Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Další náročný víkend: IndyCar míří do Detroitu

Další náročný víkend: IndyCar míří do Detroitu

Chevrolet Dual in Detroit – před závodem

Maraton závodů Verizon IndyCar Series pokračuje hned tento víkend a to dokonce dvěma závody. Na programu je podnik na městském okruhu na ostrově Belle Isle v americkém Detroitu, kam se IndyCar stěhuje ani ne týden po jubilejní sté pětistovce v Indianapolisu. V posledních letech jsou v Detroitu na programu vždy dva plnohodnotné závody, první v sobotu odpoledne a druhý o 24 hodin později.

Závody ve městě automobilů mají bohatou tradici. První exhibiční závod pořádaný AAA se jel na ovále Grosse Point už v roce 1905. Závod měřil jen 5 mil. Vyhrál je závodník původem z Iowy Webb Jay. Pevnější místo získal v kalendáři AAA závod na prašném ovále v areálu michiganského státního výstaviště, kde AAA závodila od roku 1928 do roku 1933 a od roku 1949 do roku 1953. V roce 1957 zde ještě jeden závod uspořádal USAC.

Mezi vítězi závodu na mílovém prašném oválu najdeme ta největší jména 30. a 50. let – Wilbur Shaw, Louis Meyer, Mauri Rose, Bill Vukovich, Rodger Ward nebo Jimmy Bryan. Na návrat formulí do Detroitu pak fanoušci museli čekat dlouhá desetiletí a nebyla to série USAC ani její nástupce CART, kdo fanouškům přivezl závody přímo do centra města, nýbrž formule 1.

Dlužno dodat, že v té době fanoušci amerických formulí měli v Michiganu více než důstojnou alternativu. V roce 1967 byl otevřen ovál Michigan International Speedway ležící u města Brooklyn, přibližně hodinu a půl cesty z centra Detroitu.

Trať byla více než důstojnou náhradou za předchozí závody na severozápadním okraji Detroitu a rychle si vydobyla pozici druhého nejdůležitějšího oválu v kalendáři USAC, později CART a nakonec IndyCar. Závody se na ní jezdily od roku 1968 a vyjma ročníku 1969 pravidelně až do roku 2007.  V dobách USAC a v raných letech CART se v Michiganu jezdily dva závody, v letech 1973 a 1979 pak 0 dokonce 3, když jeden z nich byl rozdělen na dva krátké. Celkem se na oválu v Michiganu odjelo 56 závodů.

Zpět do centra Detroitu přišly závody formulí až v roce 1982, když Formule 1 přidala k závodům v Long Beach a v Las Vegas třetí závod ve Spojených státech a to v centru města automobilů. Velice náročný 2,5 mílový okruh s 18. zatáčkami a dokonce několika tunely hostil velkou cenu Formule 1 až do roku 1988.

V plánu bylo přesunout závod na ostrov Belle Isle, ale k dohodě nedošlo. Formule 1 tak Detroit opustila, zamířila do Phoenixu a přenechala místo sérii CART. Ta ještě odjela tři závody v centru města a od roku 1992 se závod skutečně přesunul na Belle Isle. V kalendáři vydržel až do roku 2001 a to i přesto, že jeho pořádání trápila spousta problémů logistického rázu nebo problémů se zázemím okruhu. Až krize CART jej z kalendáře vyřadila.

Na závod z roku 2000 nikdy nezapomene Hélio Castroneves. Právě tady si připsal své vůbec první vítězství v CART, které oslavil dnes legendárním šplhem na plot. V Detroitu si to Castroneves zopakoval i v roce 2001 a pak v roce 2014.

Detroit se do kalendáře vrátil v roce 2007, tentokrát už IndyCar Series, aby závod hned v dalším roce skončil. Pohřbila jej krize amerického automobilového průmyslu. Naštěstí ne na dlouho. Majitel nejslavnější americké stáje Roger Penske dokázal v roce 2012 přivést závody zpět do města automobilů. Od roku 2013 se pak v rámci jednoho víkendu pořádají hned dva podniky. Změnila se také konfigurace dráhy, kdy pasáž mezi zatáčkami 3-6 vedoucí po ulici Picknic Way nahradila nová pasáž s dlouhou rovinkou Central Avenue a pravoúhlou zatáčkou. To závodům jednoznačně pomohlo, protože vzniklo dobré místo k předjíždění, kterých jinak v Detroitu je poskromnu.

Oproti předchozím závodům dozná startovní pole jednu změnu. Tým Eda Carpentera se rozhodl, že druhý vůz nasadí také na silničních a městských okruzích. S Edem Carpenterem, který jej bude řídit na oválech, se bude střídat loňský šampion Indy Lights Spencer Pigot, který letos odjel tři závody za tým Bobbyho Rahala. Ve voze číslo 19 zůstane i v Detroitu Kolumbijec Gabby Chaves, který před závody v Indianapolisu nahradil Lucu Filippiho, který sezónu u týmu Dale Coyne Racing začal.

Jak si v prvním závodě po Indy500 povede vítěz slavného závodu Alexander Rossi, kterého vítězství hned katapultovalo na přední příčky šampionátu? A naváže Simon Pagenaud na formu, kterou měl před Indy500, kdy vyhrál tři závody v řadě?

To uvidíme v sobotu a v neděli večer, závod tentokrát vysílá stanice Nova Sport 1. Komentovat je bude Michal Beran.

Detroit – Raceway at Belle Isle
Délka okruhu: 2,34 míle (3,766 km), 14 zatáček
Délka závodu: 70 kol, 164,5 míle
První závod: 1989, první závod IndyCar 2007
Loňští vítězové: Carlos Muňoz (Andretti Autosport); Sebastien Bourdais (KVSH Racing)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:16.0941; Juan Pablo Montoya (Team Penske) – kvalifikace zrušena, pořadí určeno na základě bodů
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:16.0941

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 3. června
16:45 – 18:00 – 1. trénink
21:30 – 22:45 – Kvalifikace na 1. závod
Sobota 4. června
16:05 – 16:35 – 2. trénink
21:43 – Start 1. závodu
Neděle 5. června
16:45 – 17:15 – Kvalifikace na 2. závod
21:43 – Start 2. závodu