Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

IndyCar míří do Ohia i s jedním nováčkem

IndyCar míří do Ohia i s jedním nováčkem

Honda Indy 200 at Mid-Ohio – Před závodem

Dvanáctým závodem pokračuje tento víkend šampionát IndyCar Series. Po závodu v ulicích Toronta zamíří celý kolotoč IndyCar do státu Ohio na tradiční silniční okruh Mid-Ohio Sports Car Course ležící u města Lexington. Závod v Ohiu má tradičně jednoho favorita.

Žádnému jinému pilotovi se na 2,258 míle dlouhé trati nedaří tak, jako Scottu Dixonovi. Loňský šampion IndyCar v Ohiu vyhrál ze devíti závodů IndyCar na této trati hned pět. Vloni mu ale vítězství na oblíbeném okruhu vyfoukl domácí miláček Graham Rahal.

Okruh u Lexingtonu byl otevřený v roce 1962. První velké ceny zde pořádal, obdobně jako v Long Beach nebo na Road America, šampionát Formule 5000. Na závody IndyCar, respektive série CART, musel okruh čekat dlouhých 18 let. Ostatně dráha na to původně nebyla koncipovaná, vznikla coby místo pro víkendové závody sportovních vozů. Přesto na okruh v roce 1980 poprvé CART zavítal. Závod vyhrál Johnny Rutherford.

Mid-Ohio Sports Car Course - virtuální kolo:

 

Velká změna přišla v následujících letech. Dráhu koupil bývalý závodník a podnikatel Jim Trueman, který investoval do výstavby prvních pevných tribun, nového média centra, garáží a padoku. Navíc v Ohiu prudce vzrostl zájem o závodění, když v roce 1982 do CART vlétl rodák z tohoto státu Bobby Rahal. A své první vítězství si připsal v premiérové sezóně na domácí trati, na letištním okruhu v Clevelandu, kde se CART představila poprvé. Ohio rázem bylo schopno vyprodávat vedle nového závodu v Clevelandu také závod na okruhu u Lexingtonu.

Aby taky ne, když v roce 1985 a 1986, při třetím, respektive čtvrtém, závodě, potěšil domácí fanoušky vítězstvím právě Rahal. Mid-Ohio pak mělo pevnou pozici v kalendáři CART až do roku 2003. V 90. let se trať dočkala dalších úprav. Kromě technických věcí, jako přeasfaltování a nová ochranná zeď, byla také vyasfaltována šikana, což vytvořilo druhou konfiguraci okruhu – bez velké šikany před vlásenkou.

Série IndyCar do Ohia zavítala poprvé v roce 2007, tedy ještě před spojením s Champ Cars. V závodech většinou dominoval tým Chipa Ganassiho. Od roku 2009 vyhráli DIxon, Franchitti a Kimball šest závodů v řadě, vloni ale Ganassiho šňůru přetrhl, přesně 30 let po vítězství svého otce na této trati, Graham Rahal.

Letos míří do Ohia coby lídr šampionátu Simon Pagenaud. Francouzův náskok se v posledních závodech sice snížil, Ohio je ovšem okruhem, na kterém se mu daří. V roce 2011 zde jel svůj teprve druhý závod v IndyCar, když na poslední chvíli zaskočil za Justina Wilsona, který si v tréninku zlomil obratel, když jeho vůz vyjel z trati a divoce skákal přes obslužné komunikace. Další rok se Pagenaud vrátil coby pilot týmu Sama Schmidta, který už měl místo na celou sezónu, a v Ohiu byl třetí, v roce 2012 dokonce druhý, pak sice skončil 9., ale vloni už zase nechyběl na stupních vítězů.

Bude mít ale těžkou konkurenci. Kromě suveréna Dixona, který doufá, že se v Ohiu vrátí do hry o titul (patří mu 4. příčka), je tu Will Power, který vyhrál tři závody z posledních čtyř a rychle se na Francouze dotahuje. Třetí příčka pak patří Castronevesovi, který v Ohiu vyhrál v letech 2000 a 2001 v CART.

Pro jednoho jezdce bude závod jedinečným zážitkem. Svůj debut v IndyCar si totiž v Ohiu odbude v kokpitu vozu týmu Dale Coyne Racing devatenáctiletý Američan RC Enerson. Ten strávil tři sezóny v šampionátu U.S. F2000, v roce 2014 skončil na druhém místě. Loňskou a první polovinu letošní sezóny jezdil u Sama Schmidta v Indy Lights. Vloni jeden závod, právě v Ohiu, dokonce vyhrál.

Se Schmidtem se ale ve zlém rozešel a ten jeho otce žaluje kvůli nezaplacení slíbených sponzorských peněz. Když po závodě Indy Lights v Indianapolisu byl Enerson na sedmém místě v šampionátu, bez šance na zisk titulu a prémie určené pro zajištění sedačky v IndyCar, rozhodl se jeho otec rozvázat kontrakt s týmem a využít zbývajícího rozpočtu k zajištění testu vozu IndyCar. Nakonec z testu vozu Dale Coyne Racing je závodní sedačka alespoň na tento závod, ale také právní bitva, kterou vede se Schmidtem u soudu.

Závod bohužel nebude živě vysílán v České republice. Kanály NOVA Sport, které letošní sezónu IndyCar přenášejí, vysílají v neděli večer živě golf a tenis. Záznam nabídne program NOVA Sport 2 v pondělí v 1 hodinu ráno a pak ve 13 hodin.

Mid-Ohio Sports Car Course:
Délka trati: 2,258 míle, 13 zatáček
Délka závodu: 90 kol, 203 mil
Loňský vítěz: Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing)
Loňské pole position: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) – 1:04.5814
Rekord okruhu: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) – 1:04.5814 v roce 2015

Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 29. července
16:00 – 17:15 – 1. trénink
20:00 – 21:15 – 2. trénink
Sobota 30. července
15:45 – 16:30 – 3. trénink
20:00 – 21:15 – Kvalifikace
Neděle 31. července
16:15 – 16:45 – Warm up
20:45 – Start závodu Honda Indy 200 at Mid-Ohio