Detailnější pohled na nová motorová pravidla
Toro Rosso dostane nové motory.
Charlie Whiting a Fabrice Lom (šéf FIA pro pohonné jednotky) na setkání s novináři upřesnili detaily nových pravidel týkajících se pohonných jednotek v letech 2017 až 2020. Hlavní body změn si můžete připomenout ZDE, nyní si shrneme hlavně ještě nezmíněné novinky a zajímavosti.
Počet pohonných jednotek na sezónu a jezdce příští rok klesne ze současných 5 na 4 (bez ohledu na počet závodů) a ještě větší změna přijde v roce 2018, kdy by už jezdci měly na celou sezónu stačit tři motory, turba a MGU-H a pouze dva kusy baterií, řídící elektroniky a MGU-K. Tím se výrazně sníží počet dílů dodávaných zákazníkům a díky tomu může klesnout cena.
Nebyla zavedena jednotná cena motorů. Každý výrobce bude vycházet z letošní ceny, příští rok ji pro všechny zákazníky sníží o 1 milion eur a následně ještě o další 3 miliony na sezónu pro každého zákazníka. V případě, že dohodu bude muset zprostředkovat FIA, je minimální cena stanovena na 12 mil. eur. O dodávku pohonných jednotek se už nemusí bát ani případný nový tým (jedno místo je ještě volné). Když dostane pozvánku, také má nárok na pohonnou jednotku za 12 milionů eur.
Rozdíly mezi motory by se měly zmenšit díky sadě omezení týkajících se velikosti a hmotnosti některých dílů i teploty plnění (ne tlaku), takže nejlepší (momentálně Mercedes) narazí na bariéru a bude se více věnovat detailům.
Zvýšení limitu paliva ze 100 na 105 kilogramů na jezdce a závod není součástí tohoto balíčku, zvyšuje se kvůli novým pravidlům ohledně aerodynamiky a šasi.
V médiích se často říká, že rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pohonnou jednotkou se už v čase na kolo projeví maximálně třemi desetinami sekundy, ale to je pouze záležitost médií, FIA nemá přesný cíl. Vytvořila podmínky pro zmenšení rozdílů a o zbytek se postará stabilita pravidel.
Ohledně Hondy a exkluzivní smlouvy s McLarenem Whiting neodpověděl přímo, ale v textu dohody má být výjimka pro jakéhokoli nového dodavatele. Otázkou je, zda se Honda může i ve třetí sezóně pokládat za nováčka.
Hlučnost pohonných jednotek by se neměla zvýšit pomocí nějakého “podvodného“ zařízení, ale prostřednictvím něčeho, co efektivně využije energii z výfuku.
Toro Rosso příští rok nebude mít starou verzi pohonné jednotky Ferrari. I loni muselo požádat o výjimku, a pokud si samo nenajde dodavatele aktuálních PJ, vloží se do toho FIA a "záchranná síť" pro týmy, které si samy nenajdou dodavatele.
Také už nemohou být "exkluzivní" vylepšení PJ pouze pro tovární tým, jak to loni udělal Mercedes, když nechal zákazníky až do konce sezony jezdit s verzí ze začátku sezóny. Takže pokud Mercedes dá svému týmu nové díly, jezdec Williamsu už nesmí dostat novou pohonnou jednotku původní verze. Samozřejmě, vzhledem k omezení počtu PJ na sezónu, se nemusí měnit všechny najednou, ale až když bude jezdec potřebovat novou PJ.
Počet pohonných jednotek na sezónu a jezdce příští rok klesne ze současných 5 na 4 (bez ohledu na počet závodů) a ještě větší změna přijde v roce 2018, kdy by už jezdci měly na celou sezónu stačit tři motory, turba a MGU-H a pouze dva kusy baterií, řídící elektroniky a MGU-K. Tím se výrazně sníží počet dílů dodávaných zákazníkům a díky tomu může klesnout cena.
Nebyla zavedena jednotná cena motorů. Každý výrobce bude vycházet z letošní ceny, příští rok ji pro všechny zákazníky sníží o 1 milion eur a následně ještě o další 3 miliony na sezónu pro každého zákazníka. V případě, že dohodu bude muset zprostředkovat FIA, je minimální cena stanovena na 12 mil. eur. O dodávku pohonných jednotek se už nemusí bát ani případný nový tým (jedno místo je ještě volné). Když dostane pozvánku, také má nárok na pohonnou jednotku za 12 milionů eur.
Rozdíly mezi motory by se měly zmenšit díky sadě omezení týkajících se velikosti a hmotnosti některých dílů i teploty plnění (ne tlaku), takže nejlepší (momentálně Mercedes) narazí na bariéru a bude se více věnovat detailům.
Zvýšení limitu paliva ze 100 na 105 kilogramů na jezdce a závod není součástí tohoto balíčku, zvyšuje se kvůli novým pravidlům ohledně aerodynamiky a šasi.
V médiích se často říká, že rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pohonnou jednotkou se už v čase na kolo projeví maximálně třemi desetinami sekundy, ale to je pouze záležitost médií, FIA nemá přesný cíl. Vytvořila podmínky pro zmenšení rozdílů a o zbytek se postará stabilita pravidel.
Ohledně Hondy a exkluzivní smlouvy s McLarenem Whiting neodpověděl přímo, ale v textu dohody má být výjimka pro jakéhokoli nového dodavatele. Otázkou je, zda se Honda může i ve třetí sezóně pokládat za nováčka.
Hlučnost pohonných jednotek by se neměla zvýšit pomocí nějakého “podvodného“ zařízení, ale prostřednictvím něčeho, co efektivně využije energii z výfuku.
Toro Rosso příští rok nebude mít starou verzi pohonné jednotky Ferrari. I loni muselo požádat o výjimku, a pokud si samo nenajde dodavatele aktuálních PJ, vloží se do toho FIA a "záchranná síť" pro týmy, které si samy nenajdou dodavatele.
Také už nemohou být "exkluzivní" vylepšení PJ pouze pro tovární tým, jak to loni udělal Mercedes, když nechal zákazníky až do konce sezony jezdit s verzí ze začátku sezóny. Takže pokud Mercedes dá svému týmu nové díly, jezdec Williamsu už nesmí dostat novou pohonnou jednotku původní verze. Samozřejmě, vzhledem k omezení počtu PJ na sezónu, se nemusí měnit všechny najednou, ale až když bude jezdec potřebovat novou PJ.