Hamiltonovo pohodlné sólo za vítězstvím
VC Kanady – závod.
Lewis Hamilton má VC Kanady rád. Stejně jako v Maďarsku, USA a Číně tady v minulosti vyhrál už pětkrát, a to v letech 2007, 2010, 2012, 2015 a 2016. Výjimečná je však zejména tím, že zde přesně před deseti lety vybojoval první triumf ve F1.
Důvod k oslavě měl už v sobotu, protože 65. pole position vyrovnal výkon Ayrtona Senny a od jeho rodiny dostal darem Brazilcovu přilbu z roku 1987. Ještě důležitější však bylo, aby si spravil chuť po nevydařeném závodě v Monaku. Nemohl to udělat lépe než famózním závěrečným kolem kvalifikace. Nikdo jiný ještě nejel po okruhu Gillese Villeneuvea na ostrově Notre-Dame v Montréalu rychleji! Otázkou však bylo, jak odpoví Ferrari.
Wehrlein kvůli výměně převodovky startoval z uličky před boxy. Kvjat se následně nerozjel do zaváděcího kola, stačil se ještě vrátit na své místo, ale za prohřešek ho později stihl spravedlivý trest. Ačkoli po startu se očekával tradiční atak vozů Ferrari, tentokrát jim klíčový manévr vůbec nevyšel. Vettel se v první zatáčce propadl až na čtvrté místo, zatímco na druhé se probil po raketovém startu Verstappen. Zároveň Ricciardo pokořil Räikkönena, takže rudé vozy ztratily opravdu hodně.
O ještě víc však přišli Sainz a Massa, kteří zůstali po vzájemné kolizi stát s nepojízdnými monoposty. Na trať musel vyjet hned v úvodním kole safety car. Sainz nejprve narazil do Grosjeana, pak zezadu odstřelil Massu a sám své toro rosso zabořil do bariéry z pneumatik. Jen se štěstím se jim vyhnul Alonso. K mechanikům zamířili Grosjean a s poškozeným vozem i Wehrlein. V čele kroužil Hamilton, za ním Verstappen, Bottas, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Pérez.
Na konci 3. kola se znovu začalo závodit a Bottas odvážně zaútočil na Verstappena. Pérez předjel Räikkönena a Vettel v 5. kole musel do boxů na výměnu špice poškozené Verstappenem, čímž klesl na 18. místo. V 11. kole z druhého místa odstoupil s technickou závadou Verstappen a mercedesy ovládly čelo závodu. Ředitel závodu tentokrát zvolil jen virtuální safety car, takže rozestupy zůstávaly konstantní: Hamilton s náskokem 7,7 s, Bottas, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Ocon, Kvjat, Alonso, Magnussen, Stroll a Hülkenberg.
Na konci 14. kola se znovu závodilo. Kvjat dostal penalizaci průjezdu boxy za prohřešek na startu a opustil slibnou 7. pozici poklesem na 12. místo. Závod se v té chvíli zklidnil. V 18. kole vyměnil pneumatiky Räikkönen a klesl na 7. místo. Vzápětí ho napodobil Ricciardo a vrátil se před ferrari. Zvolil však tvrdší směs, jako by volbou měkkých (pro Montréal nejtvrdších) pneumatik hledal odlišnou taktiku ke zdolání mercedesů.
Ve 21. kole Vettel předjel Strolla a probojoval se už na devátou pozici. Ve 24. kole Bottas vyměnil pneumatiky a kopíroval volbu Ricciarda. Hamilton nadále pokračoval, protože stále zajížděl nejlepší časy! Ve 28. kole už měl náskok 24,4 s na Ocona. Magnussen dostal penalizaci 5 s za předjíždění při virtuálním safety caru a vypadl tím z první desítky. Dvacetiletý Ocon opustil druhou pozici až ve 32. kole zajetím do boxů ve stopách Hamiltona.
V polovině závodu se kroužilo bez překvapení: Hamilton, Bottas +9,955 s, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Ocon, Vettel, Alonso, Hülkenberg a Kvjat. Jezdci ze sebe sice vydávali maximum, ale pro diváky nastala relativně klidná fáze závodu. Ocon však polehoučku stahoval Räikkönena. Ve 42. kole Räikkönen podruhé měnil pneumatiky a Ocon se posunul už na 5. místo! Ve 42. kole Alonsa předjel Hülkenberg a pro Španěla to byl signál k první zastávce. Stroll na domácí trati předjel Vandoorna a mířil za jedenáctým Alonsem. Rozhodně jel svůj nejlepší závod ve F1 a s pomocí pohonné jednotky i DRS snadno zdolal i dvojnásobného šampiona.
