Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Práce Érica Boulliera

Práce Érica Boulliera

Závodní ředitel McLarenu.

Éric Boullier je médii nejednou označován za šéfa týmu McLaren, ale na jeho dveřích ve Wokingu je napsáno "závodní ředitel". Web F1i zajímalo, s kým se dělí o vedení týmu a co vše spadá do jeho kompetencí.

"Vedu program McLarenu v F1 spolu s Jonathanem Nealem (kterého v průběhu tohoto roku nahradí Jost Capito) a oba se zodpovídáme přímo Ronu Dennisovi," začal vysvětlovat Boullier.

"Já vedu závodní tým, vedu technické, sportovní a právní oddělení a také zastupuji McLaren před FIA a jejím Mezinárodním tribunálem a v médiích. Dělám zhruba totéž, co jsem dělal u Lotusu, s výjimkou obchodního aspektu (o který se stará Ekrem Samy). Díky tomu se mohu soustředit na technické a sportovní záležitosti. Mám mandát dělat změny podle vlastního uvážení až po (například) nákup nových strojů, pokud jsou nutné ke zvýšení konkurenceschopnosti týmu.

Pracuji v tandemu s Jonathanem, který se stará spíše o metody a procesy. On dohlíží na produkci společnosti, lidské zdroje a všechny s tím související právní záležitosti."

Boullier přestoupil do McLarenu po skončení sezóny 2013 z Lotusu, kterému jako šéf týmu pomohl ke dvěma vítězstvím, přičemž v roce 2013 jeho jezdci, i přes podstatně nižší rozpočet, nasbírali mnohem více bodů než piloti McLarenu. Francouzovým úkolem tedy bylo pomoci Ronu Dennisovi s velkou reorganizací týmu.

"Po příchodu jsem začal obcházet všechna oddělení a setkávat se s lidmi a odhalovat silné a slabé stránky týmu. Velmi rychle jsem si začal říkat, že ze závodního týmu se stala strojírenská společnost. Dělali se porady 40 lidí, kteří pak diskutovali o malých detailech. Takže mým první úkolem bylo obnovit rovnováhu. Konstrukční oddělení již neurčuje, co bude dělat závodní část týmu, ale není to ani naopak. Musela se obnovit zdravá komunikace.

Také jsem zrušil předchozí organizační strukturu. Byla příliš komplikovaná a lidé dostali pompézně pojmenované pozice nafukující jejich ega. Takže jsme začali téměř od nuly s co nejštíhlejší strukturou. Ne každému se to líbilo, ale změna byla nutná. Nejsem sice ten typ šéfa, který rád dusí podřízené, ale dokážu člověka pěkně usadit, když nesplňuje moje očekávání."

Velet armádě 650 lidí, z nichž mnozí jsou špičkovými specialisty ve svém oboru, nemůže být jednoduché.

"Jelikož je (závodní ředitel nebo šéf týmu) hodně zaneprázdněný, nemůže být na všech schůzkách. Dokonce ani na těch, na kterých by sám rád byl. Výsledkem je, že si udrží objektivitu, kterou ostatní snadno ztrácejí. Pamatuji si, že jako závodní inženýr jsem jednou spolu s jezdcem udělal velkou hloupost v nastavení vozu, protože jsme se do toho příliš zažrali a přišli o nadhled.

Konzultuje se se mnou i závodní strategie, kde nic není vytesáno do kamene a šéf týmu může rozhodovat v konkrétních situacích, například zda nezastavit o kolo dříve nebo později."

Nakolik týmu šéfuje Ron Dennis, generální ředitel celé skupiny společností McLaren?

"Mohu rozhodovat samostatně. Je mou prací přijímat opatření, ale samozřejmě ho musím udržovat informovaného. Přirozeně musíte respektovat člověka, který to tu celé vybudoval, ale každé ráno chodím do kanceláře a dělám si svou práci stejně jako v DAMS (týmu GP2) a v Lotusu.

Jsem v továrně, setkávám se s lidmi, řeším problémy a dělám rozhodnutí. Na nic jiného už nemám čas. Žiji 10 minut od práce a sotva mám čas jít si zaplavat do bazénu v sídle týmu. Motorsport je mým životem. Především a v první řadě vyžaduje hodně práce a 120% osobní zainteresovanost. Je to součástí obchodu a tohoto odvětví.