Dramatické vyvrcholení sezóny v Abú Zabí
Velká cena Abú Zabí - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Abú Zabí, posledního závodu sezóny 2016! Na Okruhu Yas Marina se definitivně rozhodne boj Nica Rosberga proti Lewisovi Hamiltonovi, který trvá již 20 závodů.
Začátek sezóny byl na Hamiltonově straně poznamenán selháními pohonné jednotky i pomalými starty a Rosberg vyhrál první čtyři závody. Ve Španělsku rivalové kolidovali hned po startu a cestu k vítězství tak otevřeli Maxu Verstappenovi. Hamilton měl mimořádně silnou prostřední část sezóny a vyhrál všechny závody od květnové VC Monaka až po červencový závod na Hockenheimringu, jen s výjimkou Velké ceny Evropy, kde ho zradily vlastní schopnosti i technika. Po letní přestávce se z vítězství třikrát radoval Rosberg, ale nejtvrdší ránu dostal Hamilton v Malajsii, kde musel kvůli pohonné jednotce odstoupit z prvního místa a závod vyhrál Daniel Ricciardo. V Japonsku Hamilton opět doplatil na pomalý start a Rosberg opět využil nabídnutou příležitost. Poslední tři závody vyhrál Hamilton, jenže Rosberg už věděl, že ho k titulu mohou dovést i druhá místa. Syn Kekeho Rosberga, mistra světa z roku 1982, přijel do Abú Zabí s 12 bodovým náskokem. Pokud ho po závodě uvidíme na stupních vítězů, bude tam slavit zisk mistrovského titulu.
V Abú Zabí se s námi loučí veteráni Felipe Massa a Jenson Button a spolu s nimi i současná generace vozů a pneumatik. Vozy sezóny 2017 budou mít mnohem více přítlaku a širší pneumatiky. Už můžeme říci, že celá éra od prvního závodu sezóny 2014 po poslední závod sezóny 2016 byla érou Mercedesu. Tým německé automobilky postavil výborný vůz, výbornou pohonnou jednotku a najal dva skvělé jezdce, kteří i dnes odstartují z první řady. Pole position včera vybojoval Lewis Hamilton, z méně výhodné strany odstartuje Nico Rosberg. Chybělo velmi málo a Mercedes by vyhrál všechny kvalifikace rekordně dlouhé sezóny, ale to by Daniel Ricciardo nesměl zajet fantastické kolo v kvalifikaci na VC Monaka.
Ve včerejším těsném boji jezdců Ferrari a Red Bullu zvítězil Daniel Ricciardo a dnes odstartuje z třetí pozice. Vedle něj bude Kimi Räikkönen, za ním Sebastian Vettel a Max Verstappen. Čtvrtou řadu obsadili Nico Hülkenberg a Sergio Pérez, v páté jsou Fernando Alonso a Felipe Massa, v šesté Valtteri Bottas a Jenson Button. Osm jezdců v prvních pěti řadách odstartuje na ultra-měkkých (fialových) pneumatikách, pouze jezdci Red Bullu mají super-měkké (červené). Během závodu uvidíme i měkké (žluté) pneumatiky s nižší přilnavostí ale lepší výdrží. Jezdce čeká 55 kol na 5 554 metrů dlouhém okruhu. Závod bude odstartován za denního světa a šachovnicovou vlajkou se bude mávat pod umělým osvětlením.
22 vozů bez problémů vyrazilo do zahřívacího kola.
Vůz Maxe Verstappena se v první zatáčce roztočil a Holanďan klesl na poslední místo, ale všichni ostatní jezdci z prvních pěti řad měli dobrý start. Hamilton se bez boje ujal vedení závodu a nasadil vyšší tempo než Rosberg. Räikkönenovi se podařilo hned po startu dostat před Ricciarda. Souboje proběhly hlavně mimo bodované pozice. Pořadí na začátku 2. kola: 1. Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Massa, 10. Bottas. Verstappen se pustil do předjíždění pomalejších soupeřů. Valtteri Bottas se na fialových pneumatikách ve třetím kole dostal před Massu.
Sezóna Kevina Magnussena i jeho jediný rok u Renaultu skončily odstoupením kvůli technickým problémům. Massovi se podařilo Bottasovi vrátit předjetí a vrátil se na deváté místo. Důvodem ale byl problém s technikou a Bottasův vůz museli mechanici zatlačit do garáže. Prvním jezdcem na žlutých pneumatikách byl Hamilton následovaný Räikkönenem. Oba vydrželi na fialových pneumatikách pouze 7 kol z 55. Verstappen se díky předjížděcímu rychlíku a Räikkönenově zastávce dostal na osmé místo.
V dalším kole byli u mechaniků Rosberg a Vettel. Rosberg se vrátil mezi Hamiltona a Räikkönena, ale před ním byl i ještě nepřezutý Verstappen. Ricciardo i přes tvrdší pneumatiky vydržel pouze o kolo déle. Téměř to stačilo k přeskočení Räikkönena, ale vrátil se za jeho zadní křídlo. Ve stejném kole Rosberg zaútočil na Verstappena, ale nesměl jít do rizika a Holanďan se udržel před ním. Velká výhoda pro Hamiltona, který mohl držet své tempo, zatímco za Verstappenem se vytvořil vláček vezoucí Rosberga, Räikkönena, Ricciarda i Vettela. Jezdci se z boxů vraceli na žlutých pneumatikách.
Trochu smutný konec kariéry Jensona Buttona. McLarenu selhalo zavěšení pravého předního kola, což znamenalo odstoupení ze závodu po 12 kolech.