Za největší překvapení však bylo možné považovat až šestou a sedmou pozici favorizovaných ferrari, která prohrávala svůj boj s týmem Force India. Zatímco mercedesy vpředu snadno unikaly, třetímu Ricciardovi se přibližovali soupeři za zády. V 50. kole však Vettel překvapivě zamířil do boxů, aby obul nové pneumatiky. Klesl za týmového kolegu Räikkönena na sedmé místo a zahájil stíhačku. Začal nejrychlejším kolem závodu a snažil se smazat pětivteřinovou ztrátu na Räikkönena.
V 54. kole Kvjat absolvoval penalizaci, ale mechanici zároveň řešili velké technické problémy. První desítka nenávratně mizela v dáli a poslední bodovanou pozici zaujal Alonso. Kvjat se nakonec už na trať nevrátil. V 56. kole dostal Pérez informaci, aby před sebe pustil kolegu Ocona, protože sám si nevěděl rady s útokem na třetího Ricciarda. Rozhodnutí týmu se však Mexičan vzepřel. Touha po stupni vítězů byla silnější než disciplína.
Posledních deset kol slibovalo atraktivní vyvrcholení souboje o třetí místo na stupni vítězů. V 61. kole udělal Räikkönen velkou jezdeckou chybu způsobenou technickými problémy a ztratil pozici ve prospěch Vettela. Nejrychlejšími koly se Vettel dotáhl na soupeře a čtveřice Ricciardo, Pérez, Ocon a Vettel kroužila s minimálními odstupy, zatímco Räikkönen bojoval se svým softwarem. Silně se mu totiž přehřívaly zadní brzdy. V 66. kole Vettel při útoku vytlačil Ocona z tratě a ten se poslušně zařadil za ferrari. Dvě kola před koncem odstoupil s poruchou motoru z bodované pozice Alonso a McLaren ani tentokrát na body nedosáhl!
V předposledním kole Vettel úspěšně zaútočil na Péreze a zázračně se probojoval na čtvrté místo. Využil nesouladu mezi jezdci týmu Force India a zachránil cenné body. Räikkönen těsně uhájil alespoň sedmou pozici a na desátou postoupil po odstoupení Alonsa bojovník Grosjean.
Dvojité vítězství Mercedesu bylo nakonec až příliš jednoduché. Oba vozy klidně kroužily na vedoucích pozicích, zatímco za jejich zády se tvrdě bojovalo o každou pozici. Stupeň vítězů nakonec uhájil bezchybný Ricciardo. Za zmínku jistě stojí skvělé výkony mladíčků Ocona a Strolla.
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Kol
|
1.
|
L.Hamilton | Mercedes |
1:33:05.153
|
70
|
2.
|
V.Bottas | Mercedes |
+ 19.783
|
70
|
3.
|
D.Ricciardo | Red Bull |
+ 35.297
|
70
|
4.
|
S.Vettel | Ferrari |
+ 35.907
|
70
|
5.
|
S.Pérez | Force India |
+ 40.476
|
70
|
6.
|
E.Ocon | Force India |
+ 40.716
|
70
|
7.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
+ 58.632
|
70
|
9.
|
L.Stroll | Williams |
- 1 kolo
|
69
|
10.
|
R.Grosjean | Haas |
- 1 kolo
|
69
|
11.
|
J.Palmer | Renault |
- 1 kolo
|
69
|
12.
|
K.Magnussen | Haas |
- 1 kolo
|
69
|
13.
|
M.Ericsson | Sauber |
- 1 kolo
|
69
|
14.
|
S.Vandoorne | McLaren |
- 1 kolo
|
69
|
15.
|
P.Wehrlein | Sauber |
- 1 kolo
|
68
|
16.
|
F.Alonso | McLaren |
- 3 kola
|
66
|
17.
|
D.Kvyat | Torro Roso |
|
54
|
18.
|
M.Verstappen | Red Bull |
|
10
|
19.
|
F.Massa | Williams |
|
0
|
20.
|
C.Sainz | Torro Roso |
|
0
|