Ohlédnutí za slavností Legendy
Třetí ročník slovem i obrazem.
Polovina června se znovu stala svátkem českých fanoušků motorismu. Své místo na výsluní si v nepřeberné nabídce lákadel tohoto příjemného období vydobývá motoristická slavnost LEGENDY.
Pokud se Vám nepodařilo z nějakých důvodů této výjimečné akce zúčastnit, můžete si její atmosféru přiblížit alespoň zprostředkovaně. Její obsáhlost však může přinést i nové poznatky i jejím návštěvníkům, neboť i po celodenním pobytu mohlo být nemožné shlédnout takřka vše. Rok 2015 postavil organizační tým před řadu nelehkých výzev. Jak si s nimi pořadatelé poradili naleznete také v tomto článku.
Od sobotního rána čekalo na dychtivé návštěvníky minimálně 870 přihlášených vozidel anebo téměř 270 motocyklů. Přestože návštěvnost prvního dne naznačovala předpoklad podobného počtu diváků jako loni (asi 32 tisíc), fronty u navýšeného počtu pokladen byly tentokrát zanedbatelné.
Počasí první poloviny soboty také prověřilo připravenost pořadatelů při odstranění dalších loňských nedostatků. Vytrvalé mrholení nespláchlo zájem návštěvníků, kteří již nemuseli chodit okolo plachtou zakrytých vozů.
Přehlídce otevřených vozů na prestižním místě před kostelem přestalo krátce po pořízení snímku přát počasí. Někdo se spokojil pouze s natažením plátěné střechy, někdo jednoduše postrčil vůz pod připravený velkoprostorový stan. Diváci během sobotního dopoledne tak nebyli ochuzeni o jedno z hlavních témat výstavy navzdory nepřízni počasí.
Hostesky v dobových kostýmech vedle legendárního Fordu T, pořadateli přezdívaného Bělouš.
Výstavce kabrioletů vévodila otevřená verze vozu Jaguar F-Type.
Poblíž jedné z hlavních spojovacích komunikací byla soustředěna další z tematických sbírek. Cekem čtrnáct vozidel Škoda 130 RS včetně jednoho z prvních exemplářů z roku 1975.
Malý, ale šikovný. Čtyřválec o objemu 1 289 cm3 dokázal vyvinout výkon okolo stotřiceti koňských sil, který stačil na působivé výkony 720 kilogramů těžkého vozidla.
U motorsportu mladoboleslavského ještě zůstaneme. Své schopnosti na 1,5 kilometrů dlouhé dráze předváděla nejen 130 RS, ale také její novější následovník Fabia druhé generace.
Osamocené poslední vydání soutěžní Fabie R5. Větší zájem diváků však poutal v rohu umístěný simulátor Force Dynamics 301. Dojem z jízdy rozmanitými erzetami v nabídce umocňuje hydraulický systém napodobující nerovnosti trati.
Oblíbenou částí slavnosti jsou exhibiční jízdy. Někteří jezdci šli do jízdy na kilometr a půl dlouhé dráze naplno a tak nechyběly ani dramatické okamžiky.
Více průjezdů jednoho vozu v rámci tematického bloku nevadí, méně příjemné je neuskutečnění závěrečného defilé. Jelikož místní rozhlas nebyl slyšet všude, někde diváci čekali ještě po odchodu personálu.
Pro nákladní speciály představovaly balíky slámy na cílové rovince opravdovou „šikanu“. Přestože se zde Kolomý s Tatrou 815 protáhl krokem, blízkost balíku je patrná u levého zadního kola.
Při jednom z průjezdů načechral balík se slámou tento Mercedes-Benz 500SLC.
Další lákadlem byl program rozhovorů s řadou hostů na hlavním pódiu. Přítomní diváci se mohli dozvědět další podrobnosti o vystavených vozech, klubech sdružujících fanoušky unikátních značek anebo modelů. Nechyběla ani vystoupení osobností motosportu. Čas od sobotního poledne byl vyhrazen vyhlášení nejhezčích exponátů slavnosti, legendy motorsportu (Štěpán Vojtěch) a osobnosti (Vojtěch Štajf).
Ocenění účastníci obdrželi nově navržené trofeje této motoristické slavnosti, která je vyrobena z karbonu.
