Silverstone viděl návrat krále
VC Velké Británie – závod
104. triumf po téměř třech letech. Hamilton se v deštěm ovlivněné Velké ceně Velké Británie konečně dočkal a vrátil se na nejvyšší stupeň. Norris musel skousnout druhé místo a Verstappen skončil třetí. Vítěz kvalifikace Russell musel odstoupit kvůli technickým problémům, přičemž Leclerc s Pérezem skončili v hloubi pole kvůli špatným strategickým rozhodnutím.
Před startem Velké ceny Velké Británie si mohli domácí fanoušci dělat naděje. Na prvních třech místech startovního roštu totiž stáli tři britští jezdci. První byl Russell a za ním stáli Hamilton s Norrisem. Následovali Verstappen, Piastri, Hülkenberg, Sainz, Stroll, Albon, Alonso, Leclerc, Sargeant, Cunoda, Čou, Ricciardo, Bottas, Magnussen, Ocon a Gasly.
Gaslyho odsoudilo ke startu z chvostu nasazení nových komponent pohonné jednotky. Motor měnil také Pérez, který při sobotní kvalifikaci skončil v kačírku. Mexičan tak místo 19. pozice vyrážel z boxové uličky.
Ani v neděli se Silverstonu nevyhýbal déšť. Před startem velké ceny ale bylo sucho. To ovšem neznamenalo, že by asfalt nemohl jezdce pozlobit. „Trať je kluzká. Je to velice zvláštní,“ hlásil Russell cestou na rošt.
Pirelli označilo před závodem jako preferovanou strategii jedné zastávky v boxech. Většina pilotů obula pro start střední směs pneumatik. Výjimkami byli Čou s Oconem, kteří zvolili měkkou sadu. Pérez obul dokonce tvrdé pneumatiky, což naznačovalo, že plánuje dlouhý první úsek.
Ačkoli před startem bylo sucho, nebylo zaručeno, že tomu tak bude po celý zbytek závodu. Nad Silverstone se totiž stahovaly mraky a riziko příchodu deště bylo šedesátiprocentní.
Ještě před startem skončil závod pro Gaslyho. Pilot Alpine dostal zprávu, že je na jeho voze problém a na konci zaváděcího kola zajel do boxů.
Russell se po startu udržel před Hamiltonem i Norrisem. Na britskou trojici dotíral Verstappen, který zase čelil tlaku ze strany Piastriho. Pilot Red Bullu se ve čtvrté zatáčce dostal před Norrise na třetí místo.
Do druhého kola piloti najížděli v pořadí Russell, Hamilton, Verstappen, Norris, Piastri, Sainz, Stroll, Leclerc, Hülkenberg a Alonso. Pérez zatím zůstával na 19. pozici.
Ve druhém kole činil rozestup mezi Russellem a Hamiltonem sedm desetin. Systému DRS mohl využívat i Verstappen, který ztrácel méně než sekundu na Hamiltona. To samé platilo také o Norrisovi vůči Verstappenovi.
Hülkenberg se v úvodních okamžicích propadl na devátou pozici. Kromě toho čelil hrozbě penalizace. Sportovní komisaři ho totiž podezřívali, že získal pozici výjezdem mimo trať. Problémy měl také Albon, z jehož vozu cosi odletělo.
Russell byl varován, že by do 20 minut mohl přijít déšť. Vítěz Velké ceny Rakouska vedl ve čtvrtém kole s náskokem větším než jedné sekundy před Hamiltonem.
Zatímco Mercedes očekával déšť do 20 minut, u McLarenu měli jiné informace. Norris byl upozorněn, že už v šestém kole může přijít přeháňka. Verstappen zase obdržel zprávu, že silnější déšť přijde v 16. kole.
Nejdramatičtější souboj v rámci první desítky se odehrával na sedmé pozici. Stroll byl pod tlakem Leclerca. Hülkenberg se dozvěděl, že jeho potenciální zisk pozice výjezdem mimo trať nebude dále vyšetřován. Pilot Haasu navíc využíval souboje Strolla s Leclercem k tomu, aby se přiblížil.
Pérez se sice posouval dopředu, k bodům měl ale stále daleko. V desátém kole mu patřilo 16. místo. Postupně zdolal Ocona, Čoua a Bottase.
Russellův náskok před Hamiltonem se držel na 1,5 sekundy. Verstappen ujížděl Norrisovi, který již neměl k dispozici systém DRS. Pilot McLarenu se naopak musel obávat svého kolegy Piastriho, který už byl blízko.
Stále panovaly obavy z deště. Čou se i přesto ve 12. kole odebral do boxů, kde měnil měkké pneumatiky za střední směs. Na opotřebení svých předních gum si stěžoval také Verstappen.
