Bitvu Vettela s Hamiltonem rozhodly setiny sekundy
VC Španělska - kvalifikace
Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Španělska! Po téměř dvoutýdenní přestávce se nejrychlejší jezdci světa setkali ve španělské Barceloně, aby pokračovali v boji o mistrovský titul a body. Ve vedení šampionátu je jezdec Ferrari Sebastian Vettel. Lewis Hamilton ztrácí 13 a Valtteri Bottas 23 bodů, Kimi Räikkönen jich má na kontě ještě méně. Následují Max Verstappen a Daniel Ricciardo z Red Bullu a "nejlepším ze zbytku světa" je Sergio Pérez z týmu Force India.
V Poháru konstruktérů má nejvíce bodů Mercedes, ale Ferrari zaostává o jediný bod. Red Bull už na Ferrari ztrácí propastných 79 bodů. Pokud chce tým rakouského výrobce energetických nápojů pomýšlet na zisk titulu a/nebo pohár, měl by rychle začít vyhrávat. Do Barcelony přivezl velký paket novinek, ale totéž udělaly Mercedes, Ferrari a většina ostatních týmů. Odvedl vývojový tým některého z nich podstatně lepší práci než ostatní?
První souboj bude o postup do druhé ze tří částí kvalifikace. Vypadne 5 nejpomalejších jezdců, postoupí 15. Z trojice směsí přivezených Pirelli jsou na jedno kolo nejrychlejší žluté, tedy měkké pneumatiky. K zajímavé shodě došlo u Sebastiana Vettela a Valtteriho Bottase. Oba měli dnes ráno stejný problém, mechanici zjistili únik vody z jejich nových pohonných jednotek. Mercedes a Ferrari sáhly po odlišných řešeních. Do Bottasova vozu byla během třetího tréninku nainstalována stará pohonná jednotka a stihl z něj jenom pár kol. Vettelův problém se objevil až na konci tréninku a Ferrari mu dalo další novou pohonnou jednotku, již třetí v této sezoně.
"Zastav! Sebastiane, zastav!" slyšel lídr šampionátu krátce poté, co vyrazil z boxů. Přitom jen pár desítek vteřin předtím celému týmu děkoval za skvělou práci při velmi rychlé výměně pohonné jednotky. Naštěstí pro fanoušky Ferrari se příkaz rychle změnil na: "Dostaň vůz do boxů!" a následně se drobný problém podařilo vyřešit. Vettel se objevil v čele tabulky nejrychlejších časů, Bottas se zařadil pod něj, ale Hamiltonovi se povedlo ještě rychlejší kolo.
Nepřekvapilo, že čtvrtou příčku obsadil Räikkönen a další dvě Verstappen a Ricciardo. Na opačném konci tabulky se bojovalo o postup. Šest minut před koncem Q1 byli na nepostupových příčkách Grosjean, Stroll, Palmer, Magnussen a Kvjat. Na poslední postupové příčce se objevil Vandoorne a postupová místa drželi i oba jezdci Sauberu.
Režie sledovala Grosjeanovo opravné kolo. Francouz se vyhoupl až na sedmé místo, jeho týmový kolega Magnussen obsadil osmé. Na nepostupová místa klesli Vandoorne a Ericsson, ale všichni z nepostupové skupinky se vrátili na trať. V boxech zůstali pouze nejrychlejší jezdci včetně devátého Péreze.
Ericsson, Stroll ani Vandoorne se nedostali z nepostupové zóny a totéž platí o Palmerovi a Kvjatovi. Vypadnutí jezdců Renaultu a Williamsu bylo mírným překvapením, jelikož jejich vozy pravidelně bojují o místa v Q3.
První kola jezdců Mercedesu v Q2 nebyla ideální. Hamilton byl široký v páté zatáčce, ale přesto byl nejrychlejší. Bottas potřeboval opravný pokus, protože v nájezdu do první zatáčky si musel vybrat mezi tvrdým zablokováním kol a opuštěním trati. Na nepoškozených pneumatikách byl pouze o necelou desetinu sekundy pomalejší než Hamilton. Třetí pozici zaujal Räikkönen, ale s Bottasem se posunuli o místo níže, když se před ně dostal Vettel. Páté a šesté místo opět patřilo Verstappenovi a Ricciardovi a zbylá čtyři postupová místa okupovali Sainz, Ocon, Alonso a Grosjean. Magnussen pak vyskočil na deváté místo a jeho týmový kolega se ocitl na jedenáctém.
