jsme kokpit zakrýt stejně jako stíhačku, ale negativa výrazně převýšila pozitiva. Pak tu byl další pokus s ošklivým designem a jezdci přes něj pořádně neviděli, ale máme tu dvě další možnosti.

Jedna je od Mercedesu a jezdce vlastně nezakrývá, takže by ho v případě potřeby bylo možné vytáhnout z kokpitu, což je jedna z nejdůležitějších výhod. Je to vlastně koš nad hlavou jezdce s jednou centrální oporou."

Kromě toho se zvažuje řešení s více lopatkami nad a před jezdcovou hlavou umístěnými tak, aby je jezdec v podstatě neviděl. Úplné zakrytí kokpitu, se kterým se pohrál například i Andries Van Overbeek, se tedy FIA nezamlouvá, protože by mohlo jezdce po havárii uvěznit v úzkém kokpitu. Který z konceptů se vám zdá vizuálně nejpřijatelnější?