Huntova radost z vítězství v Jaramě byla předčasná
Motorsport před 40 lety - 18. díl
První květnový víkend zavítalo mistrovství světa formule 1 poprvé do Evropy. Španělská velká cena ale byla zajímavá i proto, že od května platila nová pravidla FIA ohledně rozměrů vozů, což mimo jiné znamenalo, že z monopostů formule 1 zmizely markantní "sací koše" nad motorem. Jarama se ovšem měla stát i prvním "politickým" skandálem roku...
Před podnikem dlouho nebylo jasno, kolik vozů Španělé na svou krátkou zatáčkovitou trať vůbec připustí, nakonec ale akceptovali všech 31 přihlášených, kteří si to směli rozdat o 24 startovních míst.
V kvalifikaci porazil James Hunt počtvrté ve čtvrtém podniku roku Nikiho Laudu, nutno ovšem podotknout, že byl Rakušan handikapován dvěmi nalomenými žebry a jenom triky jeho maséra Williho Dungla vůbec umožnily jeho start. Senzační debut předvedla Tyrrellova "šestikolka", kterou Depailler postavil na třetí místo vedle Masse, před Regazzonim, Brambillou, lepšícím se Nilssonem, Laffitem, Chapmanovým "ztraceným a znovu nalezeným synem" Andrettim a senzačním Amonem na novém Ensignu N176. Také druhý Ensign, typ N175, hlášený pod značkou "Boro" se s Larry Perkinsem v kokpitu jako poslední vecpal na start.
Mezi nekvalifikovanými byly i obě domácí "naděje" Emilio de Villota (na druhém RAM-Brabhamu) a málo známý Emilio Zapico na starém soukromém Williamsu FW04.
Laudovi se zase jednou podařilo hned po startu pořadí "otočit" a ujal se před Huntem vedení. Tentokrát se Ferrari s číslem 1 ovšem nedokázalo od pronásledovatele odpoutat. Naopak: Hunt ještě mohl "přidat", když už bolestí sklíčený Lauda "jel na rezervu". Krátce před poločasem se James vyšvihl na první místo a i jeho rozjetá "dvojka" Mass dokázal Laudu nechat za sebou. Dvojitému vítězství McLarenu nakonec zabránila jen Němcova smůla: Jochen sice zajel nejrychlejší kolo závodu, deset kol před cílem se mu ale rozbil motor.
Totální triumf McLarenu tedy byl fuč a mělo být hůře: tým Teddyho Mayera nakonec jel ze Španělska domů s prázdnou! Při technické přejímce po závodě totiž vyšlo najevo, že byl Huntův McLaren M23 o 1,8 cm širší, než povoleno. Jasná věc: vítěz byl diskvalifikován! Z devíti bodů se tedy opět směl radovat Lauda a za ním byli oficiálně hodnoceni Nilsson, Reutemann, Amon, Pace a Ickx. Všemi mastmi mazaný právník a ředitel McLarenu Mayer ovšem proti tomuto rozhodnutí hned podal odvolání. Sezona měla svou první "nesrovnalost" a vztah mezi týmy Ferrari a McLaren se pozvolna začal horšit...
A debutující šestikolka? Šokující koncept konstruktéra Dereka Gardnera se zdál být naprosto správný. Depailler se dlouho držel za Massem, jeho závod ale skončil po defektu brzd, kdy se ocitl mimo trať. Výsledky Tyrrellu P34 se ovšem měly lepšit závod od závodu.
V Německu se ve stejném víkendu poprvé roztočila kola renomované DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) a k Eifelrennen na Severní smyčce Nürburgringu se přihlásilo krásné pole 18 vozů velké divize a 24 vozů divize do dvou litrů. Mezi silnějšími vozy se prosadil Helmut Kelleners před Reinhardem Stenzelem a Bobem Wollekem (všichni na Porsche 934 turbo), malou třídu vyhrál Jörg Obermoser (BMW 2002) před Fordy Escorty Hanse Heyera a Wernera Schommerse.
Úvod velké ceny Španělska v Jaramě: Lauda vede před Huntem, Brambillou a Depaillerem.
James Hunt se ještě raduje z vítěsztví. Aplauduje při tom tehdejší král Juan Carlos I., zatímco celá záležitost dnešního mocnáře, Felipa VI. zjevně příliš nebaví...
Karl-Heinz Becker dojel před 40 lety na svém soukromém BMW 2002 jako čtvrtý malé divize DRM na Nürburgringu. Evergreen Becker závodí dodnes v seriálu EuroBoss...