Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ferrari našlo recept na Hamiltona

Ferrari našlo recept na Hamiltona

VC Austrálie - závod.

Pokud se někdo domníval, že nové technické předpisy přinesou větší vyrovnanost startovního pole, pak se mýlil. Rozložení sil je přibližně stejné jako loni, ale vítěz nečekaný: Vettel a Ferrari! Poprvé od VC Singapuru 2015 se radoval tým z Maranella zásluhou dobře zvolené taktiky i skvělého výkonu Vettela. Na stupeň vítězů ho doprovodili jezdci Mercedesu.

Velká cena Austrálie, okruh Albert Park v Melbourne (poprvé 3. 11. 1985). Délka trati: 5303 m; počet kol: 57; délka závodu: 302,271 km.

Vzdálenost do první zatáčky: 380 m. Počet zatáček levých/pravých: 6/10. Počet řazení v jednom kole: 65; podíl jízdy na plný plyn: 61 %; nejdelší úsek na plný plyn: 12,1 s; největší rychlost: 327 km/h; největší přetížení: 3,8 g; podíl brzdění v jednom kole: 17 %; počet brzdných zón: 8. Smlouva do roku 2020.

Nová sezona odstartovala bez obhájce titulu mistra světa Rosberga. Na poslední chvíli se však z jezdeckého pole vytratil také Wehrlein, posila stáje Sauber, slavící 25 let ve F1. Do pátečních tréninků sice nastoupil, ale v sobotu už ho nahradil nováček Giovinazzi. Oficiálním důvodem bylo, že se Němec po prosincovém zranění v Závodě šampionů ještě necítil úplně fit.

Po havárii v závěrečné fázi kvalifikace museli mechanici ve voze Ricciarda vyměnit převodovku a Australan měl startovat z 15. pozice. Už při nájezdu na startovní rošt se však jeho red bull zastavil a jediný domácí jezdec ani tentokrát „své“ diváky nepotěšil. Do závodu se zapojil až ve 3. kole.

První start sezony se bohužel nepodařil a startovní pole se muselo vydat k dalšímu zaváděcímu kolu, což znamenalo zkrácení závodu o jedno kolo. Důvodem bylo, že Kvjat údajně nestál správně na startovní pozici. Napětí se stupňovalo, ale první dvě zatáčky se obešly bez kolizí. K té první došlo až o chvíli později mezi Ericssonem a Magnussenem a oba byli z boje o bodované pozice už ve 3. zatáčce vyřazeni, protože museli vyhledat pomoc mechaniků.

Räikkönen si v ostrém souboji udržel čtvrtou pozici před Verstappenem. Ještě v úvodním kole si Pérez ukázkově poradil s předjetím Sainze na 8. pozici. Vpředu zatím ujížděli největší favorité v pořadí Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, za nimi Massa, Grosjean, Sainz, Pérez a Kvjat. Ve 3. kole se k velké radosti publika vydal do závodu také Ricciardo, aby najezdil další důležité testovací kilometry.

Hamilton nebyl spokojen s přilnavostí svého mercedesu a proto se Vettel držel těsně v závěsu. Vzápětí po této zprávě inženýrům však Hamilton zajel nejrychlejší kolo v závodě a největším konkurentům začal pozvolna ujíždět. Zdálo se, že i tentokrát bude mít průběh velké ceny pod kontrolou.

 

V 10. kole si u mechaniků dlouho postál Vandoorne, v následujícím kole problémy s brzdami nakrátko vyhnaly z asfaltu Palmera. O 14. místo zatím spolu bojovali oba nováčci – Giovinazzi a Stroll. V 15. kole zamířil Grosjean do boxů s kouřícím vozem a jeho haas musel být odstaven. K nejdůležitější zápletce došlo v 18. kole, kdy Hamilton zamířil k výměně pneumatik a místo ultraměkkých obul měkké. Na vedoucí pozici se posunul Vettel a po soupeřově návratu měl před pátým Hamiltonem náskok 21,4 s. V té chvíli dostal Vettel od inženýrů Ferrari informaci, že jeho pneumatiky jsou v naprosté pohodě a má pokračovat dál.

Bylo jisté, že Ferrari chce proti Mercedesu zvolit alespoň trochu odlišnou strategii a nebude přesně kopírovat jeho zastávky. Hamiltonovi se sice auto zdálo nedotáčivé, ale přesto hned dosáhl výrazně nejrychlejšího kola. Hrozila mu však komplikace – dojížděl čtvrtého Verstappena a ten ho mírně zpomalil. Když ve 23. kole Vettel zajel vyměnit pneumatiky, měl před největším rivalem náskok 23,3 s. Zastávka nebyla úplně ideální, ale přesto se Vettel vrátil na trať těsně před Verstappenem. První důležitý a nakonec i rozhodující moment závodu vyzněl pro Vettela a Ferrari.

