Taktovku přebral Hamilton
VC Velké Británie - 3. trénink.
Vítejte na Formule.cz a při sledování 3. tréninku na Velkou cenu Velké Británie! Před touto velkou cenou nelze nezmínit, že je to nejstarší ze všech velkých cen šampionátu F1. V roce 1950, kdy vzniklo mistrovství světa, byly v kalendáři i závody v Monaku, v Belgii, ve Francii a v Itálii a také VC Švýcarska a americký závod Indianapolis 500, ale VC Velké Británie byla úplně první. Vyhrál ji Ital Giuseppe Farina v italském stroji Alfa Romeo. Další čtyři britské závody vyhráli jezdci Ferrari a britsko-italská rivalita byla na světě. Již v roce 1950 se závodilo na okruhu Silverstone, který byl tehdy jen o málo více než bývalé letiště. Původně 4,6 km dlouhý okruh je dnes o více než kilometr delší, přibyla sekce Arena s pomalými zatáčkami, před kterou se přestěhovala hlavní rovinka i s boxovou uličkou. Trať si ale přesto zachovala rychlý charakter a důkladně prověří efektivitu aerodynamiky vozů ve vysokých rychlostech. Tribuny teď pojmou 150 tisíc diváků a jezdci v každém kole projedou osmnácti zatáčkami.
Včera byl v prvním i ve druhém tréninku nejrychlejší Valtteri Bottas, který ale jezdí s předčasně vyměněnou převodovkou a mezi kvalifikací a startem závodu klesne o pět míst níže. Krátce před začátkem tréninku jsme se dozvěděli, že stejnou penalizaci dostane i Daniel Ricciardo. Kdo zabojuje o pole position, by mohly naznačit už krátké stinty na nejměkčích pneumatikách, kterých se obvykle dočkáme v druhé polovině sobotního tréninku. V Silverstone jsou nejměkčími pneumatikami v nabídce Pirelli červené (superměkké) a kromě nich jsou v nabídce žluté (měkké) a bílé (středně tvrdé). V Silverstone je krátce před začátkem tréninku pouze 15 °C a většina diváků na tribunách si s sebou vzala pláštěnku nebo deštník.
Začátek tréninku si užili jezdci Sauberu, všichni ostatní absolvovali pouze instalační kola. Marcus Ericsson i Pascal Wehrlein se pak propadali pořadím níže a první příčka patřila Lewisu Hamiltonovi, přestože měl obuty žluté pneumatiky. Vettel byl na červených o více než tři desetiny sekundy pomalejší. Hamiltona pak vystřídal Valtteri Bottas a Kimi Räikkönen se zařadil na třetí místo. Oba mercedesy na žlutých, obě ferrari na červených. Tohle ale nebyly krátké stinty a Vettel s Räikkönenem mysleli více na šetření pneumatik než na zajetí nejlepšího kola.
Pár dešťových kapek vyhnalo na trať další jezdce, ale na nejvyšších příčkách zůstali piloti ve stříbrných a červených vozech. Nic na tom nezměnili ani jezdci Red Bullu na žlutých pneumatikách. Pořadí se však během delších stintů měnilo. Vettel se dostal před Räikkönena a v čele trůnil Hamilton. Z jezdců ostatních týmů začali nejlépe Esteban Ocon a Carlos Sainz.
Kvjat týmu Toro Rosso oznámil, že nedůvěřuje svému vozu. Před Sainze se postupně dostali Sergio Pérez i Fernando Alonso se Stoffelem Vandoornem, ale ti měli, na rozdíl od Sainze, červené pneumatiky. Další jezdci na žlutých, včetně Romaina Grosjeana a Felipeho Massy, byli za Sainzem.
Räikkönen svůj tým informoval, že ve třetí zatáčce prší. Mercedes neváhal a oba vozy už měl na trati na nových červených pneumatikách. Hamilton byl nejrychlejší ve všech sektorech a téměř překonal hranici 1:28 (oficiální nejrychlejší kolo této verze okruhu je 1:33.401, Hamilton loni v kvalifikaci nepřekonal hranici 1:29). Bottas se dopustil jezdeckých chybiček a na druhou příčku postoupil Vettel. Od Hamiltona ho dělilo pouze 32 tisícin sekundy! Räikkönen se obával deště ve třetí a čtvrté zatáčce a byl mnohem pomalejší než tato trojice.
S přípravou na kvalifikaci pospíchal i Hülkenberg a vyšvihl se na páté místo. Palmer Renaultu oznámil, že mu vibruje motor. Váhání se ostatním nevyplatilo. Velmi mírné občasné mrholení prošlo ve skutečné mrholení a dvacet minut před koncem neměli jezdci Red Bullu, Toro Rosso a Force India možnost absolvovat simulaci kvalifikačního kola. Tedy pokud nebude mrholit i během kvalifikace...
Na trati bylo pusto, zabavil nás alespoň záznam radiokomunikace Verstappena s jeho závodním inženýrem, který zřejmě neměl svůj den.
"Maxi, začni ostré kolo!", řekl inženýr.
"Na to zapomeň. Prší," odvětil Verstappen.
"Žluté vlajky v sedmé zatáčce!", bylo řečeno jezdci Red Bullu.
"Jo, to kvůli mně," řekl Verstappen po výjezdu mimo trať.
Deset minut před koncem tréninku se na trať vrátil Vandoorne na zelených pneumatikách určených do přechodných podmínek, ale absolvoval pouze jedno kolo. Avšak pět minut před koncem sedělo ve svých vozech několik jeho soupeřů.
Verstappen, Kvjat, Ericsson, Hamilton, Bottas, Ricciardo a za nimi další a další jezdci se vydali na trať, aby si vyzkoušeli kolo s téměř prázdnou nádrží a zelenými pneumatikami. Chyběly desítky centimetrů a Ricciardo by trénink ukončil nárazem do bariéry. Ericsson předvedl hodiny i přejezd přes štěrkový kačírek. Nejlepší časy se už měnit nemohly, takže nejrychlejší kolo tréninků zůstalo ve vlastnictví Lewise Hamiltona.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:28.063 | 18 |
|
2 | Vettel | Ferrari | 1:28.095 | 0.032 | 14 |
3 | Bottas | Mercedes | 1:28.137 | 0.074 | 20 |
4 | Räikkönen | Ferrari | 1:28.732 | 0.669 | 15 |
5 | Hülkenberg | Renault | 1:29.480 | 1.417 | 14 |
6 | Ricciardo | Red Bull | 1:29.612 | 1.549 | 15 |
7 | Grosjean | Haas | 1:29.819 | 1.756 | 14 |
8 | Verstappen | Red Bull | 1:29.904 | 1.841 | 13 |
9 | Massa | Williams | 1:29.959 | 1.896 | 19 |
10 | Vandoorne | McLaren | 1:30.088 | 2.025 | 19 |
11 | Alonso | McLaren | 1:30.138 | 2.075 | 17 |
12 | Ocon | Force India | 1:30.172 | 2.109 | 19 |
13 | Magnussen | Haas | 1:30.270 | 2.207 | 15 |
14 | Palmer | Renault | 1:30.302 | 2.239 | 16 |
15 | Perez | Force India | 1:30.416 | 2.353 | 16 |
16 | Kvjat | Toro Rosso | 1:30.504 | 2.441 | 20 |
17 | Sainz | Toro Rosso | 1:30.515 | 2.452 | 19 |
18 | Wehrlein | Sauber | 1:30.621 | 2.558 | 24 |
19 | Ericsson | Sauber | 1:30.630 | 2.567 | 24 |
20 | Stroll | Williams | 1:31.358 | 3.295 | 18 |