Strategická skupina neplní svůj účel
Velké týmy opět myslely pouze na sebe.
Zástupce šéfa týmu Force India rozzlobilo, že velké týmy zablokovaly návrh na volnější využívání technologie CFD (Computational Fluid Dynamics) týmy ochotnými vzdát se času ve větrných tunelech. Návrh byl během setkání Strategické skupiny F1 prostě smeten ze stolu a podle Boba Fernleyho bylo evidentní, že velké týmy pouze chrání své vlastní zájmy na úkor F1.
Fernley byl na setkání přítomen, protože Force India měla letos jako nejlepší z nevybraných týmů nárok obsadit šesté křeslo pro zástupce týmů. Ve stejném křesle bude Fernely sedět i příští rok, protože jeho tým byl letos v Poháru konstruktérů čtvrtý a opět nejlepší z nevybraných. Mezi pěti vybranými stálými členy Strategické skupiny jsou ale čtyři zástupci velkých týmů, Ferrari, Red Bullu, McLarenu, Mercedesu, a zástupce Williamsu, který je dlouhodobě někde uprostřed mezi velkými a malými týmy. O výsledku hlasování o návrhu prý rozhodlo prostě to, že velké týmy mají postavené vlastní drahé větrné tunely, proto nechtějí podpořit rozvoj levnější technologie CFD.
"Pěkně to ukázalo chybu, kterou má Strategická skupina," řekl Fernley webu Motorsport. "Program, který byl navržen jako něco, co prospěje F1 jako celku a umožnil by nám rozvinout jednu technologii natolik, že bychom se stali vůdci jejího vývoje, byl odmítnut ze sobeckých důvodů.
Toto sobecké rozhodnutí opět ukázalo, že koncept Strategické skupiny je vadný. Jak jsem již několikrát řekl, Strategická skupina neplní svůj účel. Jsme jejím členem, ale dává nám to jen příležitost zblízka sledovat, jaké je to celé neférové.
Byl to velmi detailní návrh a my jsme přesvědčeni, že byl dobrý. Šlo o to, aby týmy měly možnost pokročit na straně CFD, pokud se tak rozhodnou. Bylo by to pro všechny stejné. Jediným důvodem, proč týmy hlasovaly proti tomu, je že chtěly ochránit svou výhodu. Jednoduše odmítly nechat věci pohnout se vpředu."
Pro vysvětlení, stávající pravidla týmům F1 omezují čas strávený týdně ve větrném tunelu i teraflopy, tedy výkon počítačů, využívané při práci s CFD a jsou nastaveny tak, aby týmy využívaly jedno i druhé. Force India již nevyužívá vlastní větrný tunel a pronajímá si zařízení patřící Toyotě, což určitě není levné.
"Víme, že současná technologie CFD neposkytuje tak přesné výsledky, jako větrné tunely. Ale pokud chceme CFD posunout do bodu, kdy toho bude schopna, musíme jí povolit uzdu. Pro týmy ochotné riskovat, hlavně ty bez vlastních tunelů, by to byla dobrá cesta. Naším návrhem jsme chtěli otevřít možnost posunout vpřed naše simulační technologie, které jsou mnohem nákladově efektivnější a v budoucnu budou důležitější než větrné tunely, z nichž se stane přežitek. Toto rozhodnutí ten proces pouze oddálilo."
Jakoby to nestačilo, tytéž týmy na stejné poradě zamítly i další návrh malého týmu, který se tak nedostal na stoly členů Komise F1, většího orgánu rozhodujícího o úpravě sportovních i technických pravidel. Tým Manor navrhl, aby měly týmy s menšími větrnými tunely, ve kterých se dají testovat pouze menší modely, dostaly trochu více času na práci v nich. Spor o maximální povolenou velikost modelů je dalším, za který dlouhodobě tahají za kratší konec menší týmy. Některé z nich mají vlastní nebo pronajaté tunely, ve kterých se dají testovat pouze 50% modely vozů, jenže pravidla umožňují využívat větší, tedy přesnější modely.
"Návrh v podstatě říkal, že pokud pracujete s 50% modelem pro větrný tunel, máte nevýhodu nižší přesnosti, takže byste měli mít možnost využít o 10 % více času (než týmy pracující s 60% modely). Podle mě to byl férový a odůvodněný návrh a týmům jako Manor by pomohl k lepší konkurenceschopnosti. Jenže týmy jako Manor nemají hlas. Mohou pouze položit návrh na stůl a pět týmů bude hlasovat proti němu, přitom jediným důvodem k tomu je ochrana jejich vlastních zájmů."
Fernley byl na setkání přítomen, protože Force India měla letos jako nejlepší z nevybraných týmů nárok obsadit šesté křeslo pro zástupce týmů. Ve stejném křesle bude Fernely sedět i příští rok, protože jeho tým byl letos v Poháru konstruktérů čtvrtý a opět nejlepší z nevybraných. Mezi pěti vybranými stálými členy Strategické skupiny jsou ale čtyři zástupci velkých týmů, Ferrari, Red Bullu, McLarenu, Mercedesu, a zástupce Williamsu, který je dlouhodobě někde uprostřed mezi velkými a malými týmy. O výsledku hlasování o návrhu prý rozhodlo prostě to, že velké týmy mají postavené vlastní drahé větrné tunely, proto nechtějí podpořit rozvoj levnější technologie CFD.
"Pěkně to ukázalo chybu, kterou má Strategická skupina," řekl Fernley webu Motorsport. "Program, který byl navržen jako něco, co prospěje F1 jako celku a umožnil by nám rozvinout jednu technologii natolik, že bychom se stali vůdci jejího vývoje, byl odmítnut ze sobeckých důvodů.
Toto sobecké rozhodnutí opět ukázalo, že koncept Strategické skupiny je vadný. Jak jsem již několikrát řekl, Strategická skupina neplní svůj účel. Jsme jejím členem, ale dává nám to jen příležitost zblízka sledovat, jaké je to celé neférové.
Byl to velmi detailní návrh a my jsme přesvědčeni, že byl dobrý. Šlo o to, aby týmy měly možnost pokročit na straně CFD, pokud se tak rozhodnou. Bylo by to pro všechny stejné. Jediným důvodem, proč týmy hlasovaly proti tomu, je že chtěly ochránit svou výhodu. Jednoduše odmítly nechat věci pohnout se vpředu."
Pro vysvětlení, stávající pravidla týmům F1 omezují čas strávený týdně ve větrném tunelu i teraflopy, tedy výkon počítačů, využívané při práci s CFD a jsou nastaveny tak, aby týmy využívaly jedno i druhé. Force India již nevyužívá vlastní větrný tunel a pronajímá si zařízení patřící Toyotě, což určitě není levné.
"Víme, že současná technologie CFD neposkytuje tak přesné výsledky, jako větrné tunely. Ale pokud chceme CFD posunout do bodu, kdy toho bude schopna, musíme jí povolit uzdu. Pro týmy ochotné riskovat, hlavně ty bez vlastních tunelů, by to byla dobrá cesta. Naším návrhem jsme chtěli otevřít možnost posunout vpřed naše simulační technologie, které jsou mnohem nákladově efektivnější a v budoucnu budou důležitější než větrné tunely, z nichž se stane přežitek. Toto rozhodnutí ten proces pouze oddálilo."
Jakoby to nestačilo, tytéž týmy na stejné poradě zamítly i další návrh malého týmu, který se tak nedostal na stoly členů Komise F1, většího orgánu rozhodujícího o úpravě sportovních i technických pravidel. Tým Manor navrhl, aby měly týmy s menšími větrnými tunely, ve kterých se dají testovat pouze menší modely, dostaly trochu více času na práci v nich. Spor o maximální povolenou velikost modelů je dalším, za který dlouhodobě tahají za kratší konec menší týmy. Některé z nich mají vlastní nebo pronajaté tunely, ve kterých se dají testovat pouze 50% modely vozů, jenže pravidla umožňují využívat větší, tedy přesnější modely.
"Návrh v podstatě říkal, že pokud pracujete s 50% modelem pro větrný tunel, máte nevýhodu nižší přesnosti, takže byste měli mít možnost využít o 10 % více času (než týmy pracující s 60% modely). Podle mě to byl férový a odůvodněný návrh a týmům jako Manor by pomohl k lepší konkurenceschopnosti. Jenže týmy jako Manor nemají hlas. Mohou pouze položit návrh na stůl a pět týmů bude hlasovat proti němu, přitom jediným důvodem k tomu je ochrana jejich vlastních zájmů."