Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes souhlasí se zrušením zmrazování motorů…

Mercedes souhlasí se zrušením zmrazování motorů…

...aby nikdo neřekl, že si chce ponechat výhodu.

Po setkání Bernieho Ecclestona, Jeana Todta a šéfů všech výrobců motorů jsme se dozvěděli, že Mercedes souhlasí se zastavením zmrazování vývoje. S jeho souhlasem a se souhlasem zákaznických týmů bude v zimě každému výrobci opět přiděleno 32 žetonů, vývoj bude pokračovat i během sezóny a nedojde k úplnému zmrazení některých částí pohonné jednotky, jak bylo původně plánováno.

Sportovní šéf Mercedesu otevřeně říká, že Mercedes dává soupeřům šanci dohnat výkonnostní ztrátu. Pokud to Ferrari, Renault a Honda nedokáží, jejich chyba.

"Nechci pořád poslouchat, jak jsou motory zmrazeny a že ostatní neměli šanci dohnat nás," řekl Toto Wolff. "Není v našem zájmu prostě vše zmrazit ve stavu, kdy jsme lepší než ostatní. Nebylo by to dobré pro F1 a tedy ani pro nás jako značku.

Proto jsme se rozhodli otevřít pravidla a souhlasit s naprosto svobodným vývojem. Každý může vyvíjet, co potřebuje. Souhlasíme také s vývojem během sezóny, takže můžeme být dohnáni i v průběhu sezóny. Už žádné diskuse o zmrazování. Z tohoto kroku budou těžit všichni."

Na postupné zmrazování vývoje a zákaz vylepšování výkonu pohonných jednotek během sezóny byl jeden dobrý důvod - snižování nákladů.

"Na jedné straně od nás chtějí souhlas s otevřením pravidel a zrušením zmrazování a na druhé straně od nás chtějí snižování nákladů. Jak to jde spolu dohromady? Nyní jsme se rozhodli otevřít předpisy a umožnit vyrovnání sil, ale v této chvíli nevím říct, co se stane potom."

FIA měla plán, jak zabránit přenášení zvýšených nákladů na vývoj na malé nezávislé týmy. Měla být stanovena maximální cena pohonných jednotek a převodovek. To se však výrobcům nelíbilo a Ferrari dokonce použilo své právo vetovat návrh na změnu předpisů. FIA se tak pouští jinou cestou a chce najít neutrálního dodavatele jednodušších a lacinějších motorů speciálně pro nezávislé týmy.

"Může se to stát, ale nejsme tím nadšeni, protože my máme odlišné cíle. Výrobci motorů se rozhodli pro Formuli 1, protože současný koncept zapadá do toho, co se děje u silničních vozidel. Na druhé straně, držitel komerčních práv (FOM) chce hlavně vyrovnané startovní pole. Zavedení standardního motoru je komplexní projekt, protože kvůli vyváženosti se současnou technikou bude nutná úprava pravidel. Technologicky to bude něco úplně jiného."

V F1 se momentálně nemluví ani tak o možném krachu malých týmů, ale spíše o možné ztrátě Red Bullu a Toro Rosso a možná i týmu Lotus F1, pokud ho nekoupí Renault. Byly by tovární týmy připraveny doplnit startovní pole dalšími vozy?

"Nejen pokud bychom přišli o tyto týmy. Nadále máme zájem o třetí vozy. S nimi bychom mohli zvýšit celkový počet vozů na startu na 26 nebo 28 a dát mladým jezdcům příležitost jezdit v F1. Pouze málo mladých jezdců se z GP2 dostane do F1, protože máme prostě málo místa. Proto si myslím, že třetí vozy by byly dobré i z tohoto hlediska. Rozhýbaly by trh s jezdci."

Problémem je, že pokud by například letos závodily tři vozy Mercedesu a tři vozy Ferrari, v první desítce by už pro ostatní zůstala pouze 4 volná místa.

"Myslím, že by to chtělo dvě odlišné klasifikace. Představuji si to tak, že pokud bychom měli tři mercedesy a tři vozy Ferrari, vytvořil by se hlavní šampionát a juniorský šampionát. Pak když by kupříkladu jezdec Force Indie skončil sedmý za těmito šesti vozy, byl by klasifikován na pátém místě. Na trati by v tom nebyl velký rozdíl, protože je víceméně jedno, jestli váš vůz jezdí pátý nebo sedmý."