Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Náhlá ztráta přilnavosti alias "pád z útesu" se nekoná

Náhlá ztráta přilnavosti alias "pád z útesu" se nekoná

Pirelli zvolilo konzervativnější přístup.

Italský výrobce pneumatik pro F1 loni tvrdil, že pro sezonu 2016 připravuje pneumatiky s efektem "pádu z útesu". V praxi to mělo vypadat tak, že pneumatika se bude opotřebovávat a ztrácet dobré vlastnosti lineárně, ale pouze do určitého bodu, ve kterém nastane zlom a začne rychlé zhoršování vlastností pneumatiky viditelné na času každého dalšího kola. To by jezdce motivovalo nenatahovat své stinty ve snaze blokovat soupeře a dávat přednost minimálně dvouzastávkové strategii.

Nakonec se ale plán nerealizoval, v určitém bodě má přijít zlom, ale nedá se mluvit o pádu.

"Ztráta přilnavosti ano, ale ne pád z útesu. Přichází to postupně, což je mnohem lepší než náhlá ztráta přilnavosti," řekl Mario Isola, šéf programu Pirelli v F1. "V nejbližších dnech uděláme hlubší analýzu, ale signály jsou zatím pozitivní."

Zatím ale ani Pirelli neví, jak moc jezdec pocítí překročení této hranice.

"Ještě se na to musíme lépe podívat. Během testů se jezdí s různým množstvím paliva i nastavením, takže pokud z toho máme poskládat správný obrázek, musíme být důslední. Ale když se podíváte na (delší) jízdy, nevidíte lineární degradaci a pak útes. Je tam zakřivení, ale ne moc velké."

Pirelli už ale dělá starosti sezóna 2017, kdy se změní tvar i šířka vozů a F1 dala svému dodavateli za úkol připravit širší pneumatiky s větší přilnavostí. Pirelli by chtělo začít testovat co nejdříve, jenže týmy se ještě nedohodly, jak to udělat, aniž by někdo společným testováním získal výhodu. Otázka motoru se má vyřešit použitím starších motorů V8, ale nejtěžší bude získat vůz s podobnými vlastnostmi, jaké budou mít vozy sezóny 2017.

Příští měsíc se máme dozvědět, zda i široké pneumatiky budou rychle degradovat, nebo budou více konzervativní.