Ve 25. kole vyměnili pneumatiky také Bottas a Verstappen, jen o kolo později v té chvíli vedoucí Räikkönen. Hamilton měl konečně volnou cestu a mohl začít stahovat šestisekundovou ztrátu na Vettela. Proto bylo velmi zajímavé, že rychlejší časy zajížděl v této fázi jeho kolega Bottas. Na předních pozicích se ustálilo pořadí Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen a Verstappen, rozdíl mezi prvními dvěma jezdci neklesal pod 6 s. Ovšem rychleji se přibližoval třetí Bottas k Hamiltonovi, než Hamilton k Vettelovi.

V závodě už nepokračoval Ericsson a ve 29. kole definitivně zastavil také Ricciardo. Závod jistě moc nebavil Alonsa, který bránil své 10. místo před Oconem. McLareny se dál trápí, očekávaný pokrok nenastal. Teorii o pneumatikách postavil na hlavu Kvjat, protože dokázal kroužit přes třicet kol na nejměkčí existující sadě (ultraměkké)!

Ve 40. kole narostl náskok Vettela přes osm vteřin, ale Bottas se přiblížil Hamiltonovi na rozdíl pouhých 2,799 s. Ostatní už byli daleko vzadu a souboj o stupně vítězů se zúžil jen na tuto trojici. Jezdecké pole kroužilo v pořadí Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Massa, Pérez, Sainz, Kvjat, Alonso, Ocon, Hülkenberg, Stroll, Giovinazzi, Vandoorne, Magnussen. Ve 42. kole překvapivě zajel nejrychlejší kolo Verstappen, ztrátu na Räikkönena stáhl pod tři sekundy a schylovalo se k velké,mu souboji. Strol vyjel do kačírku a vzápětí zamířil k mechanikům, kteří auto odtlačili do boxu. V 50. kole odstoupil také Magnussen, takže na rozdíl od loňské premiéry týmu Haas nedojel do cíle ani jeden vůz.

Kdo si chtěl užít pohledu na alespoň náznaky soubojů, musel se dívat do středu pole. K žádné velké bitvě nedocházelo, jako by se jezdci k sobě báli přiblížit. To však neplatilo v 52. kole. Dosud méně zkušený Ocon si i za cenu lehkého kontaktu skvěle přichystal útok na šampiona Alonsa a situace využil i třetí vzadu Hülkenberg. Všechna tři auta jela chvíli na rovince vedle sebe a ze zatáčky jezdci vyjeli v pořadí Ocon, Hülkenberg a Alonso. McLarenu se vzdálila vidina jednoho bodu, který měl Alonso po většinu závodu na dosah. Na následky drobné kolize při tomto souboji dokonce musel Alonso odstoupit. V 52. kole překvapil nejrychlejším kolem Kvjat! Vzápětí mu ho však sebral nenasytný Vettel a v předposledním kole Räikkönen.

Pouze 6 jezdců ujelo plný počet kol! Svědčí to o výrazné převaze velké trojky Ferrari, Mercedes a Red Bull.

  Jezdec Tým Kola čas/odstup
1 Sebastian Vettel Ferrari 57 1:24:11.672
2 Lewis Hamilton Mercedes 57 +9.975s
3 Valtteri Bottas Mercedes 57 +11.250s
4 Kimi Räikkönen Ferrari 57 +22.393s
5 Max Verstappen Red Bull Racing TAG Heuer 57 +28.827s
6 Felipe Massa Williams Mercedes 57 +83.386s
7 Sergio Perez Force India Mercedes 56 +1 lap
8 Carlos Sainz Toro Rosso 56 +1 lap
9 Daniil Kvyat Toro Rosso 56 +1 lap
10 Esteban Ocon Force India Mercedes 56 +1 lap
11 Nico Hulkenberg Renault 56 +1 lap
12 Antonio Giovinazzi Sauber Ferrari 55 +2 laps
13 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 55 +2 laps
NC Fernando Alonso McLaren Honda 50 DNF
NC Kevin Magnussen Haas Ferrari 46 DNF
NC Lance Stroll Williams Mercedes 40 DNF
NC Daniel Ricciardo Red Bull Racing TAG Heuer 25 DNF
NC Marcus Ericsson Sauber Ferrari 21 DNF
NC Jolyon Palmer Renault 15 DNF
NC Romain Grosjean Haas Ferrari 13 DNF