Verstappen předjel v posledním kole Hamiltona a je novým šampionem
VC Abú Zabí - závod
Ve Velké ceně Abú Zabí směřoval za titulem dlouho Lewis Hamilton. Max Verstappen se ale po restartu závodu dostal v posledním kole před něj a poprvé v kariéře slaví titul šampiona.
Do posledního závodu startoval z první pozice Verstappen. Na druhé příčce stál jeho největší soupeř v boji o titul Hamilton, který do víkendu vstupoval se stejným počtem bodů jako pilot Red Bullu. Třetí příčka patřila Norrisovi, čtvrtá Pérezovi, pátá Sainzovi, šestá Bottasovi, sedmá Leclercovi, osmá Cunodovi, devátá Oconovi, desátá Ricciardovi, jedenáctá Alonsovi, dvanáctá Gaslymu, třináctá Strollovi, čtrnáctá Giovinazzimu, patnáctá Vettelovi, šestnáctá Latifimu, sedmnáctá Russellovi, osmnáctá Räikkönenovi a devatenáctá Schumacherovi.
Ve výhodnější pozici vstupoval do rozhodující bitvy Max Verstappen. Foto: Red Bull
Startovní rošt čítal o jeden vůz méně, než bylo původně v plánu. Pilot Haasu Mazepin, který skončil v kvalifikaci na posledním 20. místě, měl totiž pozitivní test na koronavirus a nemohl tak nastoupit.
Velká cena Abú Zabí byla posledním závodem ve F1 pro oba piloty Alfy Romeo - Räikkönena i Giovinazziho. Zatímco mistr světa z roku 2007 definitivně uzavře po skončení této sezony svou kariéru, Giovinazzi nesehnal pro příští ročník místo a přesouvá se k týmu Dragon/Penske do formule E. Svůj poslední start ve svých současných působištích si rovněž v Abú Zabí připsali Bottas (odchází z Mercedesu do Alfy Romeo) a Russell (odchází z Williamsu do Mercedesu).
Pirelli před startem závodu oznámilo, že nejrychlejší bude jednozastávková strategie. Z první desítky startovala většina pilotů na nejměkčí sadě pneumatik. Výjimkami byli Hamilton, Bottas a Cunoda, kteří postoupili ze druhé části na střední směsi a museli tak na ní začínat i v neděli. Ze druhé desítky sáhl po měkké sadě jenom Schumacher. Stroll, Giovinazzi, Vettel, Latifi, Russell a Räikkönen zvolili střední směs. Alonso s Gaslym nazuli dokonce tvrdou sadu. Asfalt měl před startem teplotu 28 stupňů, vzduch 24 stupňů.
Verstappen se hned po startu propadl na druhou příčku za Hamiltona. Problémy měl Norris, který byl široký v první zatáčce. Na třetí pozici se tak posunul Pérez. V šesté zatáčce se ovšem Verstappen pokusil zaútočit na Hamiltona a získat první místo zpět. Mezi dvojicí došlo ke kontaktu, po kterém Hamilton vycestoval ven z dráhy. Nizozemec se dožadoval toho, aby ho pilot Mercedesu pustil zpátky. U německé stáje ale byli se způsobem, jakým se Hamilton vrátil zpátky na trať, spokojeni.
Ve 3. kole vedl Hamilton o necelou sekundu a půl před Verstappenen. Brit měl ve svém držení nejrychlejší kolo závodu. Sportovní komisaři současně oznámili, že incident mezi aspiranty na titul z úvodu závodu nebude dále vyšetřován. Třetí byl Pérez, čtvrtý Sainz, pátý Norris, šestý Leclerc, sedmý Cunoda, osmý Bottas, devátý Ocon a bodovanou desítku uzavíral Ricciardo.
Rozestup mezi Hamiltonem a Verstappenem se v sedmém kole pohyboval už okolo dvou sekund. Vettel se v šesté zatáčce posunul na 14. pozici před týmového kolegu Strolla. Kanaďan ale nechtěl prodat kůži lacino a svou pozici agresivně bránil.
Úvod závodu se vyvíjel lépe pro Hamiltona. V jedenáctém kole už vedl Brit o tři a půl sekundy. Verstappen navíc hlásil, že mu odchází zadní pneumatiky. Problémy měl i pátý Norris, který si stěžoval na potíže s řazením.
Na konci 13. kola se Red Bull rozhodl povolat do boxů Verstappena, jehož ztráta na Hamiltona se stále zvyšovala. Nizozemec nazul tvrdé pneumatiky a vrátil se na trať jako pátý za Norrise. S tím se ale vypořádal hned v šesté zatáčce. Leclerc vyjel na výjezdu ze třetí zatáčky z trati.
Kolo po Verstappenovi mířil k mechanikům i Hamilton. Také on nazul tvrdé gumy. Na první místo se tak posunul Pérez. Nabízela se tedy varianta, že by Red Bull mohl Mexičana ponechat na trati déle a on by se tak pokusil zdržet Hamiltona. Z rádiové komunikace, ve které Red Bull oznámil Pérezovi, že platí "plán B", nebylo možné vydedukovat mnoho.
