Finále Formule E rozhodlo nejrychlejší kolo
Konec druhé sezóny elektrických vozů
Minulý víkend se trochu ve stínu Velké ceny Rakouska vozů F1 uskutečnilo finále sezóny Formule E. Série elektrických vozů má více zvláštností, než jen to, že s ní po světě necestuje ani kapka speciálních závodních pohonných hmot. Jezdci uprostřed závodu přeskakují z jednoho vozu do druhého, protože dobíjet baterie by bylo příliš pomalé, všechny závody jsou na městských okruzích, pouze v Mexiku na závodní dráze v hlavním městě. A její sezóna netrvá od jara do podzimu, ale od podzimu do začátku léta. Sezóna 2015-16 vyvrcholila na londýnském Battersea Park Street Circuit, a to rovnou dvěma závody. Boj o titul mistra světa už téměř nemohl být otevřenější. Na vrcholu tabulky byl 31letý Brazilec Lucas di Grassi, jezdec týmu ABT jezdícího s pohonnou jednotkou od společnosti Schaeffler a podporou automobilky Audi. Pouze o jeden bod méně ale měl Sébastien Buemi, 27letý Švýcar, jezdec týmu Renault e.Dams s pohonnou jednotkou přímo od francouzské automobilky.
V sobotu startoval z prvního místa Buemiho týmový kolega Nicolas Prost, z druhého další jezdec se známým příjmením, Bruno Senna. Di Grassiho kolega, Daniel Abt, se kvalifikoval na šesté místo a rivalové v boji o titul se museli zařadit ještě hlouběji do startovního pole. Po kvalifikaci ovlivněné deštěm patřila Di Grassimu desátá a Buemimu až dvanáctá pozice. Úřadující šampion Nelson Piquet mladší začal poslední víkend svého panování elektrickému království z poslední, osmnácté příčky.
Úzká trať vedoucí kolem parku ležícího v blízkosti Temži si vyžádala opatrný start téměř bez změn v pořadí, jezdci se raději soustředili na své šance v 33 kol dlouhém závodu. Vedl Prost před Sennou a Turveym. Buemi byl od prvního kola agresivnější a už ve třetím se díval na Di Grassiho zadní křídlo. Abt se tentokrát zachoval kolegiálně a Di Grassiho pustil vpřed. Di Grassi se snažil uniknout dále od Buemiho a v 12. kole se mu na druhý pokus podařilo protlačit kolem Birda. Buemi musel být při útočení na Abta mnohem opatrnější a Abt byl naopak mnohem tvrdší. Bird této dvojici před výměnou monopostů nestíhal a s prázdnější baterií se nechal předjet, Buemi se tedy opět přiblížil k Di Grassimu. V 16. kole se to Buemimu nečekaným útokem povedlo! Abtovi ukázal výfu… zadní křídlo a před sebou měl soupeře v boji o titul. V dalším kole už začaly výměny vozů.
V sobotu startoval z prvního místa Buemiho týmový kolega Nicolas Prost, z druhého další jezdec se známým příjmením, Bruno Senna. Di Grassiho kolega, Daniel Abt, se kvalifikoval na šesté místo a rivalové v boji o titul se museli zařadit ještě hlouběji do startovního pole. Po kvalifikaci ovlivněné deštěm patřila Di Grassimu desátá a Buemimu až dvanáctá pozice. Úřadující šampion Nelson Piquet mladší začal poslední víkend svého panování elektrickému království z poslední, osmnácté příčky.
