Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Maraton závodů IndyCar pokračuje na oválu v Texasu

Maraton závodů IndyCar pokračuje na oválu v Texasu

Firestone 600 – před závodem

Série IndyCar pokračuje ve zběsilém tempu. Od poloviny května piloti nepoznali, co to je mít volný víkend. Vše odstartovala Velká cena Indianapolisu, následovala kvalifikace na Indy500, samotná pětistovka v Indianapolisu, minulý víkend dva náročné závody na městském okruhu v Detroitu a než si jezdci příští týden budou moci vychutnat volný víkend před návratem na legendární okruh Road America, který je na programu 26. června, čeká je ještě náročný noční závod na oválu Texas Motor Speedway.

Ovál u aglomerace Dallasu a Fort Worthu je tratí, na které IRL a IndyCar odjela vůbec nejvíce závodů! V letech 1998 až 2004 totiž hostil dva závody. Dvakrát, byť na poloviční vzdálenost, se na oválu v Texasu závodilo také v roce 2011. Do kalendáře poprvé pronikl v červnu 1997 a závod skončil chaosem, kontroverzí a pár fackami, které od domácího miláčka A.J. Foyta schytal Arie Luyendyk, který se domáhal trofeje pro vítěze, za něhož USAC omylem určil Foytova pilota Billyho Boata.

Závodění v Texasu má ale mnohem bohatší historii, byť ne úplně odpovídající tomu, že se jedná o jeden z nejvýznamnějších amerických států. V letech 1947 až 1950 pořádala série AAA závody na prašném oválu Arlington Downs, jinak také dostihovém závodišti.

V druhé polovině 70. let, přesněji v roce 1973 a v letech 1976 až 1979 dvakrát do roka, pořádal USAC závody na tehdy novém oválu Texas World Speedway u Houstonu. Do dnešní doby je ovál Texas World Speedway jednou ze sedmi superspeedways, tedy oválů dlouhých alespoň 2 míle. Bohužel od 80. let se na něm nezávodí.

Závody IRL v Texasu byly velmi populární a ovál přilákal také konkurenční CART. Ale pokus o závod v roce 2001 skončil velkým průšvihem. Kvůli nebezpečně vysokým rychlostem, které způsobovaly tak velké přetížení, že piloti neměli daleko k tomu omdlít, musel být závod zrušen a 60 tisíc naštvaných fanoušků posláno domů.

Závodění v Texasu je dnes úplně jiné, než na co byli fanoušci zvyklí v letech IRL. Pryč jsou časy, kdy vozy jezdily několik kol v balíku a přetahovaly se o každý centimetr dráhy. Jezdci to kvitují s tím, že konečně jsou závody v Texasu bezpečné. Ale návštěvy každý rok povážlivě klesají a tak téměř pokaždé slyšíme, že by letošní závod mohl být poslední. Přijít o kdysi druhý nejdůležitější závod sezóny si ale IndyCar nemůže dovolit.

Závod se jede pod umělým osvětlením, to znamená start až v 2:45 našeho času v noci ze soboty na neděli. Jako všechny ostatní závody letošního ročníku jej odvysílá stanice NOVA Sport, tentokrát program NOVA Sport 2. Přenosem budou provázet Michal Beran a Martin Straka.

 

Texas Motor Speedway
Délka trati: 1,455 míle
Délka závodu: 248 kol (360,84 mil)
Klopení zatáček: 24°
Loňský vítěz: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 0:47.9410
Rekord okruhu (oficiální): Gil de Ferran, Team Penske, 2003 – 00:23.5031
Rekord okruhu (neoficiální): Kenny Bräck, Rahal Leterman Racing, CART 2001 – 00:23.126

 

Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 10. 6.
18:00 – 19:15 – 1. trénink
22:15 – 23:15 – Kvalifikace
Sobota 11. 6.
1:45 – 2:15 – 2. trénink
Neděle 12. 6.
2:45 – Start závodu Firestone 600 (248 kol)