Pirelli vybralo pneumatiky pro VC Austrálie 2016
Jak bude fungovat nový, svobodnější systém?
Nápad nechat jezdce vybírat si pro každou velkou cenu z většího množství pneumatik by jim měl dát možnost překvapit soupeře a týmům zase umožnit používat pneumatiky, které nejvíce vyhovují potřebám konkrétního vozu. Konečná podoba nové sady pravidel pro pneumatiky ale ještě více komplikuje již tak dost komplikovanou F1. Původně jednoduché pravidlo bylo doplněno o pár vět navíc, přičemž některé se starají o bezpečnost, jiné o atraktivitu kvalifikace atd.
Pirelli už včera oznámilo výběr pneumatik pro první závod příští sezóny, Velkou cenu Austrálie, tak si pojďme nový systém znovu vysvětlit na konkrétním příkladu.
Pirelli pro VC Austrálie vybralo: středně-tvrdou, měkkou a super-měkkou směs.
Pro závod si každý jezdec musí nechat jednu sadu ze středně-tvrdé a jednu sadu z měkké směsi. Použít však nakonec musí jen jednu z nich, druhá může zůstat nepoužita.
Pro Q3 si musí každý jezdec nechat jednu sadu ze super-měkké směsi. Samozřejmě, využije ji pouze 10 jezdců, kteří se dostanou až do Q3. Ostatní budou moci tuto sadu použít v závodě. Jezdci z Q3 tuto sadu po kvalifikaci vrátí Pirelli.
Pirelli tedy namísto jezdců vybralo 3 sady pneumatik, zbylých 10 si vybrali sami. Výběr jezdců bude oznámen až před víkendem velké ceny.
6 sad se Pirelli vrátí ještě před kvalifikací:
1 sada po 40 minutách FP1 (víceméně zametací sada, kterou jezdci vyčistí a pogumují trať)
1 sada po skončení FP1
2 sady po skončení FP2
2 sady po skončení FP3
- pravidlo vychází z potřeby dostat jezdce na trať v každém tréninku, aby diváci na tribunách dostali, za co si zaplatili
Nadále platí pravidlo, že jezdci z Q3 do závodu odstartují na pneumatikách, se kterými postoupili z Q2, takže ve finálové části kvalifikace nebudou muset své super-měkké pneumatiky nijak šetřit.
Některé jezdce bychom tedy v neděli mohli vidět odstartovat na super-měkké sadě z kvalifikace a pak se soustředit na šetrnou jízdu na středně-tvrdých pneumatikách s minimem zastávek v boxech, zatímco jiní budou v rychlejším tempu střídat jenom super-měkkou a měkkou směs. Jezdci startující vzadu se možná super-měkkým pneumatikám vyhnou úplně a jiní využijí všechny tři směsi. Jak to ale bude vypadat v praxi, to zjistíme až v březnu.