Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pirelli zastavilo snahy o velké zlepšení aerodynamiky

Pirelli zastavilo snahy o velké zlepšení aerodynamiky

Vozy sezóny 2017 nebudou rychlejší o 5 sekund.

Šéfové týmů Formule 1 se loni dohodli, že se pokusí zvýšit přitažlivost této disciplíny tím, že vozy zrychlí o 4, 5 až 6 sekund na kolo. Dlouhou dobu to vypadalo, že se tak stane díky výrazným úpravám v aerodynamice vozů, ale Pirelli je proti. A protože argumentuje bezpečností, bude se muset hledat jiná cesta a vozy možná zrychlí "pouze" o 3 sekundy. Otázka je, jestli je to pro budoucnost sportu dobré nebo špatné.

Zlepšení aerodynamiky je možná jedinou cestou, jak udělat připravovanou novou generaci vozů o tolik rychlejší od současné, ale vyšší podíl aerodynamiky na celkové rychlosti by se pravděpodobně podepsal na možnostech jezdit v zatáčkách těsném závěsu. Obavy již vyjádřili Sebastian Vettel, Pat Symonds i další jezdci a inženýři některých týmů.

Červenou tomuto návrhu ale vystavila analýza Pirelli, které se obává, že není možné (nedokáže) vyrobit pneumatiky, které by měly podobné vlastnosti jako současné, ale vydržely podstatně vyšší zátěž v zatáčkách. Některé týmy tlačily na zvýšení aerodynamického přítlaku o 25 až 60 procent, ale Pirelli odhaduje, že si dokáže poradit pouze s 10 až 15 procentním zvýšením.

V opačném případě by muselo vyžadovat zvýšení tlaku v pneumatikách, což by zabránilo jejich deformování, ale zároveň by úbytek mechanické přilnavosti do velké míry negovalo rychlost získanou aerodynamikou. A co víc, vyvážení aerodynamického přítlaku a mechanické přilnavosti by se ještě výrazněji posunulo na stranu aerodynamiky a pro jezdce by bylo ještě náročnější udržet se v zatáčce blízko za soupeřem.

Podle informací BBC se plány mění a Pirelli je odhodláno samo co nejvíce zrychlit monoposty díky lepší přilnavosti nových širších pneumatik. Bude však potřebovat vůz, zkušené mechaniky, inženýry a jezdce na testování.

"Možná připravíme zcela nový typ pneumatiky. Proces doprovází mnoho spekulací, ale zatím je vše pouze v raném stádiu," řekl mluvčí Pirelli.

Kombinace širších pneumatik, širších vozů a o něco větších a efektivnějších předních a zadních křídel by mohla monoposty zrychlit o více než 3 sekundy. Zavrženy tedy zřejmě budou úpravy karoserie a difuzoru.