Před druhou vlnou pokusů byli na nepostupových místech Grosjean, Massa, Hülkenberg, Pérez a Wehrlein. Jezdci Mercedesu, Ferrari a Red Bullu zůstali v boxech, ostatní se vrátili na trať.
V cíli byl první Hülkenberg a posunul se na osmé místo, Alonso a Ocon byli ještě rychlejší. Sainz se zařadil za svého krajana a byl překonán i Magnussenem a Pérezem. Grosjean svůj pokus pokazil nezvládnutím šikany a vrátil se do boxů. Příčku za jezdci Red Bullu nakonec obsadil Ocon. Massa byl pouze o necelou desetinu pomalejší. Ještě menší byl rozdíl mezi Massou a Pérezem a Péreze od Alonsa dělilo pouze 12 tisícin sekundy. Zkušenějšímu z dvojice španělských jezdců to stačilo na postup.
Do Q3 nepostoupili Magnussen, Sainz, Hülkenberg, Grosjean a Wehrlein.
Poslední části kvalifikace se zúčastnili oba jezdci Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a Force India, Felipe Massa z Williamsu a Fernando Alonso z McLarenu.
První fáze se zúčastnili pouze jezdci tří nejsilnějších týmů. Bottas udělal chybu v samém závěru svého kola a Hamilton ho překonal o čtvrt sekundy. Vettel někde ztratil půl sekundy a třetí místo obsadil Räikkönen, který byl jen o setiny sekundy pomalejší než Bottas. Nejrychlejší první sektor zajel Räikkönen, druhý Bottas a třetí Hamilton. Verstappen byl téměř stejně rychlý jako Vettel, stěžující si na chybu DRS. Ricciardovi jeho kolo nevyšlo podle představ.
Trať se opět začala plnit tři minuty před vypršením časového limitu.
Z favoritů na trať nejvíce pospíchali jezdci Mercedesu, Bottas opět jel pár sekund před Hamiltonem. V prvním sektoru se oba trochu zlepšili, ve druhém zůstal Bottas stabilní, ale jeho kolega se opět zlepšil a po posledním kole měl lepší čas! Ricciardo se nedokázal dostat před Verstappena. Vettel překonal Bottase amalá jezdecká chyba v poslední šikaně ho možná obrala o pole position. Hamiltonovo kolo bylo lepší o 51 tisícin sekundy! Räikkönen svůj čas nezlepšil a zítra mu bude patřit čtvrtá startovní pozice. Za vozy Red Bullu odstartuje Fernando Alonso!
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:19.149 | |
2 | Vettel | Ferrari | 1:19.200 | 0.051 |
3 | Bottas | Mercedes | 1:19.373 | 0.224 |
4 | Raikkonen | Ferrari | 1:19.439 | 0.290 |
5 | Verstappen | Red Bull | 1:19.706 | 0.557 |
6 | Ricciardo | Red Bull | 1:20.175 | 1.026 |
7 | Alonso | McLaren | 1:21.048 | 1.899 |
8 | Perez | Force India | 1:21.070 | 1.921 |
9 | Massa | Williams | 1:21.232 | 2.083 |
10 | Ocon | Force India | 1:21.272 | 2.123 |
11 | Magnussen | Haas | 1:21.329 | |
12 | Sainz | Toro Rosso | 1:21.371 | |
13 | Hulkenberg | Renault | 1:21.397 | |
14 | Grosjean | Haas | 1:21.517 | |
15 | Wehrlein | Sauber | 1:21.803 | |
16 | Ericsson | Sauber | 1:22.332 | |
17 | Palmer | Renault | 1:22.401 | |
18 | Stroll | Williams | 1:22.411 | |
19 | Vandoorne | McLaren | 1:22.532 | |
20 | Kvjat | Toro Rosso | 1:22.746 |