Připomínka letošních Legend
Ohlédnutí za čtvrtým ročníkem.
Již čtvrtý ročník motoristické slavnosti Legendy je týden minulostí. Nyní se můžete seznámit s některými střípky z pestré mozaiky více jak tisíce vystavených exponátů. Během dvou dní si je prohlédlo rekordních čtyřicet tisíc platících diváků. Těm letos přálo i příjemné počasí bez deště anebo úmorného vedra.
Záhy po skončení loňského ročníku měli pořadatelé jasno, že hlavním tématem čtvrtého vydání bude design. Výběr probíhal z možností v podobě představení tvorby českého návrháře Václava Krále anebo italské návrhářské školy. Nakonec dostala přednost přehlídka zahraničních výtvorů.
Středobodem hlavního tématu byla plejáda sportovních skvostů z Apeninského poloostrova, na kterých mohli italští mistři naplno rozvinout své schopnosti.
Jedním z oceněných exponátů v kategorii nejkrásnějších automobilů je De Tomaso Mangusta z roku 1966. Jednalo se o první počin argentinského konstruktéra závodních vozidel, jenž zamířil do běžného provozu. Návrh karoserie automobilu, který se vyráběl v Itálii, byl svěřen Giugiarovi.
Hlavním tahákem se stal supersport Pagani Huyara, na jehož návrhu se podílel sám majitel italského výrobce. Horacio Pagani, původem z Argentiny, si mohl připomenout své italské kořeny. Jediný exemplář ve střední a východní Evropě z celkem stovky zhotovených kusů čeká po přihlášení k provozu kariéra v luxusní půjčovně anebo přítomnost na prezentačních akcích.
Pohled do interiéru Huyary, kde převažuje kevlar. V něm je osazen hliníkový štít s přístroji, který je vyroben z jednoho kusu. Kromě sedadel jsou jemnou kůží potaženy i další části kokpitu.
Kvalitu studia Italdesign Giorgetta Giugiara prověřil Lotus Esprit z roku 1976. S pozdějšími nezbytnými retušemi ostrovních designérů byl součástí nabídky britského výrobce až do roku 2004.
Služby turínského studia využili také v exotičtější automobilce ze země vycházejícího slunce. Giugiaro vytvořil návrh v roce 1989 představeného kupé Subaru SVX.
Kromě významného zákazníka Pininfariny, jímž je Ferrari, se ikona mezi italskými studii pustila mj. do návrhu Peugeotu 406 Coupé. Do elegantního šatu oděli italští mistři z rodinného sedanu francouzského výrobce odvozenou dvoudveřovou verzi.
Doplňkem přehlídky návrhů předních italských studií pak byl výběr dalších modelů, které se dočkaly většího rozšíření. K vidění tak bylo dvoumístné vozítko, do nějž se nastupovalo nezvykle odklápěcími předními dveřmi (BMW Isetta), anebo v našich končinách důvěrně známá Škoda Favorit ze studia Bertone.
Padesát let od svého vzniku si připomínala vedle hlavní louky společnost AMG. Pod kapotami dvou desítek vozů dřímalo bezmála deset tisíc koní.
Zdání klame aneb nenápadně vyhlížející Mercedes-AMG GT R. Pod kapotou tepe čtyřlitrový vidlicový osmiválec s výkonem 585 koní, jenž dokáže tuto zelenou bestii katapultovat až k 318 km/h.
Jedna z dohledatelných hvězd se nacházela v hájemství prodejce italských sportovních vozidel. Pro sérii omezenou počtem čtyř desítek kusů posloužil jako základ Aventador. Již tak ostré rysy předlohy byly ve verzi Centenario dále zvýrazněny.
Také Lamborghini Miura je dílem návrhářů z Apeninského poloostrova, přestože dělala společnost mladšímu sourozenci ze Sant´Agaty. Pod jejím návrhem je podepsán Marcelo Gandini.
Škoda Octavia nabídla (údajných) osm generací oblíbeného českého vozu. Ze skutečných tří novějších (s třemi modernizacemi a retušemi) se kromě zástupce první generace podařilo vytvořit sbírku ve verzi RS.
Nedílnou součástí programu jsou oblíbené exhibiční jízdy. Pro závodní vozy byly příznačné výkony podobné soutěžím, reprezentativní automobily 1,5 kilometru dlouhou dráhou ladně propluly.
Martin Macík opět vodil svůj Liaz od startu až do cíle naplno.
Sílu svých svalů se chystá ukázat i třetí vydání legendární corvette.
Pamětníka operace Pouštní bouře Land Rover Series 3 Truck Utility ¾ Tom z roku 1980 mohlo čekat ponechání v zemi bojových operací. Díky úsilí nadšenců jej místo vrakoviště po vyřazení z armády čekala civilní kariéra. Plná funkčnost vozidla se týká i jeho výzbroje.
K možnosti vyzkoušet si výměnu pneumatiky u monopostu F1 se již nejeden fanoušek motorsportu mohl dostat. Své rady však nyní poskytovali zájemcům mechanici, kteří mají tento úkon precizně natrénovaný a prověřený během velkých cen. Nejrychlejší byly v sobotu s časem 2:35 Mástěnky, k umístění v první desítce bylo potřeba překonat čas 2:71.