Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: časté změny ve vedení

24 hodin ve Spa: časté změny ve vedení

Rozdělování prvních bodů po šesti hodinách závodu.

Včera odpoledne odstartoval na okruhu v belgickém Spa-Francorchamps 68. ročník závodu v délce 24 hodin.

Rošt byl seřazen kromě první dvacítky podle výsledků čtvrteční kvalifikace (výsledky Zde). Dvě desítky nejrychlejších jezdců se utkalo v pátečním superpole, které mělo dohru ještě v sobotu po poledni. Popis této části naleznete (Zde).

V první čtvrtině překvapila nezvykle malá úmrtnost, k čemuž napomohlo až na pár výjimek stálé počasí. První větší nehoda po dvou a půl hodinách byla jednou ze dvou delších neutralizací v této části závodu. Úvodní tresty za jízdu mimo vyhrazený prostor dráhy zastínily prohřešky při zastávkách.

Události první hodiny ve zkratce

- teplota vzduchu 21 °C, dráha 23 °C, je oblačno
- start proběhl bez obtíží, pořadí na čele beze změn
- ve Fagnes skončil v kačírku Seefried (AM č. 333, Rinaldi, Ferrari)
- vyhlášení plné žluté na osm minut kvůli vyproštění Seefrieda, následná oprava v boxech trvá minutu
- do boxů míří k odpykání pětiminutového trestu čtyři z šesti mercedesů: Rosenquist (č. 88, AKKA ASP), Jäger (č. 86, HTP), Baumann (č. 84, HTP), Engel (č. 00, Black Falcon)

- ve 3. kole míří do boxů i Schmid (č. 85, HTP) kvůli problémům s pneumatikou
- při novém startu ve 4. kole ztrácí vedení váhající Rast (č. 28, WRT, Audi) na úkor Bortolottiho (č. 16, Grasser, Lamborghini) a Pier Guidiho (č. 50, AF Corse, Ferrari)
- zdánlivě výhodné odpykání pět minut trvajícího trestu během plné žluté (čas kola minimálně 5:15) maří oznámení o třech minutách trestu navíc pro čtveřici mercedesů
- tyto vozy se navíc potýkají s hustým provozem, kvůli nimž ztrácí na nejrychlejší soupeře okolo dvou až tří vteřin každé kolo
- v 7. kole oznámení o šetření počínání Martina (12., č. 99, Rowe, BMW) během plné žluté - nevinen

- od 12. kola se pokouší dostat do čela neúspěšně Pierguidi
- v boji o vedení ve třídě amatérů je úspěšnější Aguas (AM č. 49, Kaspersky, Ferrari), který v 15. kole zdolává v Les Combes Talbota (AM č. 888, Kessel, Ferrari)
- ve 14. kole jedou do boxů zbývající dva mercedesy: Schmid (č. 85, HTP) a Juncadella (č. 56, Black Falcon)
- z 13. místa míří v 19. kole k odpykání trestu za získání výhody při průjezdu Blanchimontu Estre (PAM č. 77, Attempto, Porsche)

- Haupt (č. 57, Black Falcon, Mercedes) míří v 22. kole z páté desítky do boxů s defektem, obvyklý čas strávený v boxech prodlužuje asi o půl minuty
- začíná první kolo zastávek

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
-
 Lathouras/Rugolo/Pier Guidi
50
 2,453 na č. 28
PAM
 Loggie/O-Cole/Macleod/Meyrick
24
 2,396 na č. 74
AM
 Moiseev/Lémeret/Rizzo/Aguas
49
 37,502 na č. 888

Audi č. 75 v celkovém hodnocení na 15. místě se ztrátou 47.989 na prvního. Úspěšnější je audi č. 74 celkově osmé (29,598), ve třídě smíšených posádek je druhé se ztrátou 2,396 na bentley č. 24. Ferrari týmu Scuderia Praha celkově 39. se ztrátou jednoho kola, ve třídě 21. Amatérské lamborghini týmu ARC Bratislava je celkově 57. se ztrátou dvou kol a osmé ve třídě.