Leclerc se ve 14. konečně dostal před Strolla na sedmé místo. Monačan uspěl se svými snahami v 15. zatáčce. Norris se opět blížil k Verstappenovi. Dvojici dělilo sedm desetin sekundy a pilot McLarenu tak mohl opět využívat systém DRS.
V 15. kole se Norris dostal dopředu. Pilot McLarenu se přehnal přes Nizozemce na rovince před 15. zatáčkou.
Předpovědi jednotlivých stájí se různily. Ferrari v 16. kole očekávalo, že brzy přijde hustý déšť. Fanoušci na tribunách si již oblékaly pláštěnky.
Verstappenův propad pořadím pokračoval. V 17. kole ho na rovince před 15. zatáčkou zdolal i Piastri. Tou dobou již na Silverstone pršelo.
Na čele se situace zničehonic zdramatizovala. Hamilton se dotáhl na kolegu Russella a dýchal mu na záda. Netrvalo dlouho a Hamilton se dostal dopředu.
Déšť dělal jezdcům stále větší potíže. Oba piloti Mercedesu dokonce v první zatáčce 19. kola vycestovali z dráhy. Zatímco Hamilton si první pozici udržel, Russella o pár zatáček později překonal Norris. Startovní pole logicky zpomalovalo a ředitelství závodu jezdcům zakázalo využívat systém DRS.
Ačkoli déšť sílil jezdci zůstávali na suchých pneumatikách. Bylo totiž otázkou, jak dlouho přeháňka potrvá a zdali se vyplatí obout mokré gumy.
V úvodu 19. kola se dostal Norris do čela, když předjel Hamiltona. Dopředu šel i Piastri, který překonal Russella. Leclerc s Pérezem se jako první dva piloti vydali pro přechodné pneumatiky. Zanedlouho na ně navázal Ocon.
Ve 20. kole se Piastri posunul před Hamiltona. Piloti McLarenu se tak nacházeli na prvních dvou pozicích. Hamilton dostal od inženýra nabídku přezout. Sedminásobný šampion byl ale jiného názoru a tvrdil, že na některých místech trať osychá.
Kromě Péreze, Leclerca a Ocona přezul na přechodnou sadu také Bottas. Čtveřice ale zatím zajížděla výrazně pomalejší časy a nezdálo se, že by šlo o správnou volbu.
Pérez brzy pochopil, že se nerozhodl správně. „Je příliš sucho,“ naříkal do vysílačky Mexičan, který se nacházel na 17. pozici. Navzdory tomu všemu si zajel pro přechodné pneumatiky také Čou.
Zatímco Čou obul přechodné pneumatiky, u Alpine uznali chybu. Ocon se vrátil zpět k mechanikům a nasadil střední směs suchých pneumatik. Podle předpovědi počasí měl ale za 4 minuty přijít další déšť.
Déšť ustál a jezdci opět dostali povolení využívat systém DRS. To byla velmi nepříjemná zpráva pro piloty na přechodných pneumatikách. Ti od vedoucí skupiny dostali již kolo. Něco takového bylo ponižující zejména pro Péreze s Leclercem.
Zatímco Leclerc se trápil, Sainz se dotahoval na pátého Verstappena. Pro trojnásobného mistra světa zatím nešlo o vydařený závod. Na Silverstone se mezitím opět vrátil déšť. Piastri však hlásil, že na přechodné pneumatiky je stále příliš brzy.
Piastri stahoval na čele svého kolegu Norrise. Ve 27. kole už mu výrazně dýchal na záda. Verstappen se Sainzem zajeli do boxů, kde obuli přechodné pneumatiky. Vzápětí je následovali další.
Už i u pilotů McLarenu bylo zjevné, že na suchých pneumatikách se svými vozy bojují. Norris byl ve 27. kole povolán do boxů, totéž učinili i Hamilton s Russellem. Piastri naopak pokračoval. Zprvu se to nezdálo, jako správné rozhodnutí.
Zatímco Norris a Hamilton se vrátili na trať před Verstappenenem, Russell se za pilota Red Bullu propadl. Vítěze kvalifikace zdržela mimo jiné i skutečnost, že musel čekat, až mechanici odbaví kolegu Hamiltona.
Piastri pokračoval na prvním místě a dál ztrácel. Norris se již ve svém výjezdovém kole dotáhl na rozestup tří vteřin. Australanovi nezbývalo nic jiného než zajet do boxů. Během kola navíc ovšem nabral velkou ztrátu.
Ve 29. kole z 52 už byli na přechodných pneumatikách všichni piloti. Vedl Norris před Hamiltonem, Verstappenem, Russellem a Sainzem. Piastri se propadl až na šestou pozici. V bodované desítce se nacházeli i Hülkenberg, Stroll, Alonso a Cunoda. Zatímco Pérez byl šestnáctý, Leclerc se nacházel dokonce až na 17. pozici. Pilot Ferrari navíc zajel do boxů pro novou sadu přechodných pneumatik.
