V hlavní roli: třída GT3 – 3. díl
Přehled výrobců a jejich modelů - Aston Martin, Audi.
Dnešní díl je věnován pouze představení výrobců. Oba mají za sebou uvedení dvou modelů, vždy se stejnou pohonnou jednotkou (byť upravenou).
Britský výrobce patřil s typem DBRS9 mezi první účastníky nově založené třídy GT3. Později jeho štafetu převzal model Vantage, ale i ten představuje méně rozšířený typ v rozrůstajícím se poli GT3. Na úpravě obou modelů se podílela prostřednictvím Aston Martin Racing společnost Prodrive, která si v minulosti získala dobré jméno náročnější úpravou Ferrari pro třídu GT1.
Foto: DPPI
Od ranných počátků třídy GT3 až do nahrazení novějším Vantage byl reprezentantem ostrovního výrobce vůz vycházející z modelu DB9. Ze silniční varianty využil hliníkový monokok, z nepatrně starší verze GT1 ochrannou klec.
Vpředu umístěný vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,9 litru s atmosférickým plněním jako jeden z mála využíval mazání z olejové vany. Standardně byl vůz dodáván s řadicí pákou pohybující se v kulise, sekvenční řazení bylo za příplatek.
První vozy byly dodávány za ceny začínající na částce 175 000 liber (cca 268 000 euro). Prameny z roku 2009 uvádí cenu 300 000 euro, zahrnuta je však výbava sekvenčním řazením.
Na závodní okruhy vypustil AMR v letech 2006 - 2011 minimálně 26 vozů typu DBSR9. Kromě působení ve většině evropských národních GT sérií se již v roce 2007 objevil DBRS9 u protinožců v barvách týmu Abcor.
Z národních šampionátů byl model nejúspěšnější v domácím mistrovství. Hned v úvodním roce s ním Leo Machitski dobyl titul v hodnocení jezdců, zázemí poskytující tým Barwell skončil druhý. Britská stáj se v domácím mistrovství dočkala úspěchu následující rok.
Na mezinárodní scéně triumfoval v roce 2009 v ME GT3 Hexis v hodnocení stájí. Ve stejném roce se nejlepším týmem ve třídě GTS (GT3) v International GT Open stal italský Villois Racing.
Foto: Tomáš Krejčík
Od roku 2012 mají zájemci o vůz z Banbury k dispozici model na základech menšího Vantage. Osvědčený motor byl vybaven lehčí klikovou hřídelí, suchým mazáním a novými ventilovými rozvody. Níže položená pohonná jednotka je výkonnější a spolehlivější.
Pečlivý vývoj završil rozsáhlý testovací program, během nějž vůz absolvoval deset tisíc kilometrů. Propracovaný návrh se projevil pouze na drobných změnách i v době povolených každoročních úprav vozu, což britský výrobce zdůrazňoval jako výhodu pro zákazníky. Větší modernizace se uskutečnila až po skončení následného krátkodobého zmrazení vývoje.
V roce 2016 vyjel na dráhu vylepšený model s tlumiči s více možnostmi nastavení a přepracovanými náboji kol pro zrychlení zastávek. Pohonná jednotka dostala novou hlavu válců, vačkovou hřídel a účinnější chlazení. Úpravy diferenciálu přispívají ke zlepšení stability a přepracovány byly také převodové poměry.
Přesné počty upravených vozů nejsou k dispozici. Při uvedení modernizované verze byly zmíněny necelé tři desítky vozů.
V Evropě je vůz oblíbený především u britských týmů, které připsaly na konto výrobce úspěchy v domácím mistrovství. V nabité konkurenci mezinárodní Blancpain Endurance Series již neměly zařazením převážně v kategorii smíšených posádek šance na výraznější prosazení v popředí.
Výčet triumfů v ostrovním království začal v roce 2013 titulem v hodnocení jezdců pro Andrewa Howarda (Beechdean), k němuž spolu s Johny Adamem přidal další v roce 2015. Adam posléze titul obhájil, tentokráte s Derekem Johnstonem v barvách týmu TF Sport. Tým ze Salfordsu byl úspěšný také v hodnocení stájí.
Zastoupení v dalších zemích na starém kontinentu pak odpovídá rozšíření v jiných částech světa. Z přítomnosti v šampionátech na zbývajících kontinentech vytěžil britský výrobce pouze triumf v roce 2015. Daryl O´Young a jeho tým Craft Bamboo zvítězili v asijském mistrovství.
Německý výrobce si se vstupem do této třídy dával načas, přestože nedlouho po vzniku GT3 měl v nabídce vhodný model. Jakmile však technici dceřiné společnosti quattro Gmbh připravili reprezentanta ingolstadtského výrobce na boje vozů oblíbenější třídy, brzy se sami významně přičinili o další rozšíření této techniky.
V obou případech jako základ posloužil sportovní model R8 s atmosférickým desetiválcem o objemu 5,2 litru umístěném na zadní nápravě. Jelikož obě generace dělí sedm let, řada dalších částí je odlišná. Výsledkem byl rozdíl čtyř vteřin ve prospěch novějšího modelu u verzí, jenž nepodléhaly vlivu vyrovnání výkonnosti.