Události druhé hodiny ve zkratce

- ve 25. kole zdolává Soulet (č. 8, M-Sport, Bentley) v Raidillonu Wernera (č. 99, Rowe, BMW) v souboji o čtvrté místo
- začíná souboj o první tři pozice: Bortolotti (č. 16, Grasser, Lamborghini) je pod tlakem Frijnse (č. 2, WRT, Audi) a Laurense Vanthoora (č. 28, WRT, Audi)
- rozestupy první trojice ovlivňuje provoz, pořadí se nemění

- dlouhotrvající souboj ukončuje až první velká nehoda v 35. kole, po dvou a půl hodinách od startu
- za získání výhody podruhé potrestaný Estre (PAM č. 77, Attempto, Porsche) se při návratu na dráhu střetne s Motoakim (PAM č. 53, AF Corse, Ferrari)

- nejprve je vyhlášena na čtvrthodiny plná žlutá, následně je na dráhu povolán bezpečnostní vůz
- oba vozy jsou vážně poškozeny, jezdci bez vážnější újmy
- svodidla na levé straně vyžadují dlouhotrvající opravu

Na výsledcích druhé hodiny se podepisuje probíhající neutralizace závodu, která navíc ovlivňuje zastávky.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
-
 Mies/Stippler/Winkelhock
6
 0.778 vt. na č. 26
PAM
 Machiels/Van Splunteren/Mul/Venturini
100
 8.142 na č. 76
AM
 Moiseev/Lémeret/Rizzo/Aguas
49
 3.476 na č. 27

Audi č. 75 bylo v celkovém hodnocení klasifikováno na 21. místě se ztrátou 49.490 na prvního. Audi č. 74 je celkově dvacáté (48,535), ve třídě smíšených posádek je osmé se ztrátou 27,592. Ferrari týmu Scuderia Praha celkově 36. se ztrátou jednoho kola, ve třídě si polepšilo na 14. příčku. Amatérské lamborghini týmu ARC Bratislava je celkově 53. se ztrátou dvou kol a ve třídě se ztrátou jednoho kola šesté.

Události třetí hodiny ve zkratce

- v 55. kole probíhá nový start závodu
- do konce třetí hodiny závodu zbývá pouze čtvrthodina, výsledkem jsou rozdílné strategie
- na třetím a čtvrtém místě jsou mj. oba jaguary týmu Emil Frey

- na čele se rychle mění pořadí: nejprve se pokouší Ledogar (č. 58, Garage 59, McLaren) zdolat Catsburga (č. 98, Rowe, BMW), po zajetí do boxů se odehrává souboj mezi Souletem (č. 8, M-Sport, Bentley) a Fontanou (č. 59, Garage 59, McLaren)
- vedení se ujímá Winkelhock (č. 6, Phoenix, Audi)
- padají tresty Stop and Go za příliš dlouhé setrvání jezdců v jednom úseku, jde o soupeře v páté desítce: Toril (č. 56, Black Falcon), Buurman (č. 00, Black Falcon) a Andersen (PAM č. 63, Grasser, Lamborghini)

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
-
 Mies/Stippler/Winkelhock
6
 12,043 na č. 26
PAM
 Broniszewski/Bonacini/Rizzoli/Piccini
11
 5.272 na č. 100
AM
 Pierce/Harris/Rosenblad/Perel
30
 9,005 na č. 49

Audi č. 75 v celkovém hodnocení se propadlo na 29. pozici se ztrátou jednoho kola na prvního. Audi č. 74 bylo celkově 38. (1 kolo), ve třídě smíšených posádek se propadlo na 14. místo. Ferrari týmu Scuderia Praha je celkově 41. (16. ve třídě) se ztrátou jednoho kola. Amatérské lamborghini týmu ARC Bratislava je celkově 55. se ztrátou dvou kol a sedmé ve třídě s jedním kolem ztráty.

Události čtvrté hodiny ve zkratce

- v 63. kole se ze zamračené oblohy snášel na dráhu déšť, přestože bylo umožněno použití mokrých pneumatik, nakonec nebylo nutné
- průjezd uličkou za prohřešky v boxech účastníků ve čtvrté desítce: Balzan (č. 90, AF Corse, Ferrari) a za rychlost Lapierre (PAM č. 74, ISR, Audi)
- v Chicane zaznamenává v 65. kole Abril (č. 7, M-Sport, Bentley) posun na třetí příčku po zdolání Parisyho (č. 26, Sainteloc, Audi) – jeho kolega Smith přitom startoval z boxů!
- v 66. kole vede díky rozdílné strategii Hirschi (č. 114, Emil Frey, Jaguar), v 70. kole jej střídá Müller (č. 28, WRT, Audi)

- tresty průjezdu boxy pro Webba (PAM č. 132, Lago, Lamborghini Gallardo) za krátké setrvání v boxech a Spinelliho (PAM č. 38, Antonelli, Lamborghini)
- v 74. kole znovu zaznamenány kapky deště
- bentley č. 8 na osmém místě – trest za porušení pravidel v boxech
- v 76. kole chybuje v zatáčce Campus Lathouras (č. 50, AF Corse, Ferrari), výsledkem je propad z 5. místa až na 49.

