Newey: Nezávislí by měli dostávat i software a palivo
Tovární týmy jsou ve velké výhodě.
Technický guru Red Bullu doufá, že Jean Todt a Bernie Ecclestone prosadí neutrálního dodavatele motorů pro týmy, kterým se nepodařilo dohodnout se žádným z výrobců složitých hybridních pohonných jednotek. Tovární týmy jsou nyní podle něj v příliš velké výhodě, protože kromě samotných motorů si mohou jen pro sebe nechat i na míru vyvinutý software a paliva.
"Automobilky musí zákazníkům dodávat fyzicky stejné motory, jaké dávají svým vlastním týmům," řekl Adrian Newey. "Ale není to jen o hardwaru, důležité je i palivo a software. Takže jako první by se mělo zavést pravidlo, podle kterého by zákazníci museli dostávat i stejný software a palivo jako tovární tým, pokud by chtěli.
Dalším problémem je, jak do F1 dostat někoho dalšího, například Audi. Nyní je to komplikovanější než kdy jindy. Náklady výrobců motorů jsou nyní v F1 obrovské. Vysoce přes 200 milionů eur ročně a možná je to blíž 300 než 200 milionům. To je obrovský balík.
FIA přišla s návrhem alternativního, odlišného motoru, který by byl dostupný menším týmům, a zároveň by s ním mohly být konkurenceschopné. Podle mě by to bylo velmi dobré řešení, ale automobilky jsou proti, takže právě probíhá boj."
Designérská legenda se obává, že o titul se v současnosti mohou ucházet pouze tovární týmy Mercedesu a Ferrari.
"Když se podíváte do minulosti, sport byl v nejlepší formě když se soukromé týmy mohly snadno dostat k dobrému motoru. Období motoru Cosworth DFV je nejlepším příkladem. Potřebujeme levnější motory, ale nejdůležitější je dostupnost konkurenceschopné pohonné jednotky.
Mercedes a Ferrari teď nechtějí, aby ostatní jezdili se stejnými motory jako jejich týmy. Proto nyní může vyhrát pouze tovární vůz Mercedesu nebo možná tovární vůz Ferrari."