Úzká trať vedoucí kolem parku ležícího v blízkosti Temži si vyžádala opatrný start téměř bez změn v pořadí, jezdci se raději soustředili na své šance v 33 kol dlouhém závodu. Vedl Prost před Sennou a Turveym. Buemi byl od prvního kola agresivnější a už ve třetím se díval na Di Grassiho zadní křídlo. Abt se tentokrát zachoval kolegiálně a Di Grassiho pustil vpřed. Di Grassi se snažil uniknout dále od Buemiho a v 12. kole se mu na druhý pokus podařilo protlačit kolem Birda. Buemi musel být při útočení na Abta mnohem opatrnější a Abt byl naopak mnohem tvrdší. Bird této dvojici před výměnou monopostů nestíhal a s prázdnější baterií se nechal předjet, Buemi se tedy opět přiblížil k Di Grassimu. V 16. kole se to Buemimu nečekaným útokem povedlo! Abtovi ukázal výfu… zadní křídlo a před sebou měl soupeře v boji o titul. V dalším kole už začaly výměny vozů.
Zastávky nic nezměnily na čele závodu ani v boji o titul. Závod vedl Prost před Sennou a Turvey, Di Grassi se objevil na šestém a Buemi na sedmém místě. Poté, co se dvojice dostala před Frijnse, dopadlo na trať pár dešťových kapek a Abt s Frijnsem kolidovali, poškozené monoposty zůstaly stát na trati a vyjel safety car. Další zajímavost této série - její pneumatiky od Michelinu mají fungovat stejně dobře na suchém i mokrém asfaltu, takže žádné závody mechaniků v boxech nehrozily.
V 26. kole fanouškům Di Grassiho a jeho týmu srdce vynechalo jeden úder. Neúspěšný útok na Vergna skončil lehkou kolizí a okamžitým útokem Buemiho. Jednu, dvě zatáčky se zdálo být vše v pořádku, ale pak kamera odhalila, že brazilskému závodníkovi chybí část předního křídla! Aerodynamika u těchto vozů není rozhodující, ale Di Grassi byl v nevýhodě a mohla mu hrozit i stopka od ředitelství závodu. Chybějící část vozu ale Di Grassimu nebránila v nejtvrdší možné obraně. Buemi v hněvu sice použil svou mateřskou řeč, ale i tak bylo každému jasné, co ty francouzská slova ve vysílačce znamenají. Tři kola před cílem měl Di Grassi Buemiho jednou v jednom a hned zase v druhém zpětném zrcátku, dva kola před cílem se do duelu nečekaně zapojil Bird. Už ho nebavilo čekat na Buemiho a jednoduše ho předjel. Turvey odstoupil ze závodu a Prost téměř bez pozornosti kamer vyhrál před Sennou a Vergnem, ale nejdůležitější bylo, že Birdovi na cílové rovince došla šťáva a Buemi si pár metrů před cílem našel cestu na páté místo. Di Grassi tedy šel do nedělního závodu s tříbodovým náskokem.
Druhý závod měl vlastní kvalifikaci a vyhrál ji Sébastien Buemi. V první řadě mu dělal společnost týmový kolega Nicolas Prost a druhá patřila Lucasovi di Grassimu a Oliveru Turveymu. Za pole position jsou 3 body, takže bodový stav na vrcholu tabulky byl absolutně vyrovnaný. Mohlo to být dramatičtější? Mohlo. Di Grassi po výborném startu a pozdním brzdění do třetí zatáčky sestřelil Buemiho z trati a zdálo se, že oba končí. Titul pro Di Grassiho, protože měli stejný počet vítězství i druhých míst, ale Brazilec měl dvě třetí místa a Švýcar pouze jedno. Buemi se ale pohnul a bez zadního křídla zamířil do boxové uličky pro nový vůz a Di Grassi jel se zlomeným závěsem pravého předního kola za ním. Ostatní vozy zpomalil safety car.
