Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pirelli nechá týmy vybírat pneumatiky

Pirelli nechá týmy vybírat pneumatiky

Od příštího roku budou moci experimentovat.

Pirelli se v Mexiku setkalo se zástupci týmů a podařilo se jim dokončit dohodu o volnějším výběru pneumatik.

Letos vybírá pneumatiky pro každý závod Pirelli. Vždy jsou to dvě různě tvrdé směsi (slicky, pneumatiky na mokrou trať a do přechodných podmínek zůstávají beze změny) a každý jezdec musí během závodu použít alespoň na jedno kolo každou z nich. Prostoru na taktizování je tedy celkem málo.

Týmy navrhly, že by si chtěly pneumatiky vybírat samy, aby vybraly to nejlepší pro svůj vůz a občas mohly i zariskovat. Pirelli však bylo zpočátku proti, protože se obávalo bezpečnostního rizika, když by tým zariskoval až příliš a skončil s pneumatikami absolutně nevhodnými pro závod na dané trati. Musel se tedy udělat kompromis.

Od příštího roku Pirelli pro každý závod nevybere dvě směsi pneumatik ze čtyř, ale tři z pěti (přibude ultra-měkká směs). Pak přijdou na řadu týmy a svým jezdcům vyberou po 13 sad pneumatik. Výběr je na nich a dokonce by mělo být možné vybrat pro každého jezdce jinou kombinaci. Nadále však bude platit pravidlo o použití minimálně dvou různých směsí.

"Vypadá to tak, že určíme tři směsi a oni si pak vyberou 13 sad. Není to úplná svoboda, ale některým věcem jsme se museli vyhnout. Mohou si vybrat i tři rozdílné směsi, pokud budou chtít, ale v závodě budou povinni použít více než jednu," řekl závodní manažer Pirelli, Mario Isola.

Samozřejmě, bylo nutné zabránit plýtvání pneumatikami, což by se pořádně prodražilo nejen na výrobě, ale i na nákladech na přepravu. Z tohoto důvodu není možné, aby si týmy vybíraly až přímo na okruhu. Pirelli potřebuje dostat "objednávku" minimálně 14 týdnů před mimoevropským závodem a 8 týdnů před evropským závodem. Pneumatiky pro první závody sezony 2016 tedy budou muset být vybrány ještě dříve, než týmy poprvé otestují své nové vozy. Až do začátku evropské části sezony proto budou volby špičkových týmů nejspíš velmi konzervativní.