Počasí si dál dělalo z jezdců legraci. Dvacet kol před koncem totiž začínala trať osychat a zdálo se, že dříve nebo později přijde přezouvání zpět na suché pneumatiky. Norris měl každopádně závod rozjetý velmi dobře. Před Hamiltonem vedl o více než tři sekundy. Třetí byl stále Verstappen. Piastri se snažil dohnat ztracený čas a blížil se k pátému Sainzovi.
Osmnáct kol před koncem přišel zničehonic konec nadějí pro Russella. Pilot Mercedesu dostal zprávu, aby zajel do boxů a odstavil auto. Mezitím se opět rozpršelo. Déšť padal zejména na cílové rovince.
Rusellovo odstoupení dostalo na 10. místo Albona. Hamilton jezdil rychleji než Norris. Svého krajana stáhl pod tři vteřiny. Vyšlo najevo, že u Russella se objevilo podezření na problém s chladícím systémem.
Hamilton cítil šanci, že může po třech letech opět vyhrát závod. Ve 36. kole už ztrácel na Norrise méně než dvě vteřiny. Na Silverstone už mezitím vysvitlo slunce, což opět naznačovalo, že by mohlo přijít přezouvání na suché gumy.
Zatímco Hamilton se dotahoval na Norrise, Verstappen jel více méně poklidný závod. Na pilota Mercedesu ztrácel pět vteřin, přičemž před Sainzem měl k dobru třináct sekund. Na Španěla stále neúspěšně dotíral Piastri.
Ve 39. kole se roztrhl pytel s přezouváním na suché gumy. Z čela zajeli k mechanikům všichni s výjimkou Norrise a Sainze. Dvojice stavěla až o kolo později.
Deset kol před koncem už byli všichni na suchých gumách. Pořadí bylo následující: Hamilton, Norris, Verstappen, Piastri, Sainz, Hülkenberg, Stroll, Alonso, Cunoda, Albon, Magnussen, Sargeant, Ricciardo, Bottas, Leclerc, Pérez, Ocon a Čou.
Pozdější zastávka se Norrisovi nakonec vymstila. Na trať se totiž vrátil až jako druhý za Hamiltonem. Oba piloti měli nasazenou měkkou sadu pneumatik. Rozestup činil 2,5 sekundy.
Ačkoli Verstappen jezdil na nejtvrdší směsi pneumatik, byl nejrychlejším pilotem na dráze. Zajel nejrychlejší kolo závodu a Norrise brzy stáhl pod rozestup tří vteřin.
Verstappen neustále naháněl Norrise a čtyři kola před koncem se skutečně dostal dopředu. Pilot Red Bullu byl stále nejrychlejším jezdcem na dráze a bylo jasné, že Hamilton se v závěru ještě pořádně zapotí.
Pátý Sainz zajel na konci 50. kola do boxů. Měl velký náskok před Hülkenbergem, takže si to mohl dovolit. Bylo jasné, že Ferrari cílí na zisk nejrychlejšího kola závodu.
Verstappen sice mírně stáhl Hamiltona, pilot Mercedesu měl ale situaci pod kontrolou. Zbývající kilometry už si pohlídal a poprvé od Velké ceny Saúdské Arábie 2021 zvítězil. Verstappen skončil druhý a Norris třetí.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | - | 52 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1,465 | 52 | 18 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 7,547 | 52 | 15 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 12,429 | 52 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 47,318 | 52 | 10+1 |
6. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 55,722 | 52 | 8 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 56,569 | 52 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:03,577 | 52 | 4 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:08,387 | 52 | 2 |
10. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:19,303 | 52 | 1 |
11. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:28,960 | 52 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:30,153 | 52 | 0 |
13. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 51 | 0 |
14. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1 kolo | 51 | 0 |
15. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 51 | 0 |
16. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 2 kola | 50 | 0 |
17. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 2 kola | 50 | 0 |
18. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 2 kola | 50 | 0 |
19. | George Russell | Mercedes | Mercedes | - | 33 | 0 |
20. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 255, 2. Norris 171, 3. Leclerc 150, 4. Sainz 146, 5. Piastri 124, 6. Pérez 118, 7. Russell 111, 8. Hamilton 110, 9. Alonso 45, 10. Stroll 23, 11. Hülkenberg 22, 12. Cunoda 20, 13. Ricciardo 11, 14. Bearman 6, 15. Gasly 6, 16. Magnussen 5, 17. Albon 4, 18. Ocon 3.
Průběžné pořadí týmů: 1. Red Bull 373, 2. Ferrari 302, 3. McLaren 295, 4. Mercedes 221, 5. Aston Martin 68, 6. RB 31, 7. Haas 27, 8. Alpine 9, 9. Williams 4.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes