Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Při navrhování vozu jen hádáme, přiznává Newey

Při navrhování vozu jen hádáme, přiznává Newey

Co očekává od sezóny 2017?

F1 letos pošle na okruhy první monoposty nové generace, kterou ruší mnohé aerodynamická omezení zavedená v uplynulých letech. Aerodynamika je už pěkných pár let silnou stránkou Red Bullu, který spoléhá na geniálního Adriana Neweyho. I on ale připouští, že během navrhování vozu a dělání prvních rozhodnutí spíše hádal, než zjišťoval, protože ani Red Bull nemá zdroje na přezkoumání všech možností jak nový vůz postavit a které z mnoha nápadů využít.

"Když se mění pravidla, vždy je některé týmy přečtou lépe než jiné," řekl Newey televizi Sky Sports F1. "Obvykle je přečtou lépe větší týmy s větším množstvím zdrojů, ale v roce 2009 tomu tak nebylo. Tehdy to byl Brawn a my, kdo pravidla přečetl správně, zatímco největší týmy, Ferrari a McLaren, se dostaly do problémů.

Máte množství nápadů, které potřebujete sladit do jednoho celku a filozofie vozu. Ačkoli jsme jedním z větších týmů, nemáme tolik zdrojů, abychom mohli souběžně vyvíjet všemi směry. Máme jeden směr, o kterém si myslíme, že bude nejlepší. A doufáme, že máme pravdu, ale je možné, že někdo jiný se vydal lepší cestou a bude lepší."

Newey by se ale rád nechal ještě více vést instinktem a soupeřil tak s jinými skvělými designéry a technickými odborníky. To by ale týmy musely být menší.

"Je F1 výkladní skříní techniky pro automobilky a jejich motory, nebo je představením zahrnujícím člověka a stroj? Různí lidé odpoví různě. Podle mého názoru by měla být o jezdcích a inženýrské kreativitě. Chci tím říci, že by se neměla zvrhnout ve válku, kterou rozhodnou zdroje, což nám hrozí na straně techniky.

Neměl by být problém napsat pravidla, která by odměňovala kreativitu více než počet lidí. Rozpočtový strop by se zaváděl velmi těžko, ale mohou se omezit zdroje. Hlavně na straně šasi, kde je nejdůležitější aerodynamika. Vývojové zdroje by mohly být omezeny mnohem tvrději, než jsou dnes. Mohli bychom se zbavit větrných tunelů, mohli bychom tvrději omezit CFD. A když omezíte zdroje, už nebude mít smysl držet si armádu inženýrů, protože v jednom místě bude hrdlo příliš úzké."

Newey dlouhodobě není nadšený ze soupeření výrobců motorů a z přechodu na složité hybridní pohonné jednotky už vůbec ne. Podle něj je to beztak celé jen o marketingu automobilek a peníze nalité do vývoje technologií nemají žádný pozitivní vliv na silniční vozy.

"Pokud jde o motory, můj názor je, a jsem si jistý, že patří ke kontroverzním, že celé to je pouze o marketingových kecech. Automobilky tvrdí světu, že zde zlepšují své produkty pro silniční automobily. Ale pokud je to pravda, tak by tito výrobci měli v budoucnu, nejpozději za pět let, být prokazatelně před svou současnou konkurencí. Tak nějak očekávám, že to tak nebude. Proto říkám, že je to marketingový kec."