24 hodin ve Spa: ani vrtochy počasí nezastavily bmw před triumfem
Pořadí na stupních vítězů se měnilo v závěru závodu.
Průběh druhé poloviny závodu ovlivňovaly ve větší míře častokrát měnící se podmínky. Nechyběla ani řada dramatických momentů a zmařených nadějí při selhání techniky a haváriích.
Po dalším rozdělování bodů střídá v čele bentley č. 8 týmu M-Sport audi stáje Phoenix (č. 6). Druhý z vozů M-sportu (č. 7) opouští pódium kvůli údržbě brzd na úkor bmw týmu Rowe (č. 99). Přitom využívá vyhlášení plné žluté po odstoupení Grotze (PAM č. 12, Boutsen Ginion, BMW) před završením čtrnácté hodiny závodu.
Během dalších dvou hodin je vše jinak, neboť Soulet (č. 8, M-Sport, Bentley) musí do boxů kvůli odpykání trestu za překročení povolené doby řízení. Audi týmu Phoenix (č. 6) míří na výměnu brzd a do vedení se vrací bmw týmu Rowe (č. 99). Po havárii Flohra (PAM č. 55, AF Corse, Ferrari) na výjezdu z Double Gauche odstupuje další vůz a následuje další vyhlášení plné žluté.
Dráhu skrápí déšť, prozatím nechává účastníky v klidu. Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley) snižuje odstup na Martina (č. 99, Rowe, BMW). Dle strategie se do měnícího pořadí na čele ještě zapojuje Winkelhock (č. 6, Phoenix, Audi). Neméně dramatická situace je u smíšených posádek. Zde jsou ve hře o vedení porsche týmu IMSA (č. 76) a audi z ISR (č. 74), vzadu číhá Konradovo lamborghini (č. 29).
Nezvyklou atrakci prožívá Jaafar (č. 84, HTP, Mercedes), který po souběžné jízdě s Buurmanem (č. 00, Black Falcon, Mercedes) po kontaktu v Eau Rouge rotuje k Raidillonu. Na vrcholu sníženou rychlostí naráží zádí do bariéry.
Po zkoušce nervů při předchozí přeháňce je zde po vyschnutí dráhy další příděl vody padající ze zamračené oblohy. Na hladkých pneumatikách se jede až o půlminuty pomaleji, třetí Mies zkouší mokré pneumatiky (č. 6, Phoenix, Audi). Nejen on dočasně získává výhodu až o patnáct vteřin rychlejších průjezdů okruhem, rozdíl však rychle klesá.
Podmínky se rychle mění dočasně jsou výhodnější hladké pneumatiky, než přijdou další přeháňky. Necelých pět hodin před koncem jeden z mnoha defektů končí nezvykle rozsáhlým požárem. Mies za zatáčkou Double Gauche kvapně opouští své audi (č. 6, Phoenix), s nímž byl na třetí příčce.
Vyhlášení plné žluté v délce dvanácti minut využívají jezdci k volbě vhodnějších pneumatik na deštěm smáčenou dráhu. Ze špičky se Sims (č. 99, Rowe, BMW) rozhodne využít povinně snížené rychlosti a zůstává o kolo déle, zároveň mechanici provádí preventivně údržbu brzd.
Následující plná žlutá kvůli odklízení Mulova (PAM č. 101, Attempto) kolizí poškozeného lamborghini spolu s pomalu osychající dráhou navozovala úvahy o návratu na hladké pneumatiky.
Další přeháňku ohraničily dvě krátké fáze plné žluté: nejprve při odklízení trosek po defektu pneumatiky Lathourasova ferrari (č. 50, AF Corse) při sjezdu k Eau Rouge, podruhé kvůli odstranění Takaboshiho odstaveného nissanu (č. 23, GT Academy) s porouchanou převodovkou. Druhý moment lépe zapadal do strategie bmw týmu Rowe, čímž se podařilo omezit předchozí Souckovo (č. 8, M-Sport, Bentley) úspěšné vystoupení.
Počasí si pohrávalo i nadále s účastníky, tentokráte mátlo rozjasněním s polojasnou oblohou. O dramatické okamžiky se postaraly chyby a kolize. Vedoucí ferrari amatérské třídy pilotované Mastronardim (AM č. 51, AF Corse) poškodil blízko boxů Mapelli (PAM č. 78, Barwell, Lamborghini). S poškozenou pravou zadní pneumatikou čekala na Itala sedm kilometrů dlouhá pouť, při níž zbytky obutí demolovaly karoserii. Uklizení trosek rozesetých po okruhu ubralo čtyři minuty z času pro závodění.
Na výjezdu z Les Combes roztočil ferrari Cameron (PAM č. 52, AF Corse). Výsledkem bylo opuštění slibného 15. místa celkově a druhého ve třídě. Ještě než se dostal k mechanikům, minul poprvé vjezd do uličky. Po jejich pomoci se vrátil až 28. (9. ve třídě), ale po dalších obtížích již zůstal v boxech.
V souboji o vedení má navrch bmw týmu Rowe (č. 99), dramatičtější je boj o zbývající příčky na pódiu. Třetího Müllera (č. 28, WRT, Audi) dostává trest za pochybení v boxech pod tlak Götze (č. 86, HTP, Mercedes).
