Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Když se dva Renaulty přou, směje se Porsche

Když se dva Renaulty přou, směje se Porsche

Motorsport před 40 lety - 14. díl

Nápad FIA, vyhlásit pro vozy skupiny G4, kde se jelo o "Mistrovství světa sportovních vozů" a skupiny G5, tam závodili o "Mistrovství světa značek", dva šampionáty vypadal na papíře možná slibně, týmy a automobilky se pro něj ale zatím nenadchly. Prvního podniku Mistrovství světa sportovních vozů na Nürburgringu se zúčastnily jen tři továrně přihlášené vozy: dva favorizované Alpine-Renault A442 a jeden narychlo sestavený Porsche 936.

Pořadatel se musel zhrozit i nad celkovým počtem přihlášek: počítalo se s polem 40 vozů, ve Fahrerlageru se jich nakonec ale krčilo jen 24. Francouzi připravili své tovární vozy pro Patricka Depaillera, který se postavil na pole-position, a Jeana-Pierra Jabouilleho. V Zuffenhausenu se výroby hodícího se vozu ujal bývalý šéftechnik CanAm Helmut Flegl a úkol pojal nepříliš vědeckým způsobem: "Jednoduše jsem prohledal naše sklady a tu a tam jsem něčeho použil." Tak vznikla legendární "Schwarze Witwe" (Černá vdova), neboli Porsche turbo 936, který sestával mimo nového šasi a karosérie většinou z odložených součástek typů 917 a CanAm. Na Nürburgringu byl vůz se zpočátku opravdu dobrudružnými jízdními vlastnostmi svěřen Rolfovi Stommelenovi, který ho kvalifikoval mezi obě žluté Alpiny. Čtvrtý kvalifikace, Reinhold Joest na jeho starém Porsche 908, kterému již po několikáté "ušil" novou karosérii, měl na polemana již ztrátu 17 sekund! Helmut Bross (Lola-BMW) a Guy Edwards (March-Ford) odpadávali o dalších 14, respektivě 20 sekund a takto se "výkonnost" táhla účastníky až k poslednímu Kurtovi Hildovi (později častý účastník Intersérie v Mostě), kterému Depailler každé kolo odebíral více, než dvě minuty. Predikát mistrovství světa si takové pole jen stěží zasloužilo...

Před startem 300 kilometrového závodu bylo jedinou otázkou, který z Renaultů vyhraje. A odpovědi se všem dostalo dost brzy: v zatáčce za starýmu boxy, tedy ještě na "betonové jižní smyčce" zaútočil Depailler na Jabouilleho tak nešikovně, že oba favorité havarovali! Patrick svůj A442 sešrotoval a Jean-Pierre si zle poškodil záď. Stommelen tedy pádil směrem neohroženého vítězství... Ovšem jen do poloviny závodu, kdy se mu začal zasekávat plyn a bývalý pilot Hillu-F1 musel nejdříve do boxů a pak mohl jen pomalu dojet. 20 bodů do hodnocení značek si přesto zapsalo Porsche: na Reinholda Joesta totiž byl spoleh. Dnešní majitel týmu Audi-WEC a DTM po 11 kolech vyhrál před Toine Hezemansem na Porsche Carrera a Helmutem Brossem. Depailler byl později vedením Renaultu na tři závody vyřazen z továrního týmu. Nahradil ho Jacques Laffite. Svému snažení o "podporu scény sportovních vozů" FIA nasadila korunu tím, že o stejný víkend vypsala ve Vallelunze závod Mistrovství světa značek a oba podniky si tak navzájem ujídaly možné učastníky.

Ani u Říma diváci nezažili napínavý závod. Jediný tovární Porsche 935 Ickxe a Masse vedl po celých šest hodin až do cíle. Druhý skončil soukromý Kremer-935 Heyera a Wolleka. Továrně podporované BMW opět brzdily defekty...

Ale zpět na Nürburgring, kde se poprvé jelo i o body do Evropského a Německého šampionátu formule 3. Přihlásilo se 70 (!) konkurentů. Nejrychlejší kvalifikace byl překvapivě domácí borec Rudi Doetsch (March-Toyota 763), jeho šance se ovšem rozplynuly hned ve druhém kole "německého" závodu, když svůj nový monopost zničil po neshodě s Patresem a sám skončil v nemocnici.

Tento sobotní závod vyhrál 37letý Švéd Conny Anderson (March-Toyota 753) před senzačním newcomerem Riccardem Patresem (Chevron-Toyota B34) a Bertramem Schäferem. V neděli se jelo o evropské body a byl to opět Andersson, který se po pěkném souboji se Schäferem a Patresem dokázal prosadit. Podnik byl zastíněn smrtelnou nehodou Alexe Wittwera. Mladý Švýcar debutoval jak ve formuli 3, tak na nebezpečném Ringu a havaroval hned v prvním kole tréninku. Ve velmi rychlé pravotočivé sekci Fuchsröhre jeho March 743 opustil trať, přeletěl nízké svodidlo a roztříštil se o stromy. Nehoda a nedostačující bezpečnostní zařízení tratě opět rozvířily debatu o možném přesunu velké ceny Německa na Hockenheimring. Zvláště Niki Lauda v německé televizi tento postoj zastával.

Novinky z formule 1:

Po rozpadnutí týmu Vels-Parnelli se hned několik týmů zajímalo o služby Maria Andrettiho. Pro příští nemistrovský podnik v Silverstone Italo-Američana angažovali Walter Woilf s Frankem Williamsem. Guy Edwards, který se minulé dvě sezony právě nevyznamenal s vozy Hill-Lola hlásil, že našel dosti sponzorů pro druhý tovární Hesketh. Americká firma Drake Engineering, která byla zodpovědná za pověstný Indy-motor Offenhauser, plánovala stavbu pohonné jednotky dle pravidel formule 1. Její hlavní technik Hans Herrmann měl nápad, jak vyrobit menší a lehčí motor, než byl Ford-Cosworth.

 

Havárie obou továrních Alpine-Renaultů na Nürburgringu.

Rolf Stommelen a jeho "Černá vdova".

Reinhold Joest, vítěz 300km na Nürburgringu po 40 letech s autorem v Le Mans.