Nejrychlejší kolo 1. tréninku patří Vettelovi
Velká cena Španělska - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Španělska! Závodní týmy se po čtyřech závodech v různých časových pásmech vrátily do svých evropských základen a pak se vybrali dobře známými cestami na španělský okruh Barcelona-Catalunya. Pro týmy F1 je to nejoblíbenější testovací okruh, v jeho prospěch každoročně mluví teplé počasí, umístění na západě Evropy a kombinace různě rychlých zatáček i rovinek. Právě na tomto okruhu proto absolvovaly všech 8 předsezónních testovacích dní, ale na přelomu února a března bylo v Katalánsku podstatně chladněji než teď v květnu a vozy se budou muset, kvůli udržování ideální teploty pneumatik, nastavit jinak. Kromě toho, mnohé týmy dnes nasadí nové aerodynamické balíčky, protože získají hodnotnější data než z příliš pomalého nebo příliš rychlého okruhu.
Pirelli kvůli několika rychlým zatáčkám přivezlo i své nejtvrdší pneumatiky (označené oranžovým pruhem). Kromě nich jsou ještě v nabídce středně-tvrdé (bílý pruh) a měkké (žlutý pruh). Jezdci Mercedesu, Ferrari, Williamsu, Renaultu, McLarenu a Esteban Gutiérrez si na celý víkend vzali pouze jednu sadu oranžových pneumatik, takže je uvidíme jezdit hlavně na bílých a žlutých. Ostatní jsou na tom podobně, nikdo si nevybral více než dvě oranžové sady.
Kdo nesledoval události posledních dnů, toho musíme upozornit na velkou jezdeckou výměnu v rámci "rodiny Red Bullu“. Max Verstappen přijal pozvání do týmu Red Bull Racing a Daniil Kvjat musel přijmout jeho místo v juniorském týmu Toro Rosso. Tréninku se nezúčastní Jolyon Palmer, jeho renault obsadil testovací jezdec Esteban Ocon.
Během pár minut se divákům ukázalo 20 z 22 jezdců, všichni ale pouze v instalačních kolech. Kamera si přirozeně vybrala první kolo Maxe Verstappena v RB12 na oranžových pneumatikách. Red Bull otestoval dvě verze předního křídla, Ferrari pomocí speciální barvy zjišťovalo proudění vzduchu kolem zadní části monopostu, zatímco Mercedes poslal jezdce na trať získávat první data z jízdy na bílých pneumatikách. Po 10 minutách byl rychlejším z této dvojice Rosberg, Hamilton zaostával o půl sekundy. Vedoucí tým opět ostatním zametl trať, což dříve bývalo spíše úkolem nejslabších týmů.
Zdá se, že při přípravě sedačky pro Daniila Kvjata došlo v Toro Rosso k pochybení, Rus inženýrům v garáži perem ukazoval nebo přímo značil problémová místa sedačky. Ostatní jezdci se na trati ukázali až po uplynutí čtvrthodiny tréninku, když se Rosberg s Hamiltonem už vrátili k mechanikům. První srovnání rychlosti dopadlo ve prospěch Rosberga, ale Hamilton někde ztratil pouze 2 tisíciny sekundy. Räikkönen po svém prvním kole třetí, se ztrátou 25 setin sekundy, ale na rychlejších žlutých pneumatikách.
Verstappen pokračoval v poznávání svého vozu na sadě oranžových pneumatik, takže po tréninku mu už zůstane jen jedna oranžová sada. Totéž platí pro jeho kolegu Daniela Ricciarda. Ocon nemohl zajet rychlé kolo kvůli podezření na problém s pravou zadní pneumatikou, Button oznámil přehřívání na pravé straně kokpitu a Pérez se k mechanikům vrátil s kouřící zádí monopostu. Sebastian Vettel se vyšvihl na vrchol tabulky, ale pomohl si žlutými pneumatikami. Felipe Massa nezvládl monopost v páté zatáčce okruhu. Daniil Kvjat si připsal první měřené kolo až po půlhodině tréninku.
Ještě před uplynutím 40 minut měl Verstappen zvláštní problém - nemohl vůz donutit zrychlit nad 100 km/h. Rosberg se vyhoupl na vrchol tabulky časem 1:24.880, čímž téměř překonal loňský kvalifikační čas na pole position. Pak nastal čas vrátit první sadu pneumatik Pirelli a věnovat se analýze dat. Měřené kolo si nepřipsali jezdci Haasu a Ocon.
Prvním zpět na trati byl Räikkönen a na nových žlutých pneumatikách rovnou Rosbergův čas vylepšil o 8 desetin sekundy. Ferrari a Mercedes zvolily pro první trénink zcela odlišnou strategii. Räikkönen s Vettelem celou dobu jezdili na žlutých a Hamilton s Rosbergem na bílých pneumatikách.
Max Verstappen využil nové bílé pneumatiky a přesunul se na páté místo tabulky, za sebou nechal jezdce Williamsu a kolegu Ricciarda. Gutiérrez a Grosjean zajeli první měřená kola půlhodinu před koncem tréninku.
Vettel byl na žlutých pneumatikách ještě o desetinu sekundy rychlejší než Räikkönen, Ricciardo překonal Verstappena. Grosjean má opět problém s nedostatkem přilnavosti: "Vůz je v pomalých zatáčkách katastrofální. V nižší rychlosti nemá zadek žádnou přilnavost."
Sebastian Vettel projížděl kolem semaforu na konci boxové uličky právě ve chvíli, kdy se na něm rozsvítilo červené světlo. Okamžitě zastavil, nechal se odtlačit zpět do garáže a snad se tak vyhnul penalizaci.
Esteban Ocon si svou první jízdu ve voze R.S.16 velmi neužil, technické problémy mu zabránily v absolvování měřeného kola. Na dně tabulky opět piloti Manoru, nad nimi Button, kterého před koncem tréninku taky potrápila technika. K favoritům na postup do Q3 nepatří jezdci Sauberu ale ani Haasu. Na vrcholu tabulky jsou Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen, k čemuž jim ale pomohly měkké pneumatiky.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Vettel | Ferrari | 1:23.951 | 22 | |
2 | Räikkonen | Ferrari | 1:24.089 | 0.138 | 18 |
3 | Rosberg | Mercedes | 1:24.454 | 0.503 | 34 |
4 | Hamilton | Mercedes | 1:24.611 | 0.660 | 33 |
5 | Ricciardo | Red Bull | 1:25.416 | 1.465 | 25 |
6 | Verstappen | Red Bull | 1:25.585 | 1.634 | 29 |
7 | Bottas | Williams | 1:25.672 | 1.721 | 36 |
8 | Sainz | Toro Rosso | 1:26.078 | 2.127 | 19 |
9 | Massa | Williams | 1:26.186 | 2.235 | 32 |
10 | Alonso | McLaren | 1:26.243 | 2.292 | 18 |
11 | Magnussen | Renault | 1:26.576 | 2.625 | 30 |
12 | Kvjat | Toro Rosso | 1:26.583 | 2.632 | 21 |
13 | Hulkenberg | Force India | 1:26.938 | 2.987 | 27 |
14 | Perez | Force India | 1:27.064 | 3.113 | 9 |
15 | Nasr | Sauber | 1:27.253 | 3.302 | 27 |
16 | Grosjean | Haas | 1:27.258 | 3.307 | 17 |
17 | Gutierrez | Haas | 1:27.283 | 3.332 | 18 |
18 | Ericsson | Sauber | 1:27.392 | 3.441 | 24 |
19 | Button | McLaren | 1:27.610 | 3.659 | 19 |
20 | Wehrlein | Manor | 1:28.084 | 4.133 | 29 |
21 | Haryanto | Manor | 1:29.052 | 5.101 | 34 |