VC Malajsie vyhrál Ricciardo, Red Bull má double!
Velká cena Malajsie - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Malajsie! Formule 1 se vrátila na okruh Sepang dokončený v roce 1999, kdy Eddie Irvine s pomocí Michaela Schumachera vyhrál předposlední závod sezony, ale ani to mu nakonec nepomohlo získat titul mistra světa. Letos jsou v boji o titul dva jezdci Mercedesu, Nico Rosberg a Lewis Hamilton, kteří odstartují z první řady, ale po velmi rozdílných kvalifikačních výkonech. Hamilton byl lepší ve všech třech částech kvalifikace a s přehledem získal pole position, zatímco Rosberg musel o druhé místo bojovat s Maxem Verstappenem. Hamilton je tedy jasným favoritem závodu, ale pořadím může opět zamíchat start nebo počasí.
I další tři startovní řady jsou jednobarevné. Ve druhém stojí velmi spokojení jezdci Red Bullu, Max Verstappen a Daniel Ricciardo. Velmi spokojení, protože včera porazili soupeře z Ferrari, Sebastianu Vettelovi patří páté a Kimimu Räikkönenovi šesté místo. Ve čtvrté řadě opět velmi spokojeni jezdci Force India, Sergio Pérez a Nico Hülkenberg, kterým se včera podařilo porazit jezdce Williamsu. Felipe Massa odstartuje z desátého a Valtteri Bottas až z 11. místa, protože deváté vybojoval Jenson Button z McLarenu. Pro britského jezdce to bude 300. start do velké ceny. Jeho týmový kolega Fernando Alonso odstartuje z posledního místa, protože v jeho voze byly během tohoto víkendu měněny části pohonné jednotky.
Sepang má pro jezdce připravenou pestrou paletu zatáček, většinou rychlých nebo středně-rychlých, což v kombinaci s tropickým vedrem klade vysoké nároky na pneumatiky. Pirelli proto přivezlo své nejodolnější typy slicků - tvrdé s oranžovým, středně-tvrdé s bílým a měkké se žlutým pruhem a každý jezdec v závodě alespoň jednou použije tvrdou sadu. Prvních 10 jezdců odstartuje na měkkých pneumatikách, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen a Felipe Nasr odstartují na středně-tvrdých a Jolyon Palmer na tvrdých pneumatikách.V Sepangu je krátce před startem 33°C, nový hladký asfaltový koberec je vyhřátý na 53°C.
21 jezdců vyrazilo do zahřívacího kola, Felipe Massa se nepohnul a mechanici Williamsu ho odtlačili do boxové uličky! Problém se podařilo odstranit a Massa odstartoval z konce boxové uličky. Palmer během zahřívacího kola oznámil, že jeho vůz přichází o výkon. Carlos Sainz krátce před startem tým informoval o zhasnutí motoru, ale podařilo se mu odstartovat.
Start se neobešel bez kolize, která může rozhodnout šampionát. Po zhasnutí světel kolidovali Nico Rosberg, Sebastian Vettel a Max Verstappen. Pole zpomalil virtuální safety car, Vettel odstoupil kvůli zlomenému zavěšení levého předního kola, Rosberg se propadl na sedmnácté místo. Verstappen v týmové vysílačce obviňoval Vettela, několik dalších jezdců najelo na trosky z trojice vozů. Kolize začala kontaktem mezi Vettelovým vozem na vnitřní a Rosbergovým na vnější straně první zatáčky, Vettel následně lehce kolidoval i s Verstappenem.
Pořadí na začátku třetího kola, po zrušení virtuálního safety caru: 1. Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Pérez, Räikkönen, Button, Hülkenberg, Bottas, Grosjean, 10. Alonso. Räikkönen předjel Péreze.
Massovy trampoty nekončily, kvůli defektu pneumatiky musel na brzkou výměnu. Rosberg se začal prodírat skrz pomalejší vozy, zatímco Hamilton si vpředu budoval náskok před pronásledovateli z Red Bullu. Räikkönen nestíhal Ricciardovu a Verstappenovu tempu, ale vzdaloval se od Péreze. Mexičan měl v sedmém kole dvousekundový náskok před Buttonem, za ním už jel vláček končící až dvanáctým Rosbergem.
Grosjeanův závod skončil ve štěrkovém kačírku, viníkem prý ale byly brzdy. Opět musel být aktivován virtuální safety car, co Verstappen, Pérez, Button, Hülkenberg, Alonso, Rosberg i Wehrlein využili k výměně pneumatik. Většina z nich se vrátila na tvrdých pneumatikách, Hülkenberg a Pérez na středně-tvrdých, Verstappen na měkkých. Pořadí se pořádně promíchalo a po zrušení VSC jsme měli možnost sledovat několik nerovných soubojů. Rosberg se rychle vrátil na 12. místo, před sebou měl Buttona.
Pořadí v 12. z 56 kol: 1. Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Sainz, Ericsson, Pérez, Rosberg, Palmer, 11. Button. V 13. kole se Button dostal před pomalého Palmera. Na Rosberga čekal těžký úkol dostat se před Péreze, využívajícího sílu motoru Mercedes a středně-tvrdé pneumatiky. Němec si ale našel cestu vpřed v deváté zatáčce. 3 sekundy před ním jel Ericsson.
Hamilton vpředu neměl soupeře a Ricciardo se vzdaloval Räikkönenovi, na kterého se ale pomalu dotahoval Verstappen jezdící na novějších měkkých pneumatikách. Za Verstappenem již byla 20 vteřinová propast a na její opačné straně Bottas jezdící před Sainzem a Rosbergem, který se s pomocí DRS lehce připravil Ericssona o jeho sedmé místo. Rosberg procházel startovním polem jako nůž máslem a již v následujícím kole mu nedělal problémy Sainz.
Po 20 kolech patřila první dvě místa Red Bullu. Hamilton vyměnil své pneumatiky za novou tvrdou sadu a totéž udělal Räikkönen, který už beztak byl na konci kola bok po boku s Verstappenem. Rosbergovi se na konci cílové rovinky podařilo předstihnout Bottase, ale finský jezdec Ferrari se stihl zařadit před něj. V dalším kole jel na výměnu Ricciardo a vrátil se do země nikoho mezi Hamiltonem a Räikkönenem. Závod vedl Verstappen, ale měl už starší pneumatiky než tři jezdci za ním. Na prvních pěti místech tedy vozy Red Bullu, Mercedesu a jedno Ferrari, na šestém Bottas pronásledovaný Pérezem, Buttonem, Hülkenbergem a Alonsem.
27. kolo a Verstappen absolvuje druhou zastávku. Na tvrdých pneumatikách se vrátil 6 sekund za Ricciarda, ale před Räikkönena! Alonso dostal měkké pneumatiky a spadl do hloubky pole. V dalším kole si Hülkenberg vzal tvrdé a vrátil se za Alonsa. Úspěšný taktický tah McLarenu. Až o kolo později jel Bottas startující na středně-tvrdých pneumatikách na svou první zastávku a na trať se vrátil na tvrdé sadě.
V 32. z 56 kol dostal Rosberg další sadu tvrdých pneumatik. Ferrari zareagovalo Räikkönenovou zastávkou. I Fin dostal tvrdé pneumatiky a vrátil se 1.5 sekundy před Rosbergovo přední křídlo. Pokud se chtěl Rosberg posunout vpřed, musel si to vybojovat na trati. Pérez se s novou tvrdou sadou vrátil mezi Bottase a Alonsa, šesté místo držel Button jezdící na starších pneumatikách, Verstappen se pomalu přibližoval k Ricciardovi. 9 z 10 jezdců na bodovaných místech jelo na tvrdých pneumatikách, pouze devátý Alonso na měkkých.
Rosberg vytrvale sledoval Räikkönenovo zadní křídlo, což ale jistě neprospívalo jeho pneumatikám a naděje na stupně vítězů se zmenšovala s každým dalším kolem. Musel zaútočit. Na začátku 38. kola zvolil velmi široký průjezd první pravotočivou zatáčkou a v druhé levotočivé se dostal na vnitřní stranu a ve výjezdu už byl před Räikkönenem. Neobešlo se to bez kontaktu jejich vozů, ale Rosberg měl před sebou volnou cestu. Hned potom nám režie ukázala vzrušující duel mezi Ricciardem a Verstappenem. Mladý Holanďan byl odvážný jako vždy, ale Ricciardo mu druhé místo neuvolnil. Na začátku 40. kola to zkusil znovu, novější pneumatiky mu dávali mnohem lepší trakci, ale Ricciardo neustupoval z vnitřní stopy každé zatáčky.
"Och, ne! Ne!" Obrovské zklamání Lewise Hamiltona! Z jeho motoru vyšlehly plameny a úřadující šampion odstoupil z prvního místa! Závod vedl Ricciardo pronásledován Verstappenem, Rosberg vyšetřován za kolizi s Räikkönenem třetí. Ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car, oba vozy Red Bullu a Rosberg zamířily k mechanikům pro nové pneumatiky. Gutiérrez odstoupil poté, co na rovince přišel o jedno kolo. V 43. kole se Rosberg se dozvěděl, že za kolizi mu bude po závodě přičteno 10 sekund.
VSC nezahrál do karet Verstappenovi, který přišel o výhodu novějších pneumatik a neměl se jak dostat před Ricciarda. Rosberg ztrácel 20 sekund a soustředil se na zvyšování náskoku před čtvrtým Räikkönenem. Pátý Bottas následovaný Pérezem, Alonsem, Hülkenbergem, Buttonem a na desátém místě jezdícím Palmerem.
5 kol před šachovnicovou vlajkou už Räikkönen na Rosberga ztrácel 12 sekund, prohrával souboj o třetí místo.
Velká cena Malajsie skončila nečekaným double týmu Red Bull Racing. Daniel Ricciardo se po čtyřech druhých místech letos poprvé postavil doprostřed stupňů vítězů. Je pouze čtvrtým jezdcem, kterému se to v této sezoně podařilo. VC Španělska vyhrál Max Verstappen a ostatní vítězství si rozdělili jezdci Mercedesu. Verstappen se dnes musel smířit s druhým místem. Rosberg měl těžký závod, po kolizi v první zatáčce klesl téměř až na chvost pelotonu. Po poruše Hamiltonovy pohonné jednotky ale získal body za třetí místo a výrazně zvýšil svůj náskok v boji o titul mistra světa.
Jezdec | Tým | Ztráta | |
1 | Ricciardo | Red Bull | |
2 | Verstappen | Red Bull | + 0:02.443 |
3 | Rosberg | Mercedes | + 0:25.516 |
4 | Räikkonen | Ferrari | + 0:28.785 |
5 | Bottas | Williams | + 1:01.582 |
6 | Perez | Force India | + 1:03.794 |
7 | Alonso | McLaren | + 1:05.205 |
8 | Hulkenberg | Force India | + 1:14.062 |
9 | Button | McLaren | + 1:21.816 |
10 | Palmer | Renault | + 1:35.466 |
11 | Sainz | Toro Rosso | + 1:38.878 |
12 | Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
13 | Massa | Williams | + 1 kolo |
14 | Kvjat | Toro Rosso | + 1 kolo |
15 | Wehrlein | Manor | + 1 kolo |
16 | Ocon | Manor | + 1 kolo |
Nasr | Sauber | ||
Hamilton | Mercedes | ||
Gutierrez | Haas | ||
Magnussen | Renault | ||
Grosjean | Haas | ||
Vettel | Ferrari |