Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Konec tradičního partnerství: Target odchází z IndyCar

Konec tradičního partnerství: Target odchází z IndyCar

Tým Chipa Ganassiho sponzoroval 27 let!

Jedno z nejtradičnějších spojení ve světě motorsportu po sezóně skončí. Tým Chipa Ganassiho ve čtvrtek oznámil, že jeho program v IndyCar už nebude sponzorovat maloobchodní řetězec Target, který tým sponzoroval od jeho vzniku v roce 1990. Stáj chce nadále nasazovat čtyři vozy. Scott Dixon by tak měl mít nového sponzora.

V roce 1989 vstoupil bývalý závodník Chip Ganassi do silného týmu Pata Patricka. Ten chtěl totiž po sezóně v IndyCar skončit. Tým vyhrál zásluhou Emersona Fittipaldiho titul a Indy500. Po sezóně si sice Patrick své rozhodnutí rozmyslel, ale tým Ganassimu odprodal a sám začal s novým týmem. Fittipaldi a dosavadní sponzor, tabáková značka Marlboro, odešli k týmu Penske, který v rámci dohody dodával týmu v roce 1989 svá šasi.

Ganassi tak začal se zbytkem Patrickova týmu, rok starými šasi Penske, novým pilotem, kterým byl bývalý pilot Formule 1 Eddie Cheever, a také s úplně novým sponzorem, řetězcem Target. Červené vozy s bílým terčem se pak staly nedílnou součástí roštu CART a IndyCar.

 

 Eddie Cheever v Indianapolisu v roce 1991.


Michael Andretti získal v roce 1994 v Surfers´ Paradise pro Ganassiho a Target první vítězství. Jimmy Vasser o dva roky později první titul. Alex Zanardi přidal v následujících dvou sezónách další dva. Juan Pablo Montoya v roce 1999 čtvrtý a o rok později první vítězství v Indy500.

V roce 2002 přišel k týmu od zkrachovalého týmu PacWest mladý Novozélanďan Scott Dixon. O rok později přešla stáj do IndyCar (jeden vůz tam nasazovala už v roce 2002) a Dixon hned získal titul. Na přelomu 1. a 2. dekády 21. století přišla podobná dominance jako v polovině 90. let. Dixon získal svůj druhý titul v roce 2008, pak Dario Franchitti přidal tři tituly v řadě. Dixon další dva v roce 2013 a vloni.

Zbarvení se mnohokrát měnilo, ale bílý terč na červeném voze vždy zůstával. Letos se na bočnice vrátily také žluté blesky, které byly součástí zbarvení vozů, které řídili Vasser, Zanardi nebo Montoya v polovině 90. let.

 

 Juan Pablo Montoya před Indy500 v roce 2000, prvním vítězstvím týmu ve slavném závodě


Nemohu dost poděkovat Targetu za ta léta, kdy nás podporovali na i mimo trať,“ uvedl Dixon. „Byli s týmem v IndyCar úžasných 27 let, což je ve světě profesionálního sportu něco neslýchaného, a já jsem jejich vůz řídil posledních 15 sezón. Mám na tu dobu jen skvělé vzpomínky a moc děkuji Targetu, že byli tak dlouho úžasným partnerem. Těším se, že budu i v dalších letech řídit vůz číslo 9 a bojovat o další vítězství a tituly pro Chipa a jeho tým,“ dodal jezdec, který si bude muset zvykat na nové zbarvení vozu a novou kombinézu.

„Je to nejlepší sponzor v historii motorsportu. Byli na mě vždy skvělí. Rozvinuli mě osobně i profesně. Rozvinul jsem díky nim celoživotní přátelství. Je to smutné, že opouštějí IndyCar Series, ale buďte si jisti, že vůz číslo 9 úřadujícího šampiona IndyCar Scotta Dixona zůstane v IndyCar i příští rok a v dalších letech, vůz jen bude mít jiné barvy. Teď hledáme nové alternativy,“ uvedl Chip Ganassi.

Jeho tým se ale s Targetem zatím definitivně nerozloučí. Maloobchodní řetězec bude nadále sponzorovat vůz číslo 42. v seriálu NASCAR Sprint Cup, který řídí Kyle Larson.

Target až do loňské sezóny sponzoroval Ganassimu dva vozy. Na druhém se ale často střídaly zbarvení různých značek, které Target ve svých obchodech prodával – kosmetika Suave, fotoaparáty Polaroid, baterie Energizer, nápoje Coca-Cola, pleny Huggies. Po sezóně 2014 ale svůj sponzoring smrsknul na jeden vůz. Teď se rozhodl jít zcela jiným směrem.

Ve slavných barvách jezdil i Dan Wheldon

 Ukázka vozů, které pilotoval Dario Franchitti.

 Scott Dixon v barvách Targetu.