Zatímco kamera sledovala loučení Jensona Buttona, Hamilton zvyšoval svůj náskok a Rosberg čekal uvězněný za Verstappenem. Dalším jezdcem, kterému se závod nepodařilo dokončit, byl Daniil Kvjat. Toro Rosso mělo během celého víkendu problém se zavěšením, ale důvodem Kvjatova předčasného ukončení sezóny byla převodovka. Alonso se po předjetí Romaina Grosjeana dostal na desátou příčku. A vrátil se před devátého Massu. Od jeho soupeřů ho dělili pouze jezdci Force India.
V 24. kole překvapil Ricciardo. Zajel pro nové žluté pneumatiky, což ho opět poslalo až za Verstappena, ale díky lepší rychlosti na nových pneumatikách se mohl dostat před Räikkönena. Podařilo se! Ferrari dalo Finovi poslední novou sadu žlutých pneumatik jen o kolo později, ale přesto se vrátil až za Ricciarda. Verstappenovi vyšel útok na Péreze. Mexičan pak rychle podlehl i tlaku Ricciarda a zamířil k mechanikům, ale ještě předtím výrazně zdržel Räikkönena.
Hamilton jel na poslední zastávku v 28. a Rosberg v 29. kole. Oba se vrátili za Vettela, kterého ale ještě čekala jedna návštěva mechaniků. Po Hülkenbergově zastávce byly na čtvrté a páté příčce Verstappen a Ricciardo, na šesté Räikkönen. V 31. kole ztrácel Rosberg na Hamiltona jen o málo více než sekundu. Závodní inženýr se ho opatrně zeptal, proč je tak pomalý. Také ho upozornil, že takto by závod mohl vyhrát Vettel.
Hülkenberg a Pérez se předjetím Alonsa vrátili na nejlepší místa za Ferrari, Mercedesem a Red Bullem. Desáté místo patřilo Massovi. 20 kol před cílem oznámil Vettel svému týmu, že jeho pneumatiky jsou již ve velmi špatném stavu. K souboji Hamiltona s Vettelem nedošlo, Vettel dostal 18 kol před koncem nové červené pneumatiky. Verstappen, Ricciardo a Räikkönen se posunuli na třetí, čtvrté a páté místo, ale museli počítat s Vettelovým útokem. Jezdci Mercedesu převzali vedení, ale nebyli sami, Verstappen ztrácel na Rosberga 3 sekundy. Rosberg si stěžoval, že ho Hamilton brzdí, ale držel se více než sekundu za ním.
V 41. kole Räikkönen pustil Vettela před sebe, aby mu umožnil útok na jezdce Red Bullu. Díky Hamiltonově pomalé jízdě se Vettel dostal 11 kol před cílem pouze 8 sekund za něj a každé kolo získával více než sekundu, jenže mezi ním a Rosbergem byli Verstappen a Ricciardo. Mercedes přesto Hamiltona opět požádal o zvýšení tempa.
Když se Vettel přehnal kolem Ricciarda, Rosberg Mercedesu navrhl výměnu pozic! Pokud by se Hamilton nenechal Vettelem předjet, první místo by mu prý před cílem ochotně vrátil. Hamilton si ale dál hrál svou hru a ve zpětných zrcátkách viděl, jak je Rosbergovi čím dál blíž i Verstappen.
7 kol do konce, Verstappen 2 sekundy za Rosbergem a Vettel sekundu za Verstappenem. V dalším kole už byl Vettel nalepen na Verstappenovo zadní křídlo. Hamilton se nemínil titulu vzdát a Rosberga přiváděl do zoufalství, ten se ale zároveň nemínil pouštět do souboje na trati. I Verstappenovi a Vettelovi muselo být velmi podezřelé, že jsou rychlejší než vozy Mercedesu. Snad poprvé v sezoně! Jejich vzájemný souboj ale hrál proti Hamiltonovi, Verstappen se více soustředil na obranu. To skončilo v 51. kole, Vettel zaútočil před prudkým brzděním do 11. zatáčky. Hamiltona již ke zrychlení vyzýval i technický ředitel Paddy Lowe.
Hamilton byl závislý na pomoci Vettela i Verstappena. Tři kola před koncem byl již Vettel připraven zaútočit. Famózní vyvrcholení sezóny! Vettelovy i Verstappenovy pneumatiky toho už ale měly dost a Rosberg měl pneumatiky téměř jako nové.
Nico Rosberg se v 31 letech stal mistrem světa! Po deseti sezónách se mu to podařilo v jedenácté, když poprvé ve stejném voze porazil Lewise Hamiltona. Zúročily se mu tak roky, které strávil v Mercedesu od roku 2010, první tři po boku Michaela Schumachera, čtyři s Lewisem Hamiltonem.
Jezdec | Tým | Ztráta | |
1 | Hamilton | Mercedes | |
2 | Rosberg | Mercedes | + 0:00.439 |
3 | Vettel | Ferrari | + 0:00.843 |
4 | Verstappen | Red Bull | + 0:01.685 |
5 | Ricciardo | Red Bull | + 0:05.315 |
6 | Räikkonen | Ferrari | + 0:18.816 |
7 | Hulkenberg | Force India | + 0:50.114 |
8 | Perez | Force India | + 0:58.776 |
9 | Massa | Williams | + 0:59.436 |
10 | Alonso | McLaren | + 0:59.896 |
11 | Grosjean | Haas | + 1:16.777 |
12 | Gutierrez | Haas | + 1:35.113 |
13 | Ocon | Manor | + 1 kolo |
14 | Wehrlein | Manor | + 1 kolo |
15 | Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
16 | Nasr | Sauber | + 1 kolo |
17 | Palmer | Renault | + 1 kolo |
Sainz | Toro Rosso | ||
Kvjat | Toro Rosso | ||
Button | McLaren | ||
Bottas | Williams | ||
Magnussen | Renault |