V Abú Zabí začal nejlépe Lewis Hamilton
Velká cena Abú Zabí - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Abú Zabí, posledního závodu sezóny 2016! Letos jsme byli svědky vítězství pouze čtyř závodníků ze dvou týmů. Po jednom vítězství vybojovali Max Verstappen a Daniel Ricciardo z Red Bullu, zbytek si rozdělili jezdci Mercedesu. Boj o mistrovský titul přesto skončí až v posledním kole posledního závodu. Zůstali v něm Lewis Hamilton a Nico Rosberg, ale bude to nerovný boj a úřadující šampion bude potřebovat pomocnou ruku. Rosbergovi stačí dostat se na stupně vítězů a titul bude jeho, i když Hamilton vyhraje závod. Nebylo by to ale zdaleka první velké překvapení v posledním závodě sezóny. Statistiky posledních sezón říkají, že Sebastian Vettel v roce 2010 i Kimi Räikkönen v roce 2007 byli v horší situaci a přesto se stali mistry světa.
Tento víkend se bude jezdit na žlutých (měkkých), červených (super-měkkých) a fialových (ultra-měkkých) pneumatikách. Fialové jsou letošní novinkou a v Abú Zabí jsou tedy poprvé. Kvůli dvěma dlouhým rovinkám nepatří Okruh Yas Marina k úplně nejpomalejším v kalendáři F1, ale velká většina zatáček je pomalá. Prvního tréninku se nezúčastní Nico Hülkenberg a Esteban Ocon, jejich vozy si půjčili Alfonso Celis a Jordan King.
Závod i kvalifikace se pojedou večer a diváci i jezdci budou mít možnost sledovat západ slunce. To znamená rychlý pokles teploty trati, který bude rozhodující pro chování pneumatik. To si ale jezdci vyzkouší až v druhém tréninku, první se jel odpoledne, za denního světla, takže jezdci se o pneumatikách dozvěděli méně, než jsou zvyklí. Sebastian Vettel využil začátek tréninku k testování halo.
První rychlé kolo předvedl až po čtvrthodině tréninku Nico Rosberg a své pokazil ho výjezdem daleko za obrubník poslední zatáčky. Na nepogumované trati ale nikdo nikam nespěchal a Hamiltonovo kolo bylo o pár desetin sekundy pomalejší, takže na vrcholu tabulky se usadil Rosberg. Oba si pro první polovinu tréninku vybrali fialové pneumatiky. S okruhem se seznámil i Celis ve voze Force India.
Pod Mercedes se zařadili jezdci Ferrari, oba ale dali přednost žlutým pneumatikám a byli mnohem pomalejší než jejich stříbrní soupeři. Daniil Kvjat dostal defekt levé zadní pneumatiky a chtěl vůz alespoň vrátit do boxů, ale nebylo mu umožněno ani to. Hrozilo poškození zadní části vozu a ruský jezdec zaparkoval v jedné z asfaltových výjezdových zón.
První srovnání rychlosti Ferrari a Red Bullu dopadlo ve prospěch vozy s červeným býkem. Oba vozy vyrazily na trať na žlutých pneumatikách, Daniel Ricciardo byl v prvním měřeném kole pomalejší než Räikkönen, ale Max Verstappen se zařadil na třetí místo. Räikkönena pak překonal i Ricciardo. Jordan King na chvíli ztratil kontrolu nad vozem a jel do smyku, ale vůz zůstal nepoškozený. Ve stejném místě, v páté zatáčce, měli o pár minut později stejný problém Felipe Massa i Lewis Hamilton. Hamilton se ale ještě před smykem dostal na vrchol tabulky nejrychlejších kol.
Sedmou příčku si přivlastnil Grosjean, ale pomohly mu červené pneumatiky. Sergio Pérez z Force India použil fialové a krátce před koncem první části tréninku se dostal nad Grosjeana, ale zůstal pod jezdci Ferrari. Po 40 minutách se všichni jezdci vrátili k mechanikům, aby vrátili první sady pneumatik Pirelli a zkontrolovali data z telemetrie. Měřená kola měli všichni kromě Fernanda Alonsa.
V zákulisí se pohybovalo několik lidí, které budeme častěji vídat příští rok. McLaren na závod pozval svého nového jezdce Stoffela Vandoorna, ale i Zaka Browna, jednoho z lidí, kteří nahradí Rona Dennise. Dennis byl akcionáři poslán na nucené placené volno a pozvánku do Abú Zabí nedostal. V garáži Williamsu byl přítomen další mladý závodník, Lance Stroll. Luxusní ukončení sezóny si nenechal ujít ani Bernie Ecclestone, který musel vysvětlovat, proč se příští rok nepojede v Německu.
Alonso nevyužil svou první sadu pneumatik a soustředil se pouze na druhou část tréninku. Grosjean si na žlutých pneumatikách stěžoval na brzdy. Opět. Vícekrát se mu vůz podařilo zkrotit, ale tři minuty před uplynutím první hodiny tréninku ho zachránila pouze asfaltová výjezdová zóna vedle první zatáčky. Půlhodinu před koncem tréninku vrátili zaměstnanci okruhu Kvjatův vůz mechanikům Toro Rosso. Jenson Button se musel velmi pomalu vrátit do boxů a po vystoupení si složil přilbu. Pérez své umístění vylepšil na červených a Celis na fialových pneumatikách, ale Massa byl rychlejší i na žlutých.
Grosjean si při dlouhém smyku poškodil pneumatiky a Haas potřeboval vyřešit problém s brzdami, takže se už na trať nevrátil. Technika předčasně zastavila i Kevina Magnussena. Marcus Ericsson a Carlos Sainz své pozice zlepšili využitím červených pneumatik v poslední čtvrthodině tréninku.
V prvním tréninku použili jezdci jednotlivých týmů různé typy pneumatik a trať se rychle zlepšovala, takže srovnání rychlostí není možné. Jezdci Red Bullu a Ferrari ale trénink strávili na žlutých pneumatikách a výrazně lepší časy dosáhli Max Verstappen s Danielem Ricciardem. Sergiu Pérezovi nad Kimiho Räikkönena pomohly měkčí pneumatiky. Lewis Hamilton byl rychlejší než Nico Rosberg a patří mu nejrychlejší kolo tohoto tréninku.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:42.869 | 27 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:43.243 | 0.374 | 31 |
3 | Verstappen | Red Bull | 1:43.297 | 0.428 | 26 |
4 | Ricciardo | Red Bull | 1:43.362 | 0.493 | 26 |
5 | Vettel | Ferrari | 1:44.005 | 1.136 | 27 |
6 | Perez | Force India | 1:44.155 | 1.286 | 22 |
7 | Räikkonen | Ferrari | 1:44.556 | 1.687 | 26 |
8 | Sainz | Toro Rosso | 1:44.685 | 1.816 | 21 |
9 | Massa | Williams | 1:45.039 | 2.170 | 27 |
10 | Ericsson | Sauber | 1:45.168 | 2.299 | 20 |
11 | Celis | Force India | 1:45.476 | 2.607 | 26 |
12 | Grosjean | Haas | 1:45.600 | 2.731 | 13 |
13 | Nasr | Sauber | 1:45.778 | 2.909 | 17 |
14 | Gutierrez | Haas | 1:45.925 | 3.056 | 20 |
15 | Bottas | Williams | 1:45.940 | 3.071 | 31 |
16 | Palmer | Renault | 1:46.219 | 3.350 | 32 |
17 | Magnussen | Renault | 1:46.372 | 3.503 | 20 |
18 | Alonso | McLaren | 1:46.379 | 3.510 | 21 |
19 | Wehrlein | Manor | 1:46.458 | 3.589 | 29 |
20 | Button | McLaren | 1:47.127 | 4.258 | 10 |
21 | King | Manor | 1:47.558 | 4.689 | 26 |
22 | Kvjat | Toro Rosso | 2:01.989 | 19.120 | 4 |