- v 80. kole začíná souboj o vedení mezi vedoucím č. 98 a Ledogarem (č. 58, Garage 59, McLaren), v 82. kole se Ledogar ujímá vedení na výjezdu z La Source
- oba soupeři míří do boxů, na čele je Adam (PAM č. 44, Oman, Aston Martin) s necelými osmi vteřinami na Martina (č. 99, Rowe, BMW)

- Cioci (PAM č. 55, AT Racing, Ferrari) potrestán za jízdu mimo vymezený prostor dráhy, výsledkem je propad z 34. na 41. místo celkově.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
-
 Sims/Eng/Martin
99
 6.420 na č. 7
PAM
 Al Harty/Modell/Adam/Turner
44
 1 kolo na č. 11
AM
 Moiseev/Lémeret/Rizzo/Aguas
49
 48.227 na č. 51

Audi č. 75 v celkovém hodnocení na 24. místě se ztrátou jednoho kola na prvního. Č. 74 je celkově 36. (2 kola), ve třídě smíšených posádek je páté se ztrátou 1 kola. Ferrari týmu Scuderia Praha se ztrátou dvou kol celkově 39., ve třídě 14. Amatérské lamborghini týmu ARC Bratislava je celkově 53. se ztrátou tří kol a čtvrté ve třídě ztrácí na nejlepšího jedno kolo.

Události páté hodiny ve zkratce

- teplota již klesá, stále je však více jak 18 °C (vzduch i dráha)
- prohřešky jezdců na chvostu: Andersen (PAM č. 63, Grasser, Lamborghini) je potrestán za rychlost v boxech a Koebolt (PAM č. 15, Team Italia, BMW) za překročení maximální doby v jednom úseku
- v Les Combes se v 88. kole zaboří do pneumatik Pierce (AM č. 30, Parker, Bentley), vedoucí pilot třídy amatérů

- vyhlášena na šest minut plná žlutá na vyproštění vozu s poškozeným pravým blatníkem
- situace využívá řada pilotů k zastávkám
- mezitím v Campusu musí zastavit Onslow-Cole (PAM č. 24, Parker, Bentley) kvůli problémům s řazením, pomáhá reset

- v 95. kole se od Les Combes vleče s defektem levé zadní pneumatiky Ojjeh (PAM č. 12, Boutsen Ginion, BMW)
- rychlé změny na čele: nejprve bentley č. 7, v 100. kole Bleekemolen (č. 16, Grasser, Lamborghini) pod tlakem Dusseldorpa (č. 98, Rowe, BMW) jede do boxů
- dřívější využití plné žluté posouvá Martina na druhé místo (č. 99, Rowe, BMW)

- delší čas úseku znamená pro Soucka (č. 8, M-Sport, Bentley) ve 102. kole propad z 6. na 8. místo
- ve 104. kole překonal ve Fagnes Dusseldorp (č. 98, Rowe, BMW) Soucka, který se mezitím posunul díky zastávkám soupeřů na páté místo

- z 15. místa musí odpykat trest za překročení délky úseku Ortelli (č. 14, Emil Frey, Jaguar)
- ve 107. kole dochází v Les Combes ke kolizi soupeřů ve třetí desítce: Mapelliho (PAM č. 78, Barwell, Lamborghini), Ciociho (PAM č. 55, AT Racing, Ferrari) a Cressoniho (AM č. 51, AF Corse, Ferrari)

Kategorie
 Posádka  St.č.  Náskok sec/st.č.
-
 Sims/Eng/Martin
99
 26,658 na č. 6
PAM
 Al Harty/Modell/Adam/Turner
44
 1 kolo na č. 11
AM
 Moiseev/Lémeret/Rizzo/Aguas
49
 48.227 na č. 51

Audi č. 75 v celkovém hodnocení na 27. místě s kolem ztráty. Před ním je audi č. 74,které je ve třídě smíšených posádek páté. Ferrari týmu Scuderia Praha celkově 40. ztrácí tři kola, ve třídě je 14. Amatérské lamborghini týmu ARC Bratislava je celkově 50. se ztrátou čtyř kol, ve třídě ztrácí na čtvrtém místě jedno kolo.

