Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co v zimě dělá technický ředitel týmu F1?

Co v zimě dělá technický ředitel týmu F1?

Pracuje na květnové podobě vozu.

Jak se technický ředitel Force Indie připravuje na předsezónní testy a novou sezónu?

"Z mé perspektivy byl design vozu pro zimní testy a první závod hotový už koncem prosince," řekl Andy Green v lednovém rozhovoru pro web F1i. Green byl součástí týmu již při jeho zrodu pod jménem Jordan Grand Prix v roce 1991, ale pak odešel sbírat zkušenosti do týmů BAR a Jaguar/Red Bull.

"Takže teď je naším hlavním úkolem ten vůz vyrobit a dostat na testy do Barcelony a pak vyrobit dostatek dílů pro Austrálii. Přitom pracujeme na první velké aktualizaci, takže přemýšlíme nad tím, co bychom mohli vozu dát před prvním evropským závodem. Program ve větrném tunelu pokračuje nepřetržitě a o podobě celého balíku rozhodneme během pár příštích týdnů. Tohle je teď má priorita, takže v hlavě mám již spíš to, jak vůz bude vypadat později, ne jeho současnou podobu."

Testy ve větrném tunelu, počítačové simulace ani žádné testovací zařízení nemohou stoprocentně nahradit test na závodním okruhu, proto se budou v Barceloně jednotlivé novinky testovat postupně a kompletní nový vůz se možná otestuje až v poslední den testů, nebo až v pátek v Barceloně.

"Vůz, se kterým chceme závodit v Melbourne, bude vlastně testován ve více fázích. Kompletní konfiguraci tak možná vyzkoušíme v závěru testů, ale pravděpodobně se tak stane až v Melbourne, i když většina dílů bude nějakým způsobem otestována v Barceloně. Možná budeme mít čas dát všechno dohromady, ale pokud ne, tak prostě kompletní nový vůz poskládáme až v Melbourne."

Předpisy sezón 2015 a 2016 se liší pouze v maličkostech a VJM09 bude třetím vozem generace započaté sezónou 2014. Vývoj tedy pokračuje plynule od konce minulé sezony a nový vůz bude evolucí loňského VJM08B.

"Pokračujeme v započaté práci, takže můžu detailněji dohlédnout na stavbu vozu a sledovat aktualizace a věci připravované na další část roku, protože základ vozu se nemění. Neděláme něco zcela nového, spíše vylepšujeme to, co už máme."

Mimo jiné je potřeba zadní část vozu přizpůsobit nové pohonné jednotce Mercedesu. Opět ale nejde o nic, na co by Force India nebyla připravena.

"Mercedes vždy udělá menší změny a před Vánocemi na nás vybalí pár překvapení, ale jsme dost velcí, abychom si s tím poradili. Už to ani nejsou překvapení, protože s nimi spolupracujeme již několik let."

Situace se ale změní, pokud se týmům a vedení série podaří dohodnout na nových technických předpisech pro rok 2017. Force India se dříve nebo později bude muset soustředit na přípravu zcela nového vozu, což ovlivní konkurenceschopnost v druhé polovině sezóny 2016.

"Po závodě v Barceloně vyhodnotíme naši situaci a relativní výkonnost. Zeptáme se sami sebe, jaké jsou naše šance na páté místo Poháru konstruktérů. Máme rezervu nebo jsme slabí? Proběhne diskuse, analyzujeme situaci a rozhodneme se, kolik zdrojů přesuneme na projekt pro sezónu 2017.

Nebude to jednoduché rozhodnutí ve stylu: "Zdá se, že jsme dost rychlí na páté místo, takže tady končíme." Pokud bude šance na čtvrté místo, budeme to muset zvážit. Navíc, pokud se týmy před námi přesunou k projektům na rok 2017, můžeme obětovat začátek roku 2017 a využít nabídnutou příležitost."

Největší týmy si mohou dovolit zaměstnat mnohem více lidí, ale pravidla omezující práci ve větrném tunelu a s CFD rozdíly částečně mažou a před Force Indií se otevírají zajímavé strategické možnosti.

"Můžou mít více lidí, ale omezení jsou pro všechny stejná. Ferrari může mít dvojnásobné množství lidí, ale nemůže testovat více než my, takže rozhodne šikovnost. Ani nejbohatší týmy nesmějí testovat v tunelu a využívat více síly CFD než my. Takže každý se bude muset rozhodnout a v tomto ohledu na tom nejsme hůř než Ferrari nebo Mercedes."