Tlak v pneumatikách se bude kontrolovat i během závodu
FIA a Pirelli na lovu podfukářů.
FIA a Pirelli chtějí odhalit způsob, jakým některé týmy obcházejí pravidlo o minimálním tlaku v pneumatikách.
Pirelli určuje minimální tlak v pneumatikách z bezpečnostních důvodů a dosud jej kontrolovalo pouze předtím, než se pneumatiky dotkly asfaltu. Vynalézaví inženýři několika týmů však přišli na způsob, nebo různé způsoby, jak krátce po kontrole tlak výrazně snížit. Za nejpravděpodobnější řešení jsou považovány ráfky se dvěma komorami a zahřívání kol před měřením, přičemž po měření spolu s teplotou rychle klesne i tlak plynu v pneumatice. To motivuje Pirelli stanovovat pro závody ještě vyšší minimální hodnoty, než by bylo nutné, aby ani podvádějící týmy neklesly pod bezpečnou hranici. Pirelli si už všimlo, že i když minimální předepsaný tlak zvýší o 3-4 psi, některé vozy mají na startu pouze o 2 psi více.
Samozřejmě, doplácejí na to týmy, které takové řešení ještě nenašli a musí jezdit s velmi vysokým tlakem v pneumatikách, což je obírá o mechanickou přilnavost. Takové systémy jistě nemá vyvinuté McLaren, který na problém jako první upozornil a stěžuje si i Haas. Mezi nejvážnější podezřelé patří Mercedes a Red Bull.
Pirelli určuje minimální tlak v pneumatikách z bezpečnostních důvodů a dosud jej kontrolovalo pouze předtím, než se pneumatiky dotkly asfaltu. Vynalézaví inženýři několika týmů však přišli na způsob, nebo různé způsoby, jak krátce po kontrole tlak výrazně snížit. Za nejpravděpodobnější řešení jsou považovány ráfky se dvěma komorami a zahřívání kol před měřením, přičemž po měření spolu s teplotou rychle klesne i tlak plynu v pneumatice. To motivuje Pirelli stanovovat pro závody ještě vyšší minimální hodnoty, než by bylo nutné, aby ani podvádějící týmy neklesly pod bezpečnou hranici. Pirelli si už všimlo, že i když minimální předepsaný tlak zvýší o 3-4 psi, některé vozy mají na startu pouze o 2 psi více.
Samozřejmě, doplácejí na to týmy, které takové řešení ještě nenašli a musí jezdit s velmi vysokým tlakem v pneumatikách, což je obírá o mechanickou přilnavost. Takové systémy jistě nemá vyvinuté McLaren, který na problém jako první upozornil a stěžuje si i Haas. Mezi nejvážnější podezřelé patří Mercedes a Red Bull.
Řešením problému by mohlo být kontrolování tlaku v pneumatikách i během závodu, na což ale dosud nebyly vhodné, přesné a spolehlivé technologie. FIA už týmům přikázala, aby se s ní podělily o svá nepozměněná telemetrická data, kterými každý tým sleduje tlak v pneumatikách během závodu. Tyto senzory nejsou stoprocentně spolehlivé, ale minimálně mohou FIA pomoci odhalit provinilce a pátrat po způsobu podvádění. Pirelli kromě toho vyzkouší zařízení, které by mohlo být přesné i spolehlivé.
"Je to něco, co jsme chtěli začít používat příští rok, takže jsme museli proces urychlit, ale pro nás je tohle velmi důležité," řekl Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli.
Pokud se novinka ukáže být spolehlivá, může být předepisován minimální tlak v pneumatikách ne na startu, ale během celého závodu. Uvidíme, jestli se to pak výrazněji podepíše na konkurenceschopnosti některého z týmů.
"Je to něco, co jsme chtěli začít používat příští rok, takže jsme museli proces urychlit, ale pro nás je tohle velmi důležité," řekl Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli.
Pokud se novinka ukáže být spolehlivá, může být předepisován minimální tlak v pneumatikách ne na startu, ale během celého závodu. Uvidíme, jestli se to pak výrazněji podepíše na konkurenceschopnosti některého z týmů.