Ze zahraničí přijal pozvání organizátorů bývalý pilot F1 Scott Speed. Z okruhů Velkých cen se Američan vzdálil až na rallykrosové dráhy.
Letos byli pořadatelé při oznamování přítomnosti nejvzácnějších skvostů opatrnější. Na fanoušky tak čekaly dva cestovní speciály z prestižního mistrovství cestovních vozů DTM a dva monoposty F1.
Mercedes-AMG C63 DTM Maximiliana Götze.
Letošní verze monopostu stáje Mercedes byla jedním z prvních oznámených lákadel letošního ročníku.
Zatímco o skvosty s trojcípou hvězdou se postaralo české zastoupení stuttgartského výrobce, konkurenční lahůdky se nacházely v expozici společnosti Shell. Petrolejářská společnost slavila čtvrtstoletí působení na českém trhu a jedním z taháků byl speciál vozu DTM BMW M4 Augusta Farfuse.
Také o efjedničku prezentovanou jako Ferrari SF-16H se postaral Shell, který navázal spolupráci se zakladatelem italského výrobce již v roce 1929.
K vidění byla nejen současná závodní technika, ale i zajímavé exponáty brázdící okruhy a rychlostní zkoušky v minulosti.
Loni slavil tři desetiletí od první účasti na Dakaru LIAZ, který se díky úsilí jednoho z fanoušků podařilo zrenovovat. Letos byla na řadě Tatra, s níž se chce Karel Loprais znovu vydat do Dakaru. V případě zvěčněného vozu se na rozdíl od Liazu nejedná o původní exemplář.
Tento Peugeot 206 WRC si odbyl svoji premiéru již v roce 1999. Se šasi s pořadovým číslem 8 nezačala pouť posádka Grönholm/Rautianen ve Velké Británii příliš šťastně, neboť posádka po havárii závod nedokončila. Ve světovém mistrovství byl v továrním týmu Peugeot vůz nasazen ještě v roce 2000, kdy finské duo dojelo druhé v Portugalsku. Následně po soutěžích v soukromých italských stájích je od roku 2014 vlastníkem vozu Štěpán Vojtěch.
Zatímco BMW a Mercedes představili aktuální modely bojující v DTM, Ford vzhledem k nynější neúčasti v německém mistrovství odkazoval na svoji minulost. Ve svojí expozici vystavil Sierru RS500 Cosworth z roku 1987, takže se jednalo o odlišení proti loňskému exponátu z následující sezony ze sbírky Jiřího Jírovce.
S probíhající renovací Porsche 911 Super Carrera z roku 1979 se pochlubila společnost Vašenda Motorsport. Bez panelů pozinkované karoserie bylo možné prohlížet nejeden z detailů konstrukce německé legendy.
Jeden z pouhých dvěstěpadesáti vozů speciálně upraveného modelu Jaguar F-Type se nachází v České republice. Jeho dodatečné označení odhaluje příplatková registrační značka. Přehlídku výrobce z Coventry v sekci anglických vozů však zpestřoval pouze v sobotu.
Pořadatelé se letos postarali o zajištění dostatečného počtu občerstvovacích míst. Tradiční nabídku společnosti známé z řady akcí podobného rázu navíc zpestřila přítomnost méně tradičních stánků, místy doplňujících národnostně zaměřené části výstavy.
V části Adventure fest se nacházel stánek s africkými specialitami, zčásti s domorodou obsluhou. Většímu zájmu o pochutiny bránily vyšší ceny navzdory předpokladu výroby z cenově dostupnějších surovin.
V areálu bohnického parku bylo možné narazit na praktické plány na stylových podstavcích z prázdných sudů od paliva. I přes možnost vybavení diváků přenosnými plánky se jednalo o pohodlnější a přehlednější řešení.
Letošní ročník se vydařil mj. i díky naslouchání pořadatelů stížnostem diváků. Zároveň na svých stránkách na sociálních sítích mají od fanoušků další podněty na zlepšení této výjimečné akce.
Již nyní myslí organizátoři na příští rok, hlavní témata jsou prozatím součástí úvah. Zda se naplní vize s představením díla předního českého návrháře Václava Krále anebo italské návrhářské školy uvidíme opět v polovině června.