Piquet: Ve Formuli E je každé kolo závodu jiné
Závodníci nevědí, kam dřív s očima.
Nélson Piquet junior se domnívá, že Formule E je pro jezdce náročnější než F1. Musejí se totiž neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám.
Je pravdou, že elektrické monoposty neuhánějí takovým tempem a jejich ovládání tudíž není tak fyzicky náročné. Zato přinášejí jiná úskalí.
„V F1 zůstávají v každém kole brzdné body na stejných místech a víš, co můžeš očekávat. Ve Formuli E je hodně proměnných, jakými jsou spotřeba energie, její rekuperace, rozdělení brzdného účinku, pneumatiky. Jsou to mnohdy drobnosti, které ale způsobují, že stejnou zatáčku v průběhu závodu projíždíme různými rychlostmi a s diferencovaným nastavením. Když přidáte, mění se stupeň rekuperace, zvyšuje se teplota brzd. To zase způsobuje posun v rozdělení jejich účinnosti. Pořád hledáte optimální řešení,“ tvrdí Brazilec, který vzhledem ke svým zkušenostem z obou kategorií ví, o čem hovoří.
„Navíc se ještě musíte vyrovnat s tím, že městské okruhy jsou daleko hrbolatější než klasické autodromy,“ přidává se Piquetův kolega z týmu NextEV Oliver Turvey. „Když na nějakou vlnu najedeš, mohou se ti zablokovat kola. Přitom se ti to na identickém místě nemusí přihodit pokaždé.“
To pořád není všechno. „Protože aerodynamika tady nehraje zdaleka tak důležitou roli, jezdí se v těsnějších skupinách. Musíš neustále registrovat, co se kolem tebe děje, a navíc po očku sledovat spotřebu energie. Předjetí je mimořádně složitým manévrem,“ vypočítává Turvey.