Hamilton neztrácel tempo ani po zastávce. Zajel nejrychlejší kolo závodu a stahoval Péreze. Verstappen naháněl Sainze. Jeho stíhací jízda se ale neobešla bez potíží. Nizozemec totiž v předposlední zatáčce vyjel z trati.
V 18. kole se ale Verstappenovi v šesté zatáčce podařilo Sainze předjet. Španěl se sice na rovince před devátou zatáčkou pokoušel za Nizozemcem vyvézt, předjetí mu ale neoplatil. Verstappenova ztráta na Hamiltona už ovšem narostla na osm sekund. Naopak klesal rozestup mezi Pérezem a Hamiltonem. Ten už činil pouze dvě sekundy.
Pérez dostal instrukce, aby za sebou Hamiltona držel co nejdéle. První Hamiltonův útok přišel v šesté zatáčce 20. kola. Pérez sice díky své úrputné defenzivně zprvu pozici udržel, v sedmé zatáčce se ale Hamilton dostal před pilota Red Bullu zpět. Ani tím ale souboj nekončil. Pérez totiž využil na rovince před devátou zatáčkou větrného pytle a systému DRS a vrátil se zpět do čela. Hamilton měl sice lepší rychlost, Pérezovi se ale dařilo ho brzdit.
V šesté zatáčce 21. kola sice souboj definitivně skončil a Hamilton Péreze překonal, i tak ale mohl Verstappen svému parťákovi děkovat. Svou ztrátu totiž stáhl z osmi sekund pod dvě. V dalších kolech se ale Hamiltonovi dařilo před Verstappenem, kterého Pérez pustil před sebe, znovu navyšovat svůj náskok. Pérez se po prohraném souboji s Hamiltonem odebral do boxů.
O pár kol později přišel smutný moment pro Räikkönena. Finovi na rovince před šestou zatáčkou selhaly brzdy, dostal se do smyku a naboural do zdi. Při nárazu si poškodil přední přítlačné křídlo. Dokázal sice dojet do boxů, tam ale jeho účinkování skončilo. Technické problémy se objevily i u Russella. Brit tak musel svůj monopost odstavit a ani on tak svůj poslední závod za Williams nedojel.
Ve 32. kole vedl Hamilton před Verstappenem o necelých pět sekund. Třetí Pérez už byl půl minuty za Hamiltonem. Čtvrtá pozice patřila Alonsovi a pátá Gaslymu. Oba ale startovali na tvrdých gumách a stále za sebou neměli zastávku. Šestá příčka patřila Sainzovi, sedmá Norrisovi, osmá Leclercovi, devátá Bottasovi a bodovanou desítku uzavíral Cunoda. Jedenáctý byl Ocon, dvanáctý Ricciardo, třináctý Giovinazzi, čtrnáctý Vettel, patnáctý Stroll, šestnáctý Schumacher a sedmnáctý Latifi. Kromě Alonsa a Gaslyho už měli na kontě zastávku všichni.
Bottas sice měl na svém voze čerstvou sadu tvrdých pneumatikách, dlouho se ale trápil za Leclercem. Ve 35. kole se ale Bottas konečně na osmou příčku posunul. Giovinazzi odstavil svůj vůz za devátou zatáčkou kvůli problémům s řazením. Alfa Romeo tak už měla venku ze hry oba vozy.
Antonio Giovinazzi a ani jeho týmový kolega Kimi Räikkönen do cíle svých posledních závodů ve F1 nedojeli. Foto: Alfa Romeo
Kvůli odklizení Giovinazziho vozu byl vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu. Toho využili u Ferrari a zavolali do boxů Leclerca. Hamilton dostal pokyn, aby zůstal na dráze. Verstappen se ale naopak zastavit rozhodl a dostal novou sadu tvrdých gum. Pro čerstvou sadu tvrdé specifikace si dojel i Pérez. K mechanikům zajeli mimo jiné i Alonso a Gasly. Ti sáhli po střední sadě, stejně jako Leclerc.
Po zastávce v boxech činil rozestup mezi Hamiltonem a Verstappenem osmnáct sekund. Pérez zůstal třetí. Čtvrtý byl Sainz, pátý Norris, šestý Bottas, sedmý Alonso, osmý Cunoda, devátý Gasly a desátý Ocon.
Verstappen ovšem těžil z výhody čerstvých pneumatik. Zajel nejrychlejší kolo závodu a jeho ztráta na Hamiltona už se blížila pod šestnáct sekund. Mezi Alonsem a Cunodou probíhal souboj o sedmé místo. Bitva skončila Alonsovým výjezdem mimo trať ve dvanácté zatáčce a ziskem sedmé příčky. Později se ale před něj Cunoda vrátil. O pár kol později se před Alonsa posunul i Gasly.
Rozestup mezi Hamiltonem a Verstappenem se patnáct kol před koncem pohyboval kolem čtrnácti sekund. Bottas naháněl pátého Norrise. K soubojům se schylovalo na konci bodovaných pozic. V těsných rozestupech zde za sebou jeli devátý Alonso, desátý Ocon, jedenáctý Ricciardo a dvanáctý Leclerc. K této čtveřici se přibližoval Hamilton.