Ani Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley) nemá druhou pozici jistou – nejprve neplánovaná zastávka kvůli výměně pravé zadní pneumatiky dále vzdaluje možnost k dobytí triumfu, brzy následuje trest za porušení pravidel další fáze plné žluté. Ta je důsledkem hodin Attarda (PAM č. 78, Barwell, Lamborghini) na výjezdu z Blanchimontu a následným nárazem do bariéry.
Časomíra odpočítává poslední desítky minut závodu a nebe nad okruhem se znovu zlověstně zatahuje. První kapky se spouští více jak půlhodiny před vypršením limitu. Déšť rychle zhoustne a v posledním zákrutu před vjezdem do boxů se rozpoutává peklo. Na hladkých pneumatikách se smýkají neovladatelné vozy na dráze i v únikové zóně. Šťastnější piloti (Konopka – AM č. 69, Paisse - N č. 230) přečkají dramatické momenty bez větší újmy a vydávají se k mechanikům.
Zöchling (č. 29, Konrad, Lamborghini) v hodinách naráží do stojícího Simonsena (č. 57, Black Falcon, Mercedes). O bariéru se otírá Tappy (č. 60, Garage 59, Mclaren) a Romanelli (PAM č. 40, Easy Race, Ferrari).
Ruch v boxech míchá pořadím na pódiu. Sims (č. 99, Rowe, BMW) těží z dostatečného náskoku, na druhé místo se posouvá Rosenquist (č. 88, AKKA-ASP, Mercedes), třetí je Götz (č. 86, HTP, Mercedes), čtvrtý Vanthoor (č. 28, WRT, Audi) a teprve pátý Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley).
Pochybení mechanika však stojí Götze bronz – německý pilot byl vyslán přímo před projíždějící lamborghini týmu Grasser. Ke kolizi sice nedošlo, k potrestání za nebezpečné opuštění boxového místa ano. Průjezd boxy znamená propad na pátou příčku.
Na oslavy blížícího se triumfu týmu Rowe ustává déšť a po 24 hodinách dvou minutách a necelých devatenácti vteřinách protíná bmw s číslem 99 cílovou čáru.
Konečné výsledky
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Kola
|
1.
|
-
|
Sims/Eng/Martin | Rowe |
Bm6
|
531
|
2.
|
-
|
Vautier/Rosenquist/Van der Zande | AKKA-ASP |
MAgt
|
531
|
3.
|
-
|
L.Vanthoor/Rast/Muller | Belgian Audi |
Ar82
|
531
|
4.
|
-
|
Soulet/Soucek/Reip | M-Sport |
Bcon
|
530
|
5.
|
-
|
Jäger/Paffett/Götz | HTP |
MAgt
|
530
|
6.
|
-
|
Baumann/Jaafar/Buhk | HTP |
MAgt
|
529
|
7.
|
-
|
Guilvert/Parisy/Haase | Sainteloc |
Ar82
|
527
|
8.
|
-
|
De Leener/Baguette/Kaffer | Belgian Audi |
Ar82
|
527
|
9.
|
-
|
Salaquarda/Mortara/Stockinger | ISR |
Ar82
|
527
|
10.
|
PAM
|
Pilet/Jousse/Narac/Cornac | IMSA |
P991
|
527
|
11.
|
-
|
Bortolotti/Bleekemolen/Ineichen | Grasser |
Lhur
|
527
|
12.
|
-
|
Albuquerque/Baptista/Jimenez | Belgian Audi |
Ar82
|
526
|
13.
|
PAM
|
Perera/Lapierre/Hassid/Giaque | ISR |
Ar82
|
526
|
14.
|
-
|
Babini/Niederhauser/Zampieri | Attempto |
Lhur
|
526
|
15.
|
-
|
Piccini/Stolz/Beretta | Grasser |
Lhur
|
525
|
16.
|
-
|
Lathouras/Rugolo/Pier Guidi | AF Corse |
F488
|
524
|
17.
|
PAM
|
Minshaw/Keen/Gavin/Osborne | Barwell |
Lhur
|
524
|
18.
|
-
|
Smith/Abril/Kane | M-Sport |
Bcon
|
524
|
19.
|
PAM
|
Perfetti/Cazenave/Lyons/M.Traffort | AKKA-ASP |
MAgt
|
523
|
20.
|
-
|
Engel/Buurman/Schneider | Black Falcon |
MAgt
|
523
|
21.
|
-
|
Dontje/Schmid/Bacheta | HTP |
MAgt
|
522
|
22.
|
PAM
|
Broniszewski/Bonacini/Rizzoli/Piccini | Kessel |
F488
|
521
|
23.
|
PAM
|
Pisařík/Král/Malucelli/Fumanelli | Sc. Praha |
F488
|
519
|
24.
|
PAM
|
Al Harty/Modell/Adam/Turner | Oman |
Avan
|
518
|
25.
|
PAM
|
Attard/Machitski/Mapelli/K-Smith | Barwell |
Lhur
|
517
|
26.
|
PAM
|
Morley/Toril/Al Faisal/Juncadella | Black Falcon |
MAgt
|
516
|
27.
|
-
|
Companc/Giammaria/Balzan | AF Corse |
F488
|
515
|
28.
|
PAM
|
Cerutti/Spinelli/Sbirazzuoli/Giraudi | Antonelli |
Lhur
|
514
|
29.
|
-
|
Vervisch/D.Vanthoor/Stevens | Belgian Audi |
Ar82
|
514
|
30.
|
PAM
|
Zöchling/Gounon/Rettenbacher/Breuters | Konrad |
Lhur
|
513
|
31.
|
-
|
Van Gisbergen/Ledogar/Bell | Garage 59 |
M650
|
513
|
32.
|
AM
|
Zanuttini/Gitlin/Talbot/Cadei | Kessel |
F458
|
513
|
33.
|
-
|
Haupt/Simonsen/Christodoulou | Black Falcon |
MAgt
|
512
|
34.
|
AM
|
Mann/Guedes/Mastronardi/Cressoni | AF Corse |
F488
|
512
|
35.
|
PAM
|
Lago/Owen/Russell/Webb | Lago |
LgEX
|
509
|
36.
|
AM
|
Ehret/Salikhov/Mattschull/Seefried | Rinaldi |
F488
|
506
|
37.
|
PAM
|
Sanchez/Sarazin/Walkinshaw/Simmons | GT Academy |
Ngtr
|
506
|
38.
|
PAM
|
Geri/Romanelli/Schiro/Mancinelli | Easy |
F488
|
505
|
39.
|
AM
|
Konopka/Lewandowski/Myszkowski/Mikuláško | ARC |
Lhur
|
502
|
40.
|
-
|
Senna/Tappy/Derani | Garage 59 |
M650
|
500
|
41.
|
-
|
Catsburg/Dusseldorp/Werner | Rowe |
Bm6
|
497
|
42.
|
PAM
|
Alessi/Pohler/Fjordbach/Andersen | Grasser |
Lhur
|
488
|
43.
|
PAM
|
Kelders/Rostan/Bouvy/Bonanomi | Sainteloc |
Ar82
|
484
|
44.
|
-
|
Ordonez/Takaboshi/Buncombe | GT Academy |
Ngtr
|
481
|
45.
|
PAM
|
Beretta/Berton/Constantini/Gattuso | Ombra |
Lhur
|
480
|
46.
|
PAM
|
Cameron/Scott/Griffin/Ragazzi | AF Corse |
F488
|
471
|
47.
|
N
|
Notari/Bachelier/Mallegol/Blank | RMS |
Pcup
|
470
|
48.
|
N
|
Meulders/Paisse/Pâque/Richard | Speedlover |
Pcup
|
468
|
49.
|
-
|
Hirschi/Klien/Palttala | Emil Frey |
Jef
|
446
|
50.
|
-
|
Mies/Stippler/Winkelhock | Phoenix |
Ar82
|
425
|
51.
|
AM
|
Blanchemain/Lallement/H-Clot/Buffin | Sainteloc |
Ar82
|
415
|
52.
|
PAM
|
Machiels/Van Splunteren/Mul/Venturini | Attempto |
Lhur
|
415
|
53.
|
-
|
Frey/Ortelli/Costa | Emil Frey |
Jef
|
408
|
54.
|
AM
|
Pierce/Harris/Rosenblad/Perel | Parker |
Bcon
|
376
|
N
|
PAM
|
Cioci/Castellacci/Perazzini/Flohr | AT Racing |
F488
|
333
|
N
|
-
|
Leonard/Frijns/Meadows | Belgian Audi |
Ar82
|
302
|
N
|
PAM
|
Grotz/Ojjeh/Darras/Santamato | Boutsen |
Bm6
|
257
|
N
|
AM
|
Moiseev/Lémeret/Rizzo/Aguas | Kaspersky |
F458
|
254
|
N
|
AM
|
Brandela/Buret/Delhez/Petit | CMR |
F458
|
244
|
N
|
AM
|
Nicolle/Loger/Mouez/Debs | CMR |
F458
|
223
|
N
|
-
|
Moore/Fontana/Watson | Garage 59 |
M650
|
208
|
N
|
PAM
|
Loggie/O-Cole/Macleod/Meyrick | Parker |
Bcon
|
168
|
N
|
PAM
|
Koebolt/Roda/Colombo/Tomczyk | Team Italia |
Bm6
|
96
|
N
|
PAM
|
Mateu/Häring/Armindo/Estre | Attempto |
P991
|
33
|
N
|
PAM
|
Motoaki/Bontempelli/Beretta/Fisichella | AF Corse |
F488
|
33
|
Vysvětlivky k tabulce
N - neklasifikováni
Třídy: bez označení –sestavy v celkovém hodnocení, PAM (Pro-Am) – smíšené posádky, AM – amatérské posádky, včetně třídy N s pohárovými vozy
Vozy: Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Galardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur) Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991), Porsche 911 GT3 Cup (Pcup)
tučné písmo – čeští anebo slovenští účastníci
Doplňující odkazy
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.