V 26. kole fanouškům Di Grassiho a jeho týmu srdce vynechalo jeden úder. Neúspěšný útok na Vergna skončil lehkou kolizí a okamžitým útokem Buemiho. Jednu, dvě zatáčky se zdálo být vše v pořádku, ale pak kamera odhalila, že brazilskému závodníkovi chybí část předního křídla! Aerodynamika u těchto vozů není rozhodující, ale Di Grassi byl v nevýhodě a mohla mu hrozit i stopka od ředitelství závodu. Chybějící část vozu ale Di Grassimu nebránila v nejtvrdší možné obraně. Buemi v hněvu sice použil svou mateřskou řeč, ale i tak bylo každému jasné, co ty francouzská slova ve vysílačce znamenají. Tři kola před cílem měl Di Grassi Buemiho jednou v jednom a hned zase v druhém zpětném zrcátku, dva kola před cílem se do duelu nečekaně zapojil Bird. Už ho nebavilo čekat na Buemiho a jednoduše ho předjel. Turvey odstoupil ze závodu a Prost téměř bez pozornosti kamer vyhrál před Sennou a Vergnem, ale nejdůležitější bylo, že Birdovi na cílové rovince došla šťáva a Buemi si pár metrů před cílem našel cestu na páté místo. Di Grassi tedy šel do nedělního závodu s tříbodovým náskokem.
Druhý závod měl vlastní kvalifikaci a vyhrál ji Sébastien Buemi. V první řadě mu dělal společnost týmový kolega Nicolas Prost a druhá patřila Lucasovi di Grassimu a Oliveru Turveymu. Za pole position jsou 3 body, takže bodový stav na vrcholu tabulky byl absolutně vyrovnaný. Mohlo to být dramatičtější? Mohlo. Di Grassi po výborném startu a pozdním brzdění do třetí zatáčky sestřelil Buemiho z trati a zdálo se, že oba končí. Titul pro Di Grassiho, protože měli stejný počet vítězství i druhých míst, ale Brazilec měl dvě třetí místa a Švýcar pouze jedno. Buemi se ale pohnul a bez zadního křídla zamířil do boxové uličky pro nový vůz a Di Grassi jel se zlomeným závěsem pravého předního kola za ním. Ostatní vozy zpomalil safety car.
O co se ještě hrálo? O 2 body za nejrychlejší kolo! Buemi měl celou baterii svého druhého vozu k zajetí nejrychlejšího kola závodu a nemusel myslet na dojezd do cíle, na rozdíl od ostatních. Výjimkou byl jeho rival Di Grassi, který se pokusil o totéž, aby Buemimu znemožnil získání těchto bodů.
Vedení závodu se ujal Prost před Heidfeldem a Abtem. Po výměně vozů Heidfeld klesl na čtvrté místo a na třetí se dostal Vergne, situace vpředu ale nepoutala tolik pozornosti jako souboj o nejrychlejší kolo, které v 25. kole o tři desetiny sekundy vyhrával Buemi. V 30. kole se Di Grassimu podařil fialový první sektor, ale pak v jedné zákrutě zablokoval kola a k nejlepšímu času mu chyběly setiny sekundy. Rozhodnutí dramatického souboje přišlo v 32. kole. Buemi vylepšil své nejlepší kolo, ale hlavně jsme viděli Di Grassiho vystoupit z vozu, který již zřejmě neměl v baterii dostatek energie k dalšímu rychlému kolu.
Buemi se stal šampionem sezóny 2015-16 díky dvěma bodům za nejrychlejší kolo závodu, ve kterém on a jeho jediný soupeř nedojeli na bodovaných pozicích. Jeho tým Renault e.Dams zvítězil v šampionátu týmů. Závod vyhrál Buemiho týmový kolega Nicolas Prost následovaný Danielem Abtem a třetí místo patří Jérôme d'Ambrosiovi.
9. závodVedení závodu se ujal Prost před Heidfeldem a Abtem. Po výměně vozů Heidfeld klesl na čtvrté místo a na třetí se dostal Vergne, situace vpředu ale nepoutala tolik pozornosti jako souboj o nejrychlejší kolo, které v 25. kole o tři desetiny sekundy vyhrával Buemi. V 30. kole se Di Grassimu podařil fialový první sektor, ale pak v jedné zákrutě zablokoval kola a k nejlepšímu času mu chyběly setiny sekundy. Rozhodnutí dramatického souboje přišlo v 32. kole. Buemi vylepšil své nejlepší kolo, ale hlavně jsme viděli Di Grassiho vystoupit z vozu, který již zřejmě neměl v baterii dostatek energie k dalšímu rychlému kolu.