Verstappenovi se už v dalších kolech nedařilo stahovat Hamiltonův náskok tak rychle. Jedenáct kol před koncem stále ztrácel něco málo přes třináct sekund a s jeho nadějemi na titul to tak nevypadalo nejlépe. Naopak Hamilton se blížil k rekordnímu osmému titulu.
Ve 47. kole ale zajel Verstappen o sekundu rychleji než Hamilton. V 50. kole už činil rozestup mezi nimi jedenáct sekund. Do konce závodu ale už tou dobou zbývalo jen osm kol. Norrisovi se sice dařilo za svými zády držet Bottase, vzápětí byl ale povolán do boxů kvůli pomalému defektu pneumatiky. Pilot McLarenu se na trať vrátil jako desátý. Krátce po návratu na trať ale zdolal Ocona.
I sedm kol před koncem vedl Hamilton o jedenáct sekund. Verstappen měl navíc před sebou početnou skupinu vozů, kterou musel předjet o kolo. Norris krátce po Oconovi zdolal i jeho parťáka Alonsa a byl osmý.
Pět kol před koncem byl ovšem povolán na trať zpomalovací vůz. Latifi totiž boural ve třinácté zatáčce. Hamilton se rozhodl zůstat na dráze. Verstappen si ale znovu dojel pro měkké pneumatiky, tentokrát pro nejmekčí červenou sadu. Pro novou měkkou směs si dojel i Pérez. To dávalo Hamiltonovi důvod k obavám.
Za zpomalovacím vozem vedl Hamilton před Verstappenem a Pérezem. Čtvrtá pozice patřila Sainzovi, pátá Bottasovi, šestá Gaslymu, sedmá Cunodovi, který si také dojel pro měkkou sadu, osmý byl Norris, devátý Alonso a desátý Ocon. Do konce závodu ale zbývala pouhá tři kola a byla otázka, zda-li vůbec dojde k restartu závodu.
Závod byl sice neturalizován, Pérez ale i přesto přišel o třetí místo. Mexičan byl povolán do boxů, kde svůj vůz odstavil. Na třetí pozici se tak posunul Sainz. Sportovní komisaři vydali rozhodnutí, že vozům o kolo zpět nebude dovoleno vrátit se během pobytu zpomalovacího vozu na trati do stejného kola.
V dalším kole si ale ředitelství závodu celou věc rozmyslelo. Některým z vozů o kolo zpět bylo dovoleno vrátit se do stejného kola a současně byl v předposledním kole závod restartován.
Verstappen najížděl do posledního kola nalepen za Hamiltonem. A v pátém kole se Verstappen skutečně před Hamiltona dostal.
Hamilton se pokoušel v šesté zatáce předjetí vrátit, ale neuspěl. Hamiltonův další pokus přišel v deváté zatáčce, ani tady ale nebyl úspěšný. Verstappen už poté první místo udržel a dojel si pro svůj první titul. Hamilton skončil druhý a Sainz třetí. Jen těsně pod stupni vítězů skončili piloti AlphaTauri. Svého nejlepšího výsledku v kariéře dosáhl čtvrtý Cunoda. Gasly skončil pátý. Vítězem Poháru konstruktérů se stal Mercedes.
Aktualizace: Po skončení závodu podal Mercedes dva protesty. Oba ale byly zamítnuty. Stáj ovšem chystá odvolání. Více čtěte zde.
p. | jezdec | tým | motor | čas/ztráta | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:30:17.345 | 58 | 25+1 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +2,256 | 58 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +5,173 | 58 | 15 |
4. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | +5,692 | 58 | 12 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +6,531 | 58 | 10 |
6. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +7,463 | 58 | 8 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +59,200 | 58 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +61,708 | 58 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +64,026 | 58 | 2 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +66,057 | 58 | 1 |
11. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +67,527 | 58 | 0 |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +1 kolo | 57 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +1 kolo | 57 | 0 |
14. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
15. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | DNF | 55 | 0 |
DNF | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | DNF | 50 | 0 |
DNF | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 33 | 0 |
DNF | George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 26 | 0 |
DNF | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 25 | 0 |
Konečné pořadí: 1. Verstappen 395.5, 2. Hamilton 387.5, 3. Bottas 226, 4. Pérez 190, 5. Sainz 164.5, 6. Norris 160, 7. Leclerc 159, 8. Ricciardo 115, 9. Gasly 110, 10. Alonso 81, 11. Ocon 74, 12. Vettel 43, 13. Stroll 34, 14. Cunoda 32, 15. Russell 16, 16. Räikkönen 10, 17. Latifi 7, 18. Giovinazzi 3, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 613.5, 2. Red Bull 585.5, 3. Ferrari 323.5, 4. McLaren 275, 5. Alpine 155, 6. AlphaTauri 142, 7. Aston Martin 77, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 13, 10. Haas 0.
Zdroj:vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull