5 týmů pomůže Pirelli s testováním pneumatik
Italský výrobce pohrozil odchodem z F1.
Všechny týmy, Bernie Ecclestone a Jean Todt se konečně dohodli na rozvrhu a způsobu testování pneumatik pro sezónu 2017 a Pirelli je blízko k podpisu kontraktu na sezóny 2017, 2018 a 2019. Proč muselo Pirelli před schůzkou Strategické skupiny F1 a Komise F1 pohrozit nepodepsáním smluv a odchodem z F1?
Formule 1 chce příští rok přijít s novou generací vozů a součástí plánu je i zásadní změna pneumatik, které mají být širší, vozům mají poskytovat více mechanické přilnavosti a zároveň mají být odolnější a fungovat v širším teplotním rozmezí. Pirelli, jako vítěz loňského výběrového řízení, souhlasilo s vývojem takového typu pneumatiky, ale ne pokud nedostane možnost pořádně se připravit testováním na trati. A tady je háček, který dodavatele trápí už několik sezón. Testy vozů F1 na závodních okruzích jsou během sezóny omezeny na 4 dny a každý tým musí 2 z nich nechat nováčkům.
Velké týmy by rády testovaly více, ale pokud by si Pirelli vybralo pouze jeden z nich, dalo by mu tím výhodu tisíců testovacích kilometrů. Pokud by měli testovat všechny týmy, pro Pirelli by to nebylo efektivní. Navíc, malé týmy nemají na pravidelné testování finance a situaci ještě komplikuje potřeba upravit vozy tak, aby byly rozložením hmotnosti, aerodynamikou a dalšími vlastnostmi co nejpodobnější vozům připravovaných pro sezónu 2017, a to už vůbec nebude levná záležitost. Na druhou stranu, malé týmy přesto nechtěly, aby měly velké týmy výhodu. Pirelli přitom bylo už zatlačeno ke zdi, jelikož duben je v plném proudu a o tři čtvrtě roku už musí být na světě zcela nový typ pneumatiky. A pokud nebude dost dobrá, bude za viníka považováno Pirelli.
Italský výrobce tak minulý víkend bouchl do stolu a oznámil, že pokud se věci okamžitě nedají do pohybu, smlouvu nepodepíše a týmy si mohou shánět někoho, kdo jim za nějakou cenu připraví alespoň nějaké pneumatiky.
"Prakticky jsme už na limitu. Zbývá pouze 6 měsíců (do konce sezóny) a týmy budou chtít perfektní pneumatiky, ale s každým dalším uplynulým týdnem je to méně reálné. Náš deadline je duben. Pokud nebudeme moci začít, jak bychom chtěli, nebude možné dodat, co od nás chtějí. Nebudeme riskovat pověst kvůli nemožnosti testovat a získat informace potřebné k odvedení kvalitní práce. Už jsme se přesvědčili, že pokud pak bude s něčím problém, bude to naše chyba," nekompromisně oznámil Paul Hembery, sportovní ředitel Pirelli.
Formule 1 chce příští rok přijít s novou generací vozů a součástí plánu je i zásadní změna pneumatik, které mají být širší, vozům mají poskytovat více mechanické přilnavosti a zároveň mají být odolnější a fungovat v širším teplotním rozmezí. Pirelli, jako vítěz loňského výběrového řízení, souhlasilo s vývojem takového typu pneumatiky, ale ne pokud nedostane možnost pořádně se připravit testováním na trati. A tady je háček, který dodavatele trápí už několik sezón. Testy vozů F1 na závodních okruzích jsou během sezóny omezeny na 4 dny a každý tým musí 2 z nich nechat nováčkům.
Velké týmy by rády testovaly více, ale pokud by si Pirelli vybralo pouze jeden z nich, dalo by mu tím výhodu tisíců testovacích kilometrů. Pokud by měli testovat všechny týmy, pro Pirelli by to nebylo efektivní. Navíc, malé týmy nemají na pravidelné testování finance a situaci ještě komplikuje potřeba upravit vozy tak, aby byly rozložením hmotnosti, aerodynamikou a dalšími vlastnostmi co nejpodobnější vozům připravovaných pro sezónu 2017, a to už vůbec nebude levná záležitost. Na druhou stranu, malé týmy přesto nechtěly, aby měly velké týmy výhodu. Pirelli přitom bylo už zatlačeno ke zdi, jelikož duben je v plném proudu a o tři čtvrtě roku už musí být na světě zcela nový typ pneumatiky. A pokud nebude dost dobrá, bude za viníka považováno Pirelli.
Italský výrobce tak minulý víkend bouchl do stolu a oznámil, že pokud se věci okamžitě nedají do pohybu, smlouvu nepodepíše a týmy si mohou shánět někoho, kdo jim za nějakou cenu připraví alespoň nějaké pneumatiky.
"Prakticky jsme už na limitu. Zbývá pouze 6 měsíců (do konce sezóny) a týmy budou chtít perfektní pneumatiky, ale s každým dalším uplynulým týdnem je to méně reálné. Náš deadline je duben. Pokud nebudeme moci začít, jak bychom chtěli, nebude možné dodat, co od nás chtějí. Nebudeme riskovat pověst kvůli nemožnosti testovat a získat informace potřebné k odvedení kvalitní práce. Už jsme se přesvědčili, že pokud pak bude s něčím problém, bude to naše chyba," nekompromisně oznámil Paul Hembery, sportovní ředitel Pirelli.
A řešení se včera večer opravdu našlo a odsouhlasilo. Testovací program by měl být rozdělený na dvě fáze. Během první se bude jezdit s vozy ze sezón 2012 až 2014 a Pirelli takto otestuje nové typy pneumatik, ale se současnými rozměry. V druhé fázi týmy poskytnou vozy 2015 s upraveným zavěšením kol, které vydrží vyšší zátěž. Zájem o účast v druhé fázi údajně projevily Ferrari, Mercedes, Red Bull a další dva týmy se zastoupením v Strategické skupině, pravděpodobně Williams a McLaren.
První test by měl proběhnout na konci července a Pirelli už týmům poslalo zmenšenou verzi pneumatik pro testování v aerodynamických tunelech. Pirelli také dalo vědět, že se mu líbí, jak závodům prospělo, že na každou velkou cenu dodává tři různě tvrdé typy pneumatik a chtělo by to zachovat i pro sezónu 2017.
První test by měl proběhnout na konci července a Pirelli už týmům poslalo zmenšenou verzi pneumatik pro testování v aerodynamických tunelech. Pirelli také dalo vědět, že se mu líbí, jak závodům prospělo, že na každou velkou cenu dodává tři různě tvrdé typy pneumatik a chtělo by to zachovat i pro sezónu 2017.