Sweet Home Alabama! První přírodní okruh letošního ročníku
Honda Indy Grand Prix of Alabama – před závodem
Týden po závodě IndyCar v Long Beach pokračuje šampionát dalším podnikem, tentokrát na přírodním okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě. Trať u města Birmingham je po dvou závodech na městských okruzích a jednom na oválu vůbec prvním přírodním okruhem v kalendáři. Komu sedne nejlépe?
Okruh v Alabamě byl otevřen v roce 2003. Za jeho vznikem stál mecenáš George Barber. Dědic rodinné firmy na mléčné produkty podporuje závodění a motorsport desítky let. V Alabamě vlastnil třeba rozsáhlé muzeum závodních vozů a motorek. Po otevření okruhu u Birminghamu bylo na trať přestěhováno. Dnes v něm najdeme největší kolekci motorek a také vozů Lotus na světě.
Pro IndyCar se stal domovem v roce 2010. Už předtím na něm ale několikrát série testovala a zjišťovala, jestli se trať, která v té době přeci jen měla minimální zázemí, hodí pro pořádání podobně velkého podniku. Obdobný problém řešila před loňským závodem v New Orleans. Ale zatímco v Alabamě to vyšlo, trať byla před prvním závodem IndyCar připravena, a závod je od té doby nedílnou částí kalendáře IndyCar, okruh u New Orleans po problematickém prvním ročníku z kalendáře vymizel.
Kolo se Sebastienem Bourdaisem:
Ačkoliv v Alabamě nikdy nevyhrál, na Barber Motorsports Parku se vždy dařilo Scottu Dixonovi. Nikdy nechyběl na stupních vítězů, čtyřikrát byl druhý, dvakrát třetí. Jeho stáj Chipa Ganassiho ale nedokázala v šestileté historii závodu nikdy triumfovat. Tři vítězství si připsal zásluhou Castronevese a dvakrát Powera tým Penske, dvakrát přivezl do Victory lane vůz Andretti Autosport Ryan Hunter-Reay. Vloni se radoval Josef Newgarden, pro něhož to bylo první vítězství v kariéře.
Loňský závod vůbec vybočoval ze zaběhnutých kolejí. Zatímco většinou jsme v Alabamě viděli taktickou bitvu, vloni jezdci naprosto popřeli představu, že na Barber Motorsports Parku se příliš nedá předjíždět a když už, tak jen na rovince před pátou zatáčkou. To, co v závěru předváděl Graham Rahal, bylo neskutečné představení a chyběla tomu jen zlatá tečka. Být závod o kolo delší, zřejmě by i přišla.
I v Alabamě uvidíme pár jezdců s jinými barvami, než jaké jsme viděli v neděli v Long Beach. Předně šampion Scott Dixon na čas odloží krásné barvy řetězce Target, fanouškům IndyCar tak důvěrně známé známé, a bude řídit červenobílý vůz sponzorovaný Coca-Colou. Velice elegantní kombinaci černé a bordó dostal Francouz Bourdais. Marco Andretti zase převlékne z modrobílého do červenobílého kabátu.
Barber Motorsports Park
Délka okruhu: 2,38 míle (3,83 km) / 17 zatáček
Délka závodu: 90 kol (207 mil)
První závod IndyCar: 2010
Loňský vítěz: Josef Newgarden (CFH Racing)
Loňské pole position: Hélio Castroneves (Team Penske) – 1:07.1925
Rekord okruhu: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) – 1:06.7750 v roce 2013
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 22. 4.
18:00 – 19:30 – 1. trénink
22:00 – 23:30 – 2. trénink
Sobota 23. 4.
18:00 – 18:30 – 3. trénink
22:00 – 23:30 – Kvalifikace
Neděle 24. 4.
17:30 – 18:15 – Warm Up
21:38 – Start závodu Honda Indy Grand Prix of Alabama