Pirelli: Některé týmy obcházejí pravidla
Nižší tlak v pneumatikách a pravidla sezóny 2017.
Podle sportovního šéfa Pirelli některé týmy našly způsob, jak do závodu odstartovat s nižším tlakem v pneumatikách než by měly mít. Po několika explozích pneumatik, ke kterým by prý nedošlo, kdyby se týmy nesnažily získat rychlostní výhodu příliš nízkým tlakem v pneumatikách, dostalo Pirelli loni od FIA právo rozhodovat o minimálním tlaku, stejném pro všechny týmy. Při vyšším tlaku se totiž pneumatiky v rychlých zatáčkách méně deformují a lépe odolávají vysokému bočnímu přetížení.
Tlak v pneumatikách se kontroluje všem vozům krátce před startem, ale několik týmů zřejmě přes zimu našlo způsob, jak tlak těsně před startem snížit, což Pirelli nutí posouvat minimální hranici výše, aby každý tým zůstal během celého závodu na nerizikové úrovni. To zároveň znamená, že jezdci týmů, které na tuto fintu ještě nepřišly, po celý závod jezdí s vyšším tlakem, než je opravdu nutné. Podle velmi nespokojených vyjádření Jensona Buttona a Romaina Grosjeana po pátečních trénincích na Velkou cenu Číny, mezi vychytralé týmy nejspíš nepatří McLaren ani Haas.
"Abych byl upřímný, je to složitá záležitost. Mluvili o tlacích, ale nás zajímá tlak při startu," vysvětlil Paul Hembery. "Během tréninků vidíme, jak jezdí s určitým tlakem v pneumatikách, ale víme, že některé týmy byly schopné odstartovat s jen minimálně vyšším tlakem, než měly (v Číně) před rokem. Bohužel, pokud ostatní nenašli způsob jak to udělat, tak to pro ně jistě není jednoduché."
Tlak v pneumatikách se kontroluje všem vozům krátce před startem, ale několik týmů zřejmě přes zimu našlo způsob, jak tlak těsně před startem snížit, což Pirelli nutí posouvat minimální hranici výše, aby každý tým zůstal během celého závodu na nerizikové úrovni. To zároveň znamená, že jezdci týmů, které na tuto fintu ještě nepřišly, po celý závod jezdí s vyšším tlakem, než je opravdu nutné. Podle velmi nespokojených vyjádření Jensona Buttona a Romaina Grosjeana po pátečních trénincích na Velkou cenu Číny, mezi vychytralé týmy nejspíš nepatří McLaren ani Haas.
"Abych byl upřímný, je to složitá záležitost. Mluvili o tlacích, ale nás zajímá tlak při startu," vysvětlil Paul Hembery. "Během tréninků vidíme, jak jezdí s určitým tlakem v pneumatikách, ale víme, že některé týmy byly schopné odstartovat s jen minimálně vyšším tlakem, než měly (v Číně) před rokem. Bohužel, pokud ostatní nenašli způsob jak to udělat, tak to pro ně jistě není jednoduché."
Máloco z toho, co se týmy dosud naučily, si přenesou i do sezony 2017. Na okruhy se má dostat nová generace vozů a Světová rada motorsportu včera kvůli tomu odsouhlasila velké navýšení testovacích dnů, během nichž týmy Pirelli pomohou s testováním nových pneumatik.
V první fázi se budou s vozy ze sezón 2013 a 2014 testovat prototypy nových pneumatik s rozměry letošních, v druhé se už bude testovat se současnými vozy a širšími pneumatikami vyhovujícími předpisům sezóny 2017. Pirelli má v druhé fázi právo na 25 "vozodnů", čili 25 dní testování s jedním vozem, nebo 5 dní testování s pěti vozy, nebo jakoukoli jinou rovnocennou kombinaci. Po 25 dní s novými vozy dostane i v letech 2017 a 2018.
V první fázi se budou s vozy ze sezón 2013 a 2014 testovat prototypy nových pneumatik s rozměry letošních, v druhé se už bude testovat se současnými vozy a širšími pneumatikami vyhovujícími předpisům sezóny 2017. Pirelli má v druhé fázi právo na 25 "vozodnů", čili 25 dní testování s jedním vozem, nebo 5 dní testování s pěti vozy, nebo jakoukoli jinou rovnocennou kombinaci. Po 25 dní s novými vozy dostane i v letech 2017 a 2018.