Bratři Taylorové vyhráli 24h v Daytoně
Letos se do prvního podniku seriálu IMSA přihlásilo 55 posádek.
55. čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně vyhrál jeden z nových Daytona-Prototypů. V napínavém finiši se prosadili bratři Taylorové, které v kokpitu doplnili Ital Max Angelelli a bývalá hvězda NASCAR, Jeff Gordon.
Mezinárodní kalendář silničního automobilového sportu má svou tradiční ouvertůru: je jí klasický čtyřiadvacetihodinovka po kombinovaném okruhu na floridské Daytoně. Letos se do tohoto prvního podniku seriálu IMSA přihlásilo 55 posádek, z toho sedmnáct sportovních prototypů, bojujících o celkové vítězství. Především jezdecké složení soupisky muselo fandy nadchnout. Vedle několika desítek zkušených evropských a amerických vytrvalostních borců stálo na startu i mnoho zvučných jmen ze série Indycar a evrospkých juniorských monopostových tříd.
Souboj o reklamě-důležitou pole-position vyhrál ve čtvrtek večer Cadillac DPi pod přihláškou týmu Mustang Sampling Racing s Portugalským specialistou Joao Barbosou v kokpitu. V závodě ho měli podpořit bývalý pilot F1 Christian Fittipaldi a bývalý tovární jezdec Audi Filipe Albuquerque. Jen s odstupem sedmi setin se kvalifikoval sesterký vůz hlášený Whelen Racingem posádky Conway, Cameron, Curran a Morris - oba vozy připravil zkušený americký tým Action Express. Ve druhé řadě číhal první "evropský vůz", ORECA-LMP2, švýcarské stáje Rebellion s jezdecky možná nejsilnější sestavou podniku, Buemim, Janim, Heidfeldem a Sarrazinem. Nejrychlejší čtyřku uzavíral další z nových a očividně povedených IMSA-Cadillaců, ve kterém bratry Taylorovy doplnili Max Angelleli s Jeffem Gordonem.
Nejrychlejší z vozů GT byl málo překvapivě tovární ford nasazený týmem Chipa Ganassiho s Muellerem, Handem a Bourdaisem za volantem.
Jakou hodnotu všechny dosažené kvalifikační časy skutečně měly, to potvrdila čtyřiadvacetihodinová honička se startem v sobotu večer. Nejeden expert viděl rozhodující prvek úspěchu ve spolehlivosti - a tou si nemohl být ohledně právě zavedených nových prototypů DPi v zásadě nikdo stoprocentně jist.
Cadillacy týmu Action Express udávaly před smutně prázdnými tribunami ohromné "mísy" v Daytoně hned od začátku tempo a střídaly se na špičce, přičemž jim záda kryli značkoví kolegové z týmu Wayna Taylora. Prvním z favoritů, který ztratil všechny naděje, byl vůz týmu Rebellion, kterého stálo "řešení elektronických problémů" mnoho kol. Cadillacy tedy po dvou hodinách pronásledoval především ESM-Nissan posádky Sharp, Dalziel, Derani a Hartley.
Podobná dominace jediné značky se ukázala i ve třídě GTLM, kde dominovaly tři Fordy GT před konkurencí od Chevroletu-Corvette a ferrari.
Meteorologové již před víkendem varovali před deštěm - a ten měl od noci letošní Rolex 24h of Daytona opravdu vydatně doprovázet. jednou z četných obětí mokré dráhy byl v té době vedoucí Action-Express-Cadillac Camerona, Durana, Conwaye a Morrise. Kolidoval s pomalejším vozem LMP2 týmu Starworks a při nárazu do zdi si polámal řízení. Také druhý vůz této stáje neudržel první místo celou noc: problém s funkcí brzdových světel vedl hned dvakrát k výměně celé zadní části karoserie. V noci se proto prosadil cadillac bratří Taylorů, Angelleliho a Gordona, který kroužil po 12 hodinách závodu po Floridě s jasným náskokem.
Ve třídě GTLM se na špičce střídaly tovární Fordy s továrními Porsche, následováni ferrarim stáje Risi. Corvette Jana Magnussena ztratila po lehké nehodě v šikaně celé kolo.
V dalším průběhu závodu tropický déšť několikrát natolik zesílil, že se ředitelství rozhodlo jízdu v součtu na několik hodin (!) neutralizovat. Na špičce to vedlo k tomu, že odstupy mezi nejlepšími zmizely. Tým dlouho vedoucího Taylor-Cadillacu si při tom dovolil taktickou chybu: při tankování nebyl přítomen nikdo s hasícím přístrojem, za což byl vůz potrestán dalším průjezdem boxy. Do poslední čtvrtiny maratonu nastoupily tři vozy ve stejném kole kole s lídrem: první místo držel Action Express-Cadillac Barbosy, Fittipaldiho a Albuquerqua před vozem Taylorů, Multimatic-Rileyem Goosense, Van der Zandeho a Rasta a ESM-Nissanem Sharpa, Dalziela, Deraniho a Hartleye.
Čtyřiadvacetihodinovka nakonec vyústila za sucha v napínavý duel mezi Rickem Taylorem a Filipem Albuquerquem. Tři kola před koncem se přeli o vedení, když se Taylor pokusil v zatáčce vedoucí do infieldu o útok. Na vnitřní stopě při tom zavadil o Portugalce a poslal ho do hodin. Ředitelství incident nijak netrestalo a tak se posádka Rick Taylor, Jordan Taylor, Max Angelelli a Jeff Gordon stala vítězem 55. 24h of Daytona. Albuquerque, Barbosa a Fittipaldi pochopitelně nebyli s druhým místem příliš spokojeni, jako třetí byli hodnoceni v Evropě dobře známí jezdci stáje Multimatic, Marc Goosens, Renger van Der Zande a René Rast.
Zajímavou závěrečnou fázi předvedly i vozy GTLM. Dlouho nebylo jasné, zda se prosadí Ford, Porsche, nebo Ferrari - nakonec ovšem po zásluze vyhrál Ganassiho Ford GT s Muellerem, Handem a Bourdaisem v kokpitu.