I poslední trénink roku patřil Hamiltonovi, Verstappen měl problémy se zadním křídlem
VC Abú Zabí - 3. trénink
I poslední trénink před Velkou cenou Abú Zabí patřil Lewisi Hamiltonovi. Max Verstappen obsadil se ztrátou 214 tisícin sekundy druhou pozici. Během tréninku ovšem musel řešit problémy se zadním křídlem. Třetí skončil Valtteri Bottas.
Necelou hodinu po skončení prvního sprintu F2, který definitivně rozhodl o titulu Piastriho, se na okruh Yas Marina vydaly monoposty F1. Ty měly před sebou závěrečný třetí volný trénink na Velkou cenu Abú Zabí, která rozhodne o titulu mezi Verstappenem a Hamiltonem. Oba vstupovali do víkendu se shodným počtem bodů. Zatímco Verstappen byl v pátek nejrychlejší v prvním volném tréninku, Hamilton se dostal do čela ve druhém.
Asfalt dosahoval krátce před startem poslední hodiny letošních tréninkových jízd teploty 38 stupňů. Vzduch byl o dvanáct stupňů chladnější. Jeho teplota tedy činila 26 stupňů. Stejně jako v prvním tréninku se třetí trénink odjel ještě za denního světla, podobně jako páteční první trénink. Při kvalifikaci a závodě ale budou panovat jiné podmínky, protože v obou případech už se bude dojíždět za umělého osvětlení.
Na rozdíl od pátečních tréninkových jízd se s prvními výjezdy na trať tentokrát tolik nespěchalo. Po prvních dvou minutách kroužilo na trati pouze sedm jezdců - Schumacher, Ocon, Bottas, Mazepin, Verstappen, Hamilton a Räikkönen. Zbytek zatím vyčkával v garáži. Zatímco Ocon, Bottas a Hamilton nazuli nejtvrdší směs pneumatik, Schumacher, Mazepin a Verstappen sáhli po střední sadě a Räikkönen obul nejměkčí gumy.
Jako první zajel čas Ocon. Francouzovo kolo mělo hodnotu 1:26,645. S časem 1:24,997 ho ale brzy překonal Verstappen. Na trati už tou dobou kroužil i Stroll na nejtvrdších gumách. Schumacher, Bottas, Mazepin a Hamilton odjeli pouze instalační kola a vrátili se do garáže. Kromě Ocona, Verstappena a Strolla kroužil po dráze v tento moment také Räikkönen.
Esteban Ocon byl prvním pilotem, který zajel ve třetím tréninku měřené kolo. Foto: Alpine
I pilot Alfy Romeo brzy přišel s prvním měřeným časem. Zajel kolo v hodnotě 1:25,826 a zařadil se na druhou pozici mezi Verstappena a Ocona. Stroll zajel své první kolo v čase 1:28,211 a byl čtvrtý. Na trať už se vydal i Kanaďanův kolega Vettel. Také čtyřnásobný šampion obul tvrdé gumy.
Po deseti minutách Verstappen porychlil na 1:24,828. Hamilton se ovšem vrátil zpět na trať na nejměkčí sadě gum a dalo se tak očekávat, že se brzy pokusí čas svého rivala atakovat. Na červeně značené sadě pneumatik byli kromě Hamiltona a Räikkönena také Bottas a Giovinazzi. Po trati už kroužil také mimo jiné i Verstappenův parťák Pérez. Stejně jako Nizozemec zvolil střední sadu gum.
Bottasův první pokus na měkké sadě byl o téměř půl sekundy pomalejší než Verstappenovo kolo a Fin se tak zařadil na druhé místo. U Hamiltona to ale byla jiná písnička. Brit se s časem 1:24,241 posunul do čela. Sedminásobný mistr světa byl nejrychlejší v prvním a druhém sektoru. Pérez se posunul na čtvrté místo. Oba jezdci Red Bullu ale měli v ten moment za sebou pouze jízdy na středních gumách.
Čtyřicet minut před koncem jsme mohli vidět u Hamiltona další zlepšení. Tentokrát byl britský pilot nejrychlejší ve všech sektorech a zajel čas 1:24,055. K zajetí tohoto kola mu pomohl mimo jiné i týmový kolega Bottas, který mu na rovince za pátou zatáčkou poskytl větrný pytel. Pérez se na střední sadě posunul na třetí místo před Bottase. Mexičan byl pouze o čtyři tisíciny pomalejší než Verstappen. Latifi si stěžoval na uvolněný displej na volantu.
Bottas se třicet pět minut před koncem postaral o nové maximum. Fin zajel kolo v čase 1:24,025 a přeskočil kolegu Hamiltona. Nejrychlejší čas svého kolegy ze druhého tréninku, který měl hodnotu 1:23,691, byla ale stále o téměř čtyři desetiny rychlejší. Pérez přeskočil Verstappena. Oba jezdci Red Bullu stále kroužili po dráze na střední sadě pneumatik. Norris vyjel z trati.
Bottas sice překonal Hamiltona, na prvním místě ale nezůstal dlouho. O pár minut později totiž jeho týmový kolega vrátil úder, a to rovnou nejrychlejším časem víkendu. Měl hodnotu 1:23,274. Bottasovi tak najednou Hamilton uskočil o 751 tisícin sekundy.
Verstappen se nacházel v garáži a mechanici pracovali na jeho zadním křídle. S těmi měla rakouská stáj problém už i v předchozích závodních víkendech. O pár minut později se u Verstappena křídlo dokonce měnilo.
Dvacet jedna minut před koncem najel Hamilton do dalšího měřeného kola. Už v první zatáčce byl ale široký a nakonec svůj pokus zabalil. Verstappen s Pérezem stále zůstávali v garáži.
Red Bull byl během svého pobytu v boxech zcela vytlačen z první trojice. Na třetí příčku se totiž s časem 1:24,595 posunul Sainz. Pilot Ferrari zajel toto kolo na střední sadě. Byla ale otázka, jestli bude Španěl schopen na této pozici vydržet delší dobu. Na trať se totiž mezitím vrátil Verstappen a nazul měkkou směs. O pár okamžiků později vyjel s měkkou sadou také Pérez.
Ještě před dvojicí rakouské stáje ale vyšoupnul Sainze ze třetího místa Cunoda. Také pilot AlphaTauri přešel na měkké pneumatiky. Výsledkem byl čas 1:24,443, což znamenalo ztrátu čtyř desetin na Bottase, ale více než sekundovou ztrátu na Hamiltona.
Juki Cunoda se na okamžik ukázal na třetí příčce. Foto: AlphaTauri
Verstappen sice vyměnil zadní křídlo, jeho potíže ale po návratu na trať pokračovaly. Při svém přípravném kole totiž vycestoval v šesté zatáčce mimo trať. Podobně jako při třetím tréninku v Džiddě jsme viděli dramatický moment mezi Hamiltonem a Mazepinem. Pilot Mercedesu vyjížděl z boxů a Mazepin musel vycestovat mimo trať, aby se mu vyhnul. O pár okamžiků později Hamilton chyboval při svém pokusu, když nedobrzdil do dvanácté zatáčky.
Verstappen se sice v prvních kolech po návratu na trať trápil, poté ale zajel čas 1:23,488. Stal se tak po Hamiltonovi druhým pilotem, který tento víkend pokořil hranici 1:24 a dostal se na druhou příčku. Na svého hlavního rivala ale stále ztrácel 214 tisícin sekundy. Povzbuzující ale pro něj ale mohla být skutečnost, že zajel nejrychlejší čas ve třetím sektoru. Norris povyskočil na čtvrté místo.
Verstappen rozjel pět minut před koncem další rychlé kolo, rozvlnil se mu ale vůz v deváté zatáčce a poté zvolnil. Následně zamířil do boxů. V závěru se ale ještě stihl vrátit na trať. Jeho týmový kolega Pérez se mezitím posunul na čtvrtou pozici.
Do měřeného kola už ale Verstappen najet nestihl. Poslední trénink tak vyhrál Hamilton před Verstappenem a Bottasem. Gaslyho jsme v závěrečných momentech mohli vidět mimo trať v šesté zatáčce. Na včerejší rychlé časy ze druhého tréninku nenavázali piloti Alpine. Ocon skončil dvanáctý a Alonso patnáctý. Ani jeden z nich ale nesáhl ve třetím tréninku po měkké sadě. Tuto směs nenazuli ani Sainz, Ricciardo a Leclerc.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:23,274 | 23 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:23,488 | + 0.214 | 23 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:24,025 | + 0.751 | 21 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:24,047 | + 0.773 | 21 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:24,106 | + 0.832 | 17 |
6. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:24,223 | + 0.949 | 22 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:24,251 | + 0.977 | 22 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:24,595 | + 1.321 | 20 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:24,733 | + 1.459 | 16 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:24,758 | + 1.484 | 21 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:24,821 | + 1.547 | 22 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:24,834 | + 1.560 | 18 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:25,037 | + 1.763 | 23 |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:25,048 | + 1.774 | 18 |
15. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:25,094 | + 1.820 | 19 |
16. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:25,115 | + 1.841 | 25 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:25,220 | + 1.946 | 22 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:25,322 | + 2.048 | 19 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:25,340 | + 2.066 | 18 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:26,332 | + 3.058 | 19 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes