Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Formule E zahájila sezónu závodem v Hongkongu

Formule E zahájila sezónu závodem v Hongkongu

První vítězství vybojoval Sebastien Buemi.

Závodem na okruhu v Hongkongu začal již třetí ročník elektrických formulí FIA formula-e Championship, který čítá celkem 12 podniků. Závodní formát se skládá z jediného dne, během kterého se jedou tréninky, kvalifikace i hlavní závod. Závodní okruh přiléhající k hongkongskému přístavu měří 1860 metrů a závodníci ho objedou celkem 40 krát.

Kvalifikaci, která byla nadvakrát přerušena červenou vlajkou, nejlépe zvládl Nelson Piquet jr., za ním se pak poskládali Oliver Turvey, José Maria Lopez, Sam Bird, Sébastien Buemi, Felix Rosenqvist, Daniel Abt, Loid Duval, Jean-Eric Vergne a desítku uzavřel Nicolas Prost.

 

Start do závodu i první ostrou vracečku relativně dobře zvládlo celé startovní kole, na čele se bez potíží udržel Piquet, na čtvrté místo poskočil Buemi, ale už ve druhé zatáčce došlo ke kolizi, kdy Ma Qing Hua ze zadu najel do vozu Daniela Abta, poškolil si monopost a způsobil vyvěšení žlutých vlajek, naštěstí byl schopen pomalou jízdou dovézt svoji formuli do boxů, a nebylo potřeba vyjetí safety caru.


V nájezdu do druhého kola na Lopeze úspěšně zaútočil Nick Heidfeld. Černou vlajku s oranžovým diskem, kterou závodní komisaři varují jezdce, že má závadu na vozu, obdržel Daniel Abt a musel tak zajet ke svým mechanikům s poškozeným zadním křídlem.

Okolo pátého kola se vytvořil vláček jezdců za Lopezem, který tak blokoval Evanse, Sarrazina a di Grassiho. Na dráhu se vrátil Abt, ale již bez poškozeného křídla. Ovšem stejnou signalizaci dostal vzápětí jeho týmový kolega di Grassi a musel také zajet k mechanikům pro opravu poškozeného vozu, konkrétně opět předního křídla. Buemi se odvážným manévrem posunul na třetí místo, ale za cenu mírného poškození přední části vozu. Nejrychlejší času dosáhl na osmém místě jezdící Vergne.

V sedmém kole měl už na čele jedoucí Piquet náskok tří vteřin, na třetí místo poskočil Buemi a na neplánovanou zastávku do boxů zajeli Ma Qing Hua a Vergne.

Nejrychlejší kolo a jeden bonusový bod si prozatím připsal Daniel Abt v průběhu jedenáctého kola, který ovšem v té době ztrácel na čelo závodu již dvě kola.

Fan boost, který udělují hlasováním fanoušci, získali Lopez, Buemi a di Grassi. Ti tak budou moci během druhého stintu využít ve druhém vozu 100 kJ navíc po dobu tří až čtyř vteřin.

V patnáctém kole se opřel do zdi Felix Rosenqvist, který musel s poškozeným vozem okamžitě zajet do boxů a následně přesedl předčasně do druhého vozu.

Štafetu nejrychlejšího času přebral v sedmnáctém kole Vergne, který jezdil až na sedmnáctém místě.

Překvapivá změna na čele závodu přišla hned v zápětí, kdy nájezd do zatáčky nezvládl na chvostu pole jedoucí Lopez a zabodl svůj vůz téměř do apexu a radikálně tak zúžil dráhu. Za ním jedoucí Piquet se už do zatáčky nemohl vejít a nezbylo mu nic jiného než dobrzdit do bariéry, čímž si drobně poškodil svůj vůz, ale především ztratil velmi mnoho času couváním a vracením se do závodní stopy. Do čela závodu se tak dostal Sam Bird, za ním jel Sebastien Buemi a teprve za nimi se ve výsledkové listině objevil Piquet. To však už na trati byl safety car, který odkroužil celkem 4 kola, než byli maršálové schopni opravit poškozenou ochrannou bariéru.

Někteří jezdci využili fáze safety caru k přesednutí do druhých vozů, konkrétně tak učinili Heidfeld, Duval, Prost, di Ambrosio, Buemi a Turvey.

Přesně v polovině závodu, kdy se začalo mávat zelenými vlajkami, si pro nový vůz zajel z druhého místa Piquet, ale takticky to nebyla vůbec optimální volba a propadl se tak až na patnácté místo.

V pětadvacátém kole zajel do boxů z prvního místa Sam Bird, který hodně zariskoval a zůstala mu v baterii pouhá dvě procenta energie. Tento kalkul, na co nejpozdější zajetí pro nově nabitý vůz se sice povedl, ale Birda postihly technické problémy a nepodařilo se mu odjet včas z boxů, nabral tak velkou ztrátu a vrátil se až na patnácté místo. Vedení v závodě se tak ujal Buemi před di Grassim a Heidfeldem.

Začátek druhé poloviny závodu se odvíjel v mnohem poklidnějším tempu. Na konci třicátého kola bylo pořadí Buemi, di Grassi, Heidfeld, Prost, Turvei, D´Ambrosio, da Costa, Duval, Piquet a Engel.

O nemožné se pokoušel Bird, který se prokousával jezdeckým polem postupně nahoru až k vedoucímu Buemimu, kterého zdolal v 35. kole. Nedostal se tím však do čela závodu, ale paradoxně na poslední místo mezi jezdce, kteří ještě jezdili ve stejném kole jako čelo závodu. Fakticky se Bird pohyboval na 13. místě.

Odstoupit ze závodu museli Daniel Abt, Jean Éric Vergne a Mitch Evans.

Deset kol před koncem závodu měli vesměs všichni jezdci z čela shodnou zásobu energie okolo 42 až 43 procent. Robin Frijns úspěšně zaútočil na Piqueta a nejrychlejší kolo si stále držel již nejedoucí Vergne.

Pěkné souboje probíhaly těsně před koncem závodu ve středu pole, na čele se ale už nic důležitého neudálo. Pro první místo si bez problémů dojel Buemi, stupně vítězů pak doplnili di Grassi, který do závodu startoval až z 18. místa, a Heidfeld.