Události šesté hodiny ve zkratce

- na jízdu mimo vymezený prostor doplatil ve 111. kole poklesem ze 7. na 10. místo Smith
- pět minut trvající plná žlutá začínající ve 113. kole je příležitostí pro další kolo zastávek
- jde o důsledek havárie Rody (PAM č. 15, Team Italia, BMW) v Raidillonu
- ve 119. kole čeká trest na Meyricka (PAM č. 24, Parker, Bentley, okolo třicátého místa celkově) za pochybení v boxech

- při souboji ve Fagnes ve 121. kole sráží z páté pozice Rasta (č. 28, WRT, Audi) kolize s Hirschim (č. 114, Emil Frey, Jaguar)
- Hirschi při návratu na dráhu vytlačí do kačírku Mancinelliho (PAM č. 40, Easy Race, Ferrari), kde posléze také zastavuje

- šetření kolize bez udělení trestu pro účastníky
- Rast se kvůli opravě propadá až 46. místo a nabírá tři kola ztráty, do boxů jede i Hirschi, vrátí se až po třiceti kolech na 61. místo
- první příděl bodů po šesti hodinách

Celkové hodnocení

p.
 Posádka  St.č.  Tým/Vůz
Body
1.
 Sims/Eng/Martin
99
 Rowe/BMW
12
2.
 Mies/Stippler/Winkelhock
6
 Phoenix/Audi
9
3.
 Vervisch/D.Vanthoor/Stevens
1
 WRT/Audi
7
4.
 Piccini/Stolz/Beretta
19
 Grasser/Lambo
6
5.
 Soulet/Soucek/Reip
8
 M-Sport/Bentley
5
6.
 De Leener/Baguette/Kaffer
4
 WRT/Audi
4
7.
 Smith/Abril/Kane
7
 M-Sport/Bentley
3
8.
 Van Gisbergen/Ledogar/Bell
58
 Garage 59/McLaren
2
9.
 Catsburg/Dusseldorp/Werner
98
 Rowe/BMW
1

Audi č. 75 v celkovém hodnocení na 24. místě již s dvěma koly ztráty.

Další čeští a slovenští účastníci si připsali body ve třídě, jejich pozice v celkové klasifikaci byla následující: ISR audi č. 74 bylo 27. (2 kola ztráty), ferrari č. 34 je 35. se stejným odstupem, slovenské lamborghini č. 69 bylo celkově 49. s pěti koly ztráty.

PRO-AM

p.
 Posádka  St.č.  Vůz
Body
1.
 Al Harty/Modell/Adam/Turner
44
 Oman/Aston M.
12
2.
 Machiels/Van Splunteren/Mul/Venturini
100
 Attempto/Lambo
9
3.
 Perfetti/Cazenave/Lyons/M.Traffort
89
 AKKA-ASP/Mercedes
7
4.
 Cameron/Scott/Griffin/Ragazzi
52
 AF Corse/Ferrari
6
5.
 Broniszewski/Bonacini/Rizzoli/Piccini
11
 Kessel/Ferrari
5
6.
 Minshaw/Keen/Gavin/Osborne
666
 Barwell/Lambo
4
7.
 Perera/Lapierre/Hassid/Giaque
74
 ISR/Audi
3
8.
 Zöchling/Gounon/Rettenbacher/Breuters
29
 Konrad/Lamborghini
2
9.
 Mateu/Häring/Armindo/Estre
76
 IMSA/Porsche
1

Vůz Scuderie Praha se posunul na dvanácté místo ve třídě s jedním kolem ztráty.

Ve třídě amatérů jsou v jednom kole jen dva vozy. První ferrari Kaspersky (č. 49, 12 bodů) mělo náskok 42,174 na ferrari týmu Kessel (č. 888, 9 bodů). S jedním kolem ztráty bylo ferrari týmu AF Corse č. 51 (7 bodů), čtvrté místo a dvě kola ztráty přinesly šest bodů bratislavskému lamborghini.

V kategorii N si úspěšněji počíná od začátku vůz týmu RMS (č. 911), který navýšil náskok na dvě kola na porsche týmu Speedlover (č. 230).

Doplňující odkazy

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.