Buemi se stal šampionem sezóny 2015-16 díky dvěma bodům za nejrychlejší kolo závodu, ve kterém on a jeho jediný soupeř nedojeli na bodovaných pozicích. Jeho tým Renault e.Dams zvítězil v šampionátu týmů. Závod vyhrál Buemiho týmový kolega Nicolas Prost následovaný Danielem Abtem a třetí místo patří Jérôme d'Ambrosiovi.
Jezdec |
Tým |
Ztráta |
|
1 | Nicolas PROST (P) | Renault e.Dams | |
2 | Bruno SENNA | Mahindra Racing Formula E Team | +5.244 |
3 | Jean-Eric VERGNE | DS Virgin Racing Formula E Team | +8.195 |
4 | Lucas DI GRASSI | ABT Schaeffler Audi Sport | +8.914 |
5 | Sébastien BUEMI | Renault e.Dams | +10.052 |
6 | Antonio Felix DA COSTA | Team Aguri | +10.908 |
7 | Sam BIRD | DS Virgin Racing Formula E Team | +10.986 |
8 | Nick HEIDFELD | Mahindra Racing Formula E Team | +11.264 |
9 | Jérôme D'AMBROSIO | Dragon Racing | +12.106 |
10 | Mike CONWAY | Venturi Formula E Team | +12.456 |
11 | Simona DE SILVESTRO | Andretti Formula E Race Team | +13.079 |
12 | Stéphane SARRAZIN | Venturi Formula E Team | +15.918 |
13 | Qing Hua MA | Team Aguri | +38.400 |
14 | Nelson PIQUET JR (FL) | NEXTEV TCR Formula E Team | +52.028 |
15 | Oliver TURVEY | NEXTEV TCR Formula E Team | +3 kola |
16 | Loïc DUVAL | Dragon Racing | +10 kol |
17 | Robin FRIJNS | Andretti Formula E Race Team | +14 kol |
18 | Daniel ABT | ABT Schaeffler Audi Sport | +14 kol |
10. závod
Jezdec |
Tým |
Ztráta |
|
1 | Nicolas PROST | Renault e.Dams | |
2 | Daniel ABT | ABT Schaeffler Audi Sport | +7.633 |
3 | Jérôme D'AMBROSIO | Dragon Racing | +22.524 |
4 | Loïc DUVAL | Dragon Racing | +23.290 |
5 | Stéphane SARRAZIN | Venturi Formula E Team | +24.984 |
6 | Bruno SENNA | Mahindra Racing Formula E Team | +27.174 |
7 | Nick HEIDFELD | Mahindra Racing Formula E Team | +1:07.544 |
8 | Jean-Eric VERGNE | DS Virgin Racing Formula E Team | +1:08.002 |
9 | Nelson PIQUET JR | NEXTEV TCR Formula E Team | +1:14.270 |
10 | Oliver TURVEY | NEXTEV TCR Formula E Team | +1:22.216 |
11 | Antonio Felix DA COSTA | Team Aguri | +1:58.324 |
12 | Qing Hua MA | Team Aguri | +1 kolo |
13 | Mike CONWAY | Venturi Formula E Team | +1 kolo |
14 | Lucas DI GRASSI | ABT Schaeffler Audi Sport | +15 kol |
15 | Sébastien BUEMI (FL) (P) | Renault e.Dams | +17 kol |
16 | Robin FRIJNS | Andretti Formula E Race Team | +22 kol |
17 | Simona DE SILVESTRO | Andretti Formula E Race Team | +24 kol |
18 | Sam BIRD | DS Virgin Racing Formula E Team | +27 kol |