Foto: Tomáš Krejčík
Nekorunovaným králem první dekády se stal v roce 2009 představený vůz na základech R8, který byl o tři roky později nabízen v modernizované verzi s přídomkem ultra. Obě varianty si zakoupilo celkem 136 zákazníků (41 a 95 ultra). V těchto počtech jsou zahrnuty také verze pro pohárové závody v Asii až s dvěma tucty soutěžících, které jsou pořádany od roku 2012.
Ve variantě ultra byl vyroben stý vůz, který v letech 2013 - 2015 používal s příznačným číslem tým MS Racing. Německá stáj působila především v domácím ADAC GT Masters.
V případě německého bestselleru je zajímavý vývoj ceny. Prvních dvanáct vozů ročníku 2009 začínalo s částkou 262 tisíc euro. V roce 2010 následovaly dvě desítky vylepšené verze Evolution s cenou od 298 tisíc. Spolu s verzí ultra se v roce 2012 zvedla cena na částku 329 tisíc euro.
Kombinace příznivé ceny v porovnání s konkurencí anebo spolehlivá technika by samy o sobě nestačily. Tajemství úspěchu spočívá v kvalitě podpory, které menší úpravci mohli těžce konkurovat a jiná sportovní oddělení automobilek ji nenabízela v takovém rozsahu. Výroba této generace již skončila, v uvolněných výrobních prostorách v Heilbron-Biberachu se nyní věnují servisu první generace.
Vůz byl úspěšný nejen v prodejích, ale také na dráze. Dle údajů výrobce účastníci s jeho technikou vybojovali v letech 2009 až 2015 28 celkových titulů v sériích po celém světě.
Mezi nimi se nachází mj. i ceněné triumfy pilotů v ADAC GT Masters (2009 a 2014), ME GT3 (2009), Blancpain Endurance Series (2011 a 2012, 2014), FIA GT Series (2013) anebo Blancpain GT Series (2014, 2015). Dále v osmi případech slavili celkové vítězství v 24 hodinových závodech: ve Spa-Francorchamps (2011, 2012, 2014), severní smyčce Nürburgringu (2012, 2014), Daytoně (2013) a Zolderu (2011, 2012).
Foto: Gianluca Sciarra/Fotospeedy
Vlastnictví dvou vozů Audi R8 LMS ultra a jejich nasazení v prestižních mistrovstvích je spjato i s Českou republikou. Nejprve v roce 2014 nasadil pražský tým ISR Racing jeden starší vůz, který v roce 2015 doplnil druhý exemplář.
Foto: Tomáš Krejčík
První generací vysoko nasazená laťka čeká na pečlivě vyvíjeného následovníka. Narozdíl od předchůdce byly silniční i závodní verze představeny zároveň na jaře roku 2015. Ve stejném roce s výrobcem úzce spjaté stáje Belgian Audi Club a Phoenix zkoušely vůz v řadě závodů, v roce 2016 se dočkali i ostatní zájemci.
Pro Audi tradiční konstrukce hliníkového rámu ASF navzdory snížení hmotnosti o třicet kilogramů vykazuje o 39 % větší tuhost. Deformační zóny z uhlíkových vláken plní stejné požadavky, které jsou kladeny na vyspělejší prototypy LMP. Během nezvykle dlouhých dvou a půl let se mohli inženýři věnovat i zlepšení kritizované aerodynamiky. Zadní difuzor opustil již málo používané oddělené vyústění a nyní je součástí spodku vozidla.
Výborné načasování spolu s generační obměnou GT3 se postaralo o zájem řady spokojených zákazníků, takže v nových prostorách v průmyslové zóně Böllinger Höfe měli technici napilno. V hektickém období od druhé poloviny září 2015 do konce dubna 2016 zhotovili celkem 55 vozů.
Jubilejních počtů vyrobených kusů se tak dočkala i druhá generace. Jednak se Audi pochlubilo již padesátým upraveným vozem (vlastní jej německý tým Yaco), ale také celkově dvoustým vyrobeným exemplářem Audi R8 LMS. V polovině července 2016 byl 64. vůz druhé generace zhotoven pro Land Motorsport, který rovněž působí v domácím mistrovství u našich západních sousedů.
Foto: Matt Stark
Nový počin německých techniků navázal také na úspěchy předchůdce tituly v ADAC GT Masters (2016 – Mies/De Phillippi, tým Land MS) anebo Blancpain Sprint Cup (2016 – Ide, tým Belgian Audi Club). Na svém kontě má vůz i triumfy v 24 hodinových podnicích na Nürburgringu (2015) a v Dubaji (2016).
Mezi vlastníky dvou nových Audi R8 LMS patří pražský ISR Racing, který v roce 2016 nahradil vozy z první generace.
Zdroj: SRO, Audi Motorsport, Aston Martin Racing, Ultimate Car Page, Supercars, Racing Sports Cars, Daily Sportscar, Wikipedia, Formule