Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Staří matadoři už druhý dech nechytili

Staří matadoři už druhý dech nechytili

Legendy: Předválečné hvězdy v MS F1

Druhá světová válka udělala velkou tlustou čáru za řadou nejrůznějších osudů. A také za mnohými automobilovými kariérami.

Někteří z jezdců, kteří se před ní snažili v nejrůznějších vozech znepříjemnit život nedostižným německým stříbrným monopostům, se na počátku padesátých let přesunuli do nově vznikajícího světového šampionátu. Jeden z nich - Giuseppe Farina - si hned v jeho premiérovém ročníku dojel pro titul mistra světa.

Většina ostatních ale ve formuli 1 víceméně paběrkovala a vzpomínala na zlaté časy. A bylo vcelku jedno, jestli se jmenovali Bira, Chiron, De Graffenried, Etancelin, Taruffi, Viloresi či jinak. Formuli 1 už totiž začala ovládat úplně jiná jezdecká generace a z těch, kteří před válkou automobilový svět v německých továrních vozech vyučovali, dokázal do rychle se rozjíždějícího vlaku naskočit jen jediný: Ital Luigi Fagioli, jenž ve 30. letech působil jak u Mercedesu, tak u Auto Unionu.

Po suverénních německých monopostech se doslova slehla zem a světový šampionát se stal záležitostí lehkých italských vozů, v nichž se zkušenosti rodáka z Osima mohly výborně uplatnit. Fagioli byl s tovární Alfou Romeo 158 (tedy s monopostem, který ještě před válkou pro Scuderii Ferrari postavil Gioacchino Colombo) třetí v úvodním ročníku světového šampionátu.

Ještě než se v roce 1952 zabil za volantem Lancie při závodě sportovních vozů v Monte Carlu, participoval s Fangiem v Remeši v modelu 159 na výhře ve francouzské velké ceně 1951. A zřejmě navždy tím vstoupil i do historie: ten den mu totiž bylo 53 let a 22 dnů a stal se nejstarším vítězem závodu F1.

Pro dva další jezdce, sbírající před válkou úspěchy ve stříbrných monopostech – ve Varšavě narozeného Hanse Stucka a Hermanna Langa - se F1 stala víceméně nostalgickou záležitostí. Navzdory tomu, že jejich jména soupeřům ve třicátých letech doslova naháněla strach. 

Luigi Fagioli při tankování ve Velké ceně Itálie 1934. Foto: Mercedes

Hermann Lang byl někdejším německým motocyklovým a sajdkárovým šampionem, který byl u Mercedesu ještě v roce 1934 Fagiolovým mechanikem. Rok poté ale dostal šanci závodit také. Za další dva roky – poté, co vyhrál Velkou cenu Tripolisu - se stal u trojcípé hvězdy plnohodnotným členem týmu a po dvou dalších letech vyhrál pět z osmi velkých cen, kterých se zúčastnil.

Cítil samozřejmě, že válka pohřbila jeho nejlepší léta a tak okamžitě po jejím konci se objevil za závodním volantem znovu. V roce 1946 s šest let starým BMW vyhrál první poválečný německý závod v Ruhesteinu. Po startech ve sportovních vozech se v roce 1951 připojil k týmu Mercedes, jezdícímu v Argentině, a v následující sezoně dokonce s Fritzem Riessem na Mercedesu 300 SL vyhrál 24hodinovku v Le Mans.

Hermann Lang v boxech na Nürburgringu v roce 1937. Foto: Mercedes

Jenže ve F1 už se prosadit nedokázal. Ve Velké ceně Německa 1954 dostal k dispozici jeden ze čtyř nových továrních vozů W 196 a byl nepřehlédnutelný. Po startu z 11. pozice se v pátém kole probil na druhé místo za Fangia, ale v 10. kole dostal na svém oblíbeném Nürburgringu smyk a jeho kariéra v F1 vzala definitivně za své. 

Hans Stuck von Villiez byl navzdory výhrám i velkým úspěchům na okruzích známý především jako král evropských vrchů. Němci sice bezprostředně po válce (do roku 1950) nesměli startovat v mezinárodních závodech, jenže Stuck získal rakouské občanství a už v roce 1949 nastoupil s vozem AFM/BMW F2 konstruktéra von Falkenhausena v Lausanne.

S monopostem AFM, vybaveným dvoulitrem Richarda Kuchena, startoval i v osmi nemistrovských velkých cenách. Nejlépe byl čtvrtý ve Velké ceně Frontieres 1953, s Ferrari 212 byl pátý na Avusu 1952 a s Ferrari 500 obsadil deváté místo ve Velké ceně Modeny. 

S vozem BMW 700 se stal Hans Stuck německým vrchařským mistrem. Foto: BMW

Později se vrátil také na kopce (v 60. letech se stal s BMW 700 německým vrchařským šampionem) a na Nürburgringu pracoval jako jezdecký instruktor. Vychovával tam i svého syna, pozdějšího pilota F1.

Ještě předtím to ale samozřejmě zkoušel ve F1 i on. Objevil se v ní pětkrát, ale ve dvou případech nakonec nestartoval. Ve VC Itálie měl jet s B.R.M P15, ale britský šestnáctiválec se nerozběhl. O rok později se nekvalifikoval s Ferrari 212 týmu Espadon. Ale ani jeho tři skutečné účasti nebyly žádnou slávou a ujel při nich pouhých 451 kilometrů. 

Setkání generací - otec a syn Stuckové. Oba závodili ve F1. Foto: BMW

Ve VC Německa 1953 například stál na startu v páté řadě vedle Edgara Bartha s východoněmeckým EMW, ale krátce nato už se jeho motor netočil. O nic lepší to nebylo ve VC Švýcarska 1951. Nejvíce kilometrů ve F1 absolvoval při své derniéře ve VC Itálie 1953. Jenže s pomalým vozem AFM F2 skončil celých osm kol za vítězem a tři za začínajícím Stirlingem Mossem v Cooperu-Alta.

Zdroj: Převzato z magazínu FORMULE