GP3: Richard Gonda před svým debutem
Rozhovor se slovenským nováčkem GP3
O tomto víkendu začíná na okruhu v Barceloně další sezóna série GP3. A letos se ze svého zastoupení poprvé v historii může těšit i Slovensko. Za tým Jenzer totiž nastupí pilot Richard Gonda. My jsme ho vyzpovídali před jeho prvním závodem přímo v Barceloně.
Do GP3 vstupuješ v sezóně, kdy se zavádí nová generace vozů, spatřuješ v tom pro sebe nějaku výhodu?
Myslím, že se díky tomu pro všechny vyrovnají podmínky. Někteří měli možnost si zvyknout na monoposty už předtím, takže se to trochu zneutralizuje. Výhodou také bude, že jsme díky tomu dostali k dispozici více testovacích dní. I když jsem neabsolvoval uplně všechny, přeci jen jsem měl možnost odjet dohromady čtyři testovací dny. Takže jsem se s vozem dobře zžil a uvidíme.
Jak se po testech ve voze cítíš?
Už jsem měl v podstatě možnost vyzkušet si více formulových i dalších šampionátů, takže samotný problém není přijít do nové série a sednout si do formule, tam je po pár stintech jezdec v podstatě jako doma. To co pro mě bude největší změna a na co si budu muset nejvíce zvyknout, jsou pneumatiky Pirelli. Ty jsou radikálně odlišné od čehokoliv, s čím jsem měl doposud zkušenosti, ať už s pneumatikami Michelin nebo Dunlop.
Jinak musím říc, že auto je velmi dobré, cítím se v něm fajn, s týmem se nám podařilo během testování vyzkoušet všechny věci co jsme potřebovali. Ale určitě je stále co zlepšovat.
Jaká očekávání máš od prvního závodu?
Jak jsem řekl, největší rozdíl jsou pro mě pneumatiky Pirelli, s nimi jsme sice jezdili při testování, ale neměli jsem možnost nasimulovat si závody a podobně. V závodě předpokládáme nějakých 27 kol, bez pit stopu. To je poměrně dost. Uvidíme jaké změny se nám budou dít posledních pět kol, také uvidíme kdo a jak umí pneumatiky pošetřit. Šetření pneumatik totiž bude velmi důležité, ale k tomu se budu moci vyjádřit až po závodech a prvních zkušenostech s nimi.
Co se týká očekávání do závodu, určitě pro mě bude důležité oba závody dokončit, abych získal co nejvíce zkušeností a také se snažit prosadit mezi nováčky, kterých je tu letos celkem 15.A samozřejmě se budu snažit skončit co nejvýše. I když vím, že po minulé sezóně v prototypech se do toho budu ještě několik závodů dostávat.
Co tě vůbec loni vedlo k přestupu do Renault Sport Trophy? Tvé cíle se přeci jen vždy zaměřovaly na formulové závodění.
Hledali jsme nějaké vytrvalostí závody, a to tato série splňovala. Navíc jsem se dělil o auto s týmovým kolegou Andreou Pizzitolou. V postatně to byla taková okapotovaná formule, něco ve stylu DTM, zajíždli jsme i podobné časy. Takže to určitě byla dobrá zkušenost, které si vážím. Naučil jsem se tam i hodně věcí, co se týká samotného závodění, a to celkově do budoucna. Nemyslím, že něco z minulého roku využiju v GP3, ale určitě takové věci pomohou pilotovi k celkové komplexnosti, která je důležitá, jelikož nikdy nevíte, tak vás nakonec vaše cesta zavede. Samozřejmě jsme na víkendech formule 1 a cíl máme všichni přímo před očima. Ale myslím, že takové kroky nám vždycky mohou pomoci.
Prakticky jsem jezdil na všech okruzích. Paradoxně jsem neměl možnost závodit na okruhu, který je velmi blízko, a to na Red Bull Ringu. Ale tam máme před závody testování, takže si myslím, že to problém nebude. V Abu Dhabi jsem minulý rok absolvoval testy GP2. A Sepang pro mě bude nový okruh. Ale jako vždy se budu připravovat na simulátoru, takže věřím, že mi to opět pomůže a uvidíme. Sepang bude opravdu velká výzva. A to jak kvuli samotnému klimatu, tak i kvuli okruhu, který je velmi specifický.
S víkendy GP3 se ocitáš v blízkosti F1, sleduješ tuto sérii?
Sleduju, dokonce jsem měl možnost formuli 1 několikrát komenotvat pro slovenské vysílání. Formule 1 je samozřemě cíl a sen každého a všichni k ní tak nějak vzhlížíme.
A máš nějakého oblíbeného pilota?
Mám velmi rád jezdecký styl, bez ohledu na to jaký je, když vystoupí z auta, Fernanda Alonsa. Ale prakticky všichni piloti, kteří tam jsou, patří k světové špičce, takže je těžké vybrat jednoho.
Richarda čeká první závod v sobotu v 17:20, druhý v neděli 9:15. První úspěch si připsal,